342 bezoekers online

Daewoo-Chevrolet KALOS: stuurbekrachtiging defect

Bouwjaar: 2005, Brandstof: benzine, Transmissie: overig, Motorcode: B12S1, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 53

hoi, de stuurbekrachtiging is ineens weg gevallen. en ik mis hier volgens mij een v snaar of multiriem? https://imgur.com/a/ce4b468#rNVzqHn

ik lees dat de dynamo en waterpomp dan ook niet meer aangedreven worden. dus dan kan ik hier eigenlijk niet meer mee rijden nu? alleen nog naar de garage? is die andere riem de distributieriem? en verder zoals je ziet lekt mijn auto olie. kan dat de oorzaak zijn geweest van die missende riem? en wat zou dit normaal ongeveer gaan kosten zonder opgelicht te worden?

436435786

Geplaatst door 436435786 , lid sinds 9 maanden geleden

10 Reacties

0

Hans4040, 9 maanden geleden

Je mist inderdaad een riem en wel die van de stuurbekrachtigings pomp...
Ik kan zo op de foto niet zien of de dynamo en waterpomp ook door dezelfde riem aangedreven worden.
Je kan zelf even kijken of er nog meer " lege" poelies zijn…

Olie lekkage komt waarschijnlijk door een defecte krukas keerring en olie heeft de riem aangetast/verzwakt waardoor hij eraf gelopen is.

0

436435786, 9 maanden geleden

bedankt voor je reactie. ik ben inmiddels bij een garage geweest. en die vertelden mij dat het niet al te best is.
naast de ontbrekende multiriem zou de karterpan, ...pakking(?) en krukas ook vervangen moeten worden. en hij begon er ook over dat de distributieriem eigenlijk ook vervangen zou moeten worden vanwege de olielek. wat ik wel wat vreemd vind omdat die volgens mij niet direct zichtbaar is. (en die is al eens vervangen toen ik hem net kocht) ook zou dan de uitlaat gedemonteerd moeten worden. (?)

totale kosten rond de 600-700 euro.

voor nu ben ik alleen akkoord gegaan met een nieuwe multiriem (iets van 80 euro) zodat ik tijdelijk weer kan rijden.
ik heb deze auto gekocht met ongeveer 100.000km voor 2500 euro. (uit 2005) ik heb er nu ongeveer 16.000km mee gereden. en ik heb de auto vanaf eind 2016 in bezit. maar er is al zoveel kapot gegaan aan deze auto. ik vraag mij af of ik niet beter een nieuwe kan kopen. die man zei ook dat repareren het waarschijnlijk niet echt meer waard is. maar het voelt wel bijna alsof alle belangrijke/dure onderdelen al eens zijn vervangen.


dit is er allemaal kapot gegaan of was aan vervanging toe in die 16.000km:

koppelingsplaat
schakelbak
remmen achter
distributieriem
remlicht
luchtmassa meter
krukkassensor
uitlaat gasdicht gemaakt
de apk daarna de uitlaat compleet vervangen (middendemper, tussenpijp, achterdemper, pakking 3x)
claxon
accu
en verder nog wat kleine dingetjes als lampjes en ruitenwissers etc.


alles bij elkaar heeft dit mij al meer gekost dan de aanschaf van de auto. dus het is wel een echte problemcar geloof ik. ook komt er over een aantal maanden weer een apk keuring aan. en ik heb gelezen dat hij door die olielekkage sowieso afgekeurd gaat worden. en de voorbanden hebben denk ik ook te weinig profiel. de auto tegen die tijd maar weg doen?

0

ferdinand, 9 maanden geleden

Hoe erg lekt hij eigenlijk? Plekken op de straat? Druppels aan het motorblok? Alleen door zweten ? Een afkeur door olielekkage is mogelijk,maar dan is het ook echt een lekkage.
In de meeste gevallen veeg je voordat je naar de APK gaat met een doek die paar druppeltjes weg.Ik zou eens onder de auto kijken hoe erg het is .Heel erg kan het niet zijn ,want je vermeld geen bovenmatig olieverbruik.Voorst wil ik je nog mededelen,dat 600 voor het vervangen van de distributie, carterpan pakking en oliekeerring niet een verkeerde prijs is.Of het nodig is, dat terzijde.
Ferry

0

436435786, 9 maanden geleden

hey bedankt voor je reactie. ik heb even nog wat fotos gemaakt zodat jullie het hopelijk beter kunnen beoordelen.


fotos onder de motorkap

https://imgur.com/xQIYKye
https://imgur.com/mndPmAx
https://imgur.com/fSZ2kiI
https://imgur.com/StRZIga


olievlekken (is niet van een paar dagen. lekt al weken. of misschien al wel 2 maanden. heb het niet precies bij gehouden. wel steeds oliepijl controleren en eventueel bijvullen)

https://imgur.com/tUoVkV4 (auto naar achteren gereden, dit is waar hij nu staat te lekken)
https://imgur.com/vALugJ0 (andere parkeerplek waar ik ook wel eens sta)


fotos voorbanden

https://imgur.com/oeQN63I
https://imgur.com/q0pp7vJ


fotos achterbanden

https://imgur.com/12Ohzco
https://imgur.com/drXyTCh



voorbanden zijn wel echt op toch? dus die apk gaat hij sowieso afgekeurd worden. qua olielekkage weet ik het niet. maar denk ook eigenlijk dat hij daarop afgekeurd gaat worden. de vraag is dan is het het nog waard? qua roest valt het volgens mij nog wel mee. alleen de uitlaat moest eens vervangen worden. verder zijn er nooit laswerkzaamheden verricht op mijn auto. maar deze auto is wel 14 jaar oud. zouden jullie er nog geld in steken? of is het een bodemloze put waar ik mijn geld in gooi?

0

ferdinand, 9 maanden geleden

Als dat van maanden is vind ik het niet echt schokkend.Ik heb wel erger gezien.Overigens is het geen fraai gezicht voor de deur. Caustic soda krijg je het mee weg.Let wel op dit is agressief spul.Bandjes kosten de kop niet. De meeste sloperijen hebben een banden afdeling waar je goede 2ehands banden kunt kopen en er op laten zetten.Nu het olieverbruik,daar heb je nog geen mededeling van gedaan.Ik hoor graag wat dat is.Probeer ook eens te kijken,waar het vandaan komt.Als het het kleppendeksel is ,is dat geen schokkende klus.Een oliekeerring is wat duurder.
Ferry

0

436435786, 9 maanden geleden

ik weet het niet precies. maar 1.5 liter is er het afgelopen half jaar wel bijgevuld. heb nog eens gekeken en nog wat fotos gemaakt. als ik kijk waar de olie plek steeds komt moet de olie hier ergens vandaan komen. (linker kant van de motor) maar waar het precies vandaan komt is mij nog niet duidelijk.

https://imgur.com/GnDtqo7


hier nog wat fotos waar je duidelijk olie ziet. zou het te maken kunnen hebben met de oliefilter? heb er even aan gevoelt maar dat ding zit zelf niet onder de olie. maar het lijkt wel daar ergens vandaan te komen.

https://imgur.com/RSsuDIp
https://imgur.com/pSOZAGs
https://imgur.com/Z4vkgCn

0

ferdinand, 9 maanden geleden

Het lijkt bij het kleppendeksel vandaan te komen.Loop die rand eens na.1.5 liter in een half jaar zegt mij niet zoveel.Hoeveel km,s heb je in dit tijdperk gereden?Ik heb het even globaal uitgerekend, in een half jaar rij je ongeveer 4000 km.Als dat zo is ,is 1.5. liter niet echt schokkend. O,ja als hij nu weer gewoon rijdt,zou ik er twee bandjes omdoen en gewoon doorrijden.
Ferry

0

ferdinand, 9 maanden geleden

En wat ga je doen.Zo weinig mogelijk geld uitgeven en rijden? Uiteraard wel veilig.
Ferry

0

346347, 8 maanden geleden

Hoi, ik ben de topic starter. (login gegevens kwijt geraakt). ik zou er graag nog 1 of 2 jaar mee rijden zonder echt hoge kosten te maken. weet alleen niet of dat nog realistisch is met mijn auto. ik zat er daarom aan te denken om de APK eerder te laten doen. eigenlijk loopt die pas 28-08-2019 af. maar als ik de apk 1 maand eerder laat doen heb ik hopelijk een beter beeld qua kosten. en dan heb ik wat extra tijd om een beslissing te nemen. tenminste ik neem aan dat als ik hem eerder laat keuren en hij afgekeurd wordt ik nog altijd mag rijden tot 28-08-2019?

overigens lijkt die nieuwe multiriem nu al te piepen. weet niet of dat door de spanrollen komt (hebben ze niks over gezegd bij de garage) of mogelijk toch door de lekkende motorolie. heb net even aan die riem gevoeld. er zat wel een beetje olie of viezigheid aan mijn vinger maar nou niet echt veel. moet ik mij hier zorgen om maken?

0

kaleido 1, 8 maanden geleden

Je kunt alleen nog rijden als ze hem niet officieel afmelden .
Riem nu al weer vet voorspeld niet veel goeds .
Je kunt hem laten keuren , zonder afmelden , dit wel duidelijk aangeven , dan weet je wat de kosten zijn en aan de hand daarvan een beslissing nemen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daewoo-Chevrolet KALOS of stel zelf een nieuwe vraag.