close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Dacia Duster: Diverse foutmeldingen / auto remt vanzelf bij optrekken

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 89

Hallo

Problemen met mijn Duster en de dealer raakt er niet wijs uit.
Uiteraard uit garantie nu maar het probleem speelt al op minieme wijze langer natuurlijk, alleen werd ik telkens met lapmiddeltjes weggestuurd.

Het begon toen de auto 8 maanden was en zijn injectoren opblies!
Op slag kwam de auto niet meer vooruit, of het was hortend en stotend max aan 20km/u.
Gelukkig toen nog in garantie dus nieuwe injectoren.

Daarna heeft hij altijd wel eens een hapering gekend maar niets dat echt aangetoond kon worden.
Hij zou eens aan 120 plots helemaal droppen met zijn snelheidsmeter naar 0 en schoot dan weer naar 120 maar de motor zelf bleef 120 rijden en het droppen en weer stijgen van het snelheidsmetertje ging in fracties van seconden.
Dus het kon nooit getoond worden zeg maar in de garage.

Echter, ben ik dat wel telkens gaan melden maar goed, deden ze niets mee.

Nu zijn we zo ver dat hij ondertussen 5 jaar is en sinds 2 weken een gigantisch probleem vormt.
Hij kan in het optrekken/accelereren plots precies spontaan zelf gaan remmen.
Ik ben dus aan het accelereren naar 120 en plots remt de auto af naar 100. Ik mag dan volle plankgas geven, niets helpt, hij blijft remmen tot hij op 100 zit en laat dan weer los en keert terug naar 120.

Als ik dus op zo'n afremmoment blijf gas geven, dan komt het rode motorlampje aan met stop in (deze gaat dan na gas lossen over enkele 100den meters weer uit).
Geef ik op dat moment geen gas bij en laat ik hem afremmen, dan komt dit lampje niet aan.

Hij kan dit overigens aan alle snelheden doen, maar doet dit vaakst in 5de en 6de versnelling.

De ene keer is het ook erger dan de andere keer, zo was het de ochtend voor hij binnen ging bij de dealer zo erg dat hij niet boven de 80 kwam. Hij begon te horten en stoten telkens aan 80 en het rode lampje kwam aan, ging uit, kwam weer aan...

De auto schokt niet, stottert niet, maar remt echt af op de motor.

De dag voor de herprogrammering kwam plots ook het oranje motorlampje aan en deze ging niet meer uit.
Ook het oranje gloeisysteemlampje kwam aan maar deze ging wel weer uit.

Hij is ondertussen al binnen geweest om uit te lezen en gaf toen de luchtmassameter aan. Deze vervangen, probleem nog steeds net hetzelfde.

Daarna terug binnen gegaan om uit te lezen, gaf hij 6 foutmeldingen aan.
Hebben ze productje in de tank gegoten om de pomp en dergelijke te reinigen.
Geen effect.
Daarna hebben ze hem geherprogrammeerd (de rekeneenheid) en was het probleem 3 dagen opgelost.

Nu na de herprogrammering is het een ander gevoel, nu voel je dat de auto echt vermogen te over heeft, hij blijft duwen maar tegelijk remt hij dus weer af aan willekeurige snelheden en dan komt het rode lampje weer aan met stop in.
Het voelt nu, alsof de auto wel het vermogen levert maar er "iets" vooraan onder de motorkap, niet opengaat of uitzet waardoor het vermogen niet door kan...
Toen ik gisteren uit nieuwsgierigheid mijn motorkap opende zag ik trouwens ook dat de motor enorm lag te schudden en trillen (wat hij overigens vroeger niet deed).

Het probleem is dus na 3 dagen teruggekeerd, echter, deze keer ging de snelheidsmeter eerst in een ijltempo van 140 naar 120 zonder effect op de motor (snelheid bleef 140) en schoot dan terug naar 140, vervolgens kwam het oranje lampje van het voorgloeisysteem aan.
Deze ging gelijk weer uit en sindsdien doet de auto dus weer dat afremmen en komt het rode lampje van de motor telkens weer aan om dan na enkele meters weer uit te gaan.

Hij gaat nu dinsdag opnieuw binnen bij de dealer (merkdealer al al die tijd trouwens) maar ze gaan hem hooguit uitlezen (opnieuw) want ze hebben geen idee.
Voor elke uitleesbeurt + die herprogrammering betaal ik wel dik 300 euro + ook al 300 voor de luchtmassameter.
Ik zou nu dus graag een oplossing vinden...

Zelf dacht ik misschien aan de gloeibougies? Zou het kunnen dat die versleten zijn of toch ene ervan en hij daarom zo doet?

Of is het de ECU die helemaal tilt slaat?

Foutcodes bij het uitlezen afgelopen maandag heb ik opgevraagd:
DF 056 Bedrading Opn. El. Luchtopbrengst 1 DEF
DF 002 Bedr. Opn. El. Luchttemperatuur 2 DEF
DF 652 Circuit Opname Element Temperatuur voor Turbine 2 DEF
DF 771 Adaptief Opbrengstregeling 1 DEF
DF 053 Functie Drukregeling Rail 1 DEF
DF 025 Diagnoseverbinding Voorgloeikastje 1 DEf

Volgens mij lijken dit toch wel specifieke foutmeldingen?
Maar volgens de merkdealer kunnen ze hier niks mee?

Alle hulp en advies, raad en reacties worden ten zeerste gewaardeerd!

Dank jullie wel!
Nikita

Geplaatst door

Dustertje (60)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

k zou heel gauw naar een andere dealer of diesel specialist gaan.
Er zitten inderdaad een aantal specifieke foutcodes bij, die op te lossen moeten zijn.
Alleen de foutcodes DF 771 en DF 053 zijn minder specifiek en zullen wat testwerk nodig hebben.

Geplaatst door Oldford en verplaatst door moderator.

@dustertje graag bij een topic houden.

Highway 670
badge

8 jaar

Het lijkt erop dat de spannig wegvalt.
En idd snel een andere garage opzoeken.

primera p11 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia DUSTER of stel zelf een nieuwe vraag.