Hallo,
Ik probeer, vanwege een zeer hoog olieverbruik, de klepsteel rubbers te vervangen.
Dit schijnt volgens de vorige eigenaar het probleem te zijn van het olieverbruik.
Helaas strand ik nu op de bout van de krukaspoelie.
Ik krijg hem met geen mogelijkheid los.
Is er een mogelijkheid de poelie te blokkeren zodat ik niet eerst de hele auto op sleeptouw moet nemen?
Zijn er verder mensen die wel eens de klepsteelrubbers vervangen hebben van een Sirion of Cuore (1000 cc, 3 Cilinder)?
Zijn er hierbij nog zaken waar ik op moet letten?
Alle hulp is welkom.
B.v.d.
Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarom moet die krukaspoulie los om kleprubbers te vernieuwen???gewoon een luchttol erop
[quote=robby10030]waarom moet die krukaspoulie los om kleprubbers te vernieuwen???gewoon een luchttol erop[/quote]
Hoi Robby,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb begrepen dat om de rubbers te kunnen vervangen, de kop eraf moet.
Als je de kop eraf wilt halen, moet de distributieriem los.
Om deze te ontspannen moet de afdekkap weg.
Om deze afdekkap eraf te halen moet de krukas poelie eraf.
Of heb ik hier iets over het hoofd gezien?
Dennis
15 jaar
die kop hoef er niet af je kunt toch kleprubbers zo vernieuwen,je maakt boven alles kaal zodat de klepsteel met veer berijkbaar is,dan bougie eruit adaptor erin druk op de cilinder zetten zodat de kleppen gesloten blijven veerspieen verwijderen klepveer verwijderen dan de oude rubber raf wippen zuiver maken en nieuwe erop zetten nieuwe erop zetten met bijgeleverd klein beschermhulsje zit dit er niet bij heel voorzichtig met wat olie op de steel de nieuwe hoedjes erop drukken,wil je toch je kop eraf nokkenas poulie losdraaien pak je zo je nokkenas poulie los met riem en laat je de riem gewoon liggen,wil je echter de riem vernieuwen dan moet inderdaad de krukaspoulie los
15 jaar
[quote=robby10030]die kop hoef er niet af je kunt toch kleprubbers zo vernieuwen,je maakt boven alles kaal zodat de klepsteel met veer berijkbaar is,dan bougie eruit adaptor erin druk op de cilinder zetten zodat de kleppen gesloten blijven veerspieen verwijderen klepveer verwijderen dan de oude rubber raf wippen zuiver maken en nieuwe erop zetten nieuwe erop zetten met bijgeleverd klein beschermhulsje zit dit er niet bij heel voorzichtig met wat olie op de steel de nieuwe hoedjes erop drukken,wil je toch je kop eraf nokkenas poulie losdraaien pak je zo je nokkenas poulie los met riem en laat je de riem gewoon liggen,wil je echter de riem vernieuwen dan moet inderdaad de krukaspoulie los[/quote]
Kijk, dat is nog eens informatie waar ik wat aan heb.
Mijn dank is zeer groot Robbie.
Ik vraag mij nu alleen nog af hoe ik de nokkenassen eraf krijg.
Die zullen er toch af moeten, toch?
Kan dit dan zonder de nokkenas poelie eraf te halen?
M.a.w. kan ik het deel links naast het kleppendeksel (zie foto) eraf halen zonder de nokkenas poelie te verwijderen?
B.v.d
Dennis
[url=http://img12.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img12.imageshack.us/img12/4397/af...[/img][/url]
15 jaar
jou nokkenaspoulie waar de riem overloopt die moet eraf dan alle lagerschalen verwijderen en zo je nokkenassen eruit pakken dat linkse gedeelte is zo te zien niet verwijderbaar daar moet je de nokkenas gewoon uit trekken naar rechts toe,maar ik zie nu dat jij een 12 kleppertje hebt dit moet zo te doen zijn want of jij nu je kop op de werkbank hebt of zo op de motor het principe is hetzelfde maar ik zie dat je weinig ruimte hebt,en daarna kleppen stellen en als dat linkse gedeelte wel te verwijderen is dan haal je dit gewoon los en goed kijken hoe of wat
15 jaar
[quote=robby10030]jou nokkenaspoulie waar de riem overloopt die moet eraf dan alle lagerschalen verwijderen en zo je nokkenassen eruit pakken dat linkse gedeelte is zo te zien niet verwijderbaar daar moet je de nokkenas gewoon uit trekken naar rechts toe,maar ik zie nu dat jij een 12 kleppertje hebt dit moet zo te doen zijn want of jij nu je kop op de werkbank hebt of zo op de motor het principe is hetzelfde maar ik zie dat je weinig ruimte hebt,en daarna kleppen stellen en als dat linkse gedeelte wel te verwijderen is dan haal je dit gewoon los en goed kijken hoe of wat[/quote]
Hoi Robby,
Het linker deel is wel verwijderbaar, maar ik vroeg me alleen af of deze misschien nog vastzat onder de nokkenas poelie.
Maar goed, ik ga de nokkenas poelie er wel afhalen en verder kijken.
De distributieriem ziet er nog goed uit en hoeft volgens mij niet vervangen te worden.
Jouw tip om de cilinder onder druk te zetten is in ieder geval een hele goeie en ik denk dat ik daar ook voor ga.
Scheelt weer een hoop sleutelen :)
Hartelijk bedankt voor jou goede adviezen.
Dennis
15 jaar
ik heb hier verschillende adaptors voor gemaakt van oude bougie's daar sla je gewoon alle porselijn uit en las er een ventiel op van een oude binnenband of erin solderen of een koper pijpje erin solderen met daarbovenop een ventiel van binnenband,wel zeker van zijn dat je druk niet wegvalt,ik heb hier gewoon een luchtpistool voor gepakt waarin ik in de zeikant een gaatje heb geboord om de handvat te blokkeren met een popnagel,en aan de andere kant een slang met oppompventielnippel eraan, anders valt je klepsteel naar beneden,ik sla altijd even met een pijpsleutel op de klepveer om even te schrikken zodat de spieen makkelijker loskomen wel zorgen dat je zuiger wat lager staat als je op die klep slaat en je klepveren verwijderen heb ik een ronde buis voor gemaakt met een stukje eruit geslepen om de spieen met een magneetje weg te pakken en bovenop een vuistje(hamer) gelast druk je zo met spierkracht die veer naar beneden
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar