Daihatsu Sirion: EPS (Electronic Power Steering) lampje brandt soms, dan zwaar st

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine

Ik heb een probleem met mijn Sirion II: Het lampje EPS (Electronic Power Steering) brandt soms, dit gebeurd na het starten van de auto. De stuurbekrachtiging valt weg en meestal moet ik een paar keer opnieuw starten, voordat het lampje uitgaat en de bekrachtiging weer terug is. De auto is inmiddels door diverse automonteurs uitgelezen, maar een concrete oplossing is er niet, immers het lampje brandt soms. Het valt wel op dat de storing doorgaans vaker aanwezig is met warmer weer dan zonder. Als het lampje EPS gaat branden, ratelt er een relais zo links naast het stuur. Het schijnt dat het relais in een soort computertje zit. Soms gaat het een week goed, maar de storing blijft terug komen. Het volgende is gechecked: conditie van de accus is normaal, dynamo is goed, computer is ook goed, een aantal relais zijn ook gechecked, alsmede de aansluitingen zoals massa, connectoren van en naar de computer etc. Wie o wie heeft hier ervaring mee, hetzelfde probleem of heeft de oplossing. Zelfs Daihatsu Nederland kent dit probleem niet. Er zijn in ieder geval wel meerdere mensen met dit probleem zo is te lezen op het WWW, maar een oplossing staat niet beschreven...Alvast bedankt, groetjes Paul

Wifiplatform

Geplaatst door Wifiplatform (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Sirion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Je zegt dat de auto door "diverse automonteurs uitgelezen" is. Was dit biij een Daihatsu dealer?
Wat waren de uitgelezen foutcodes? Liefst zo compleet en exact mogelijk.

Janh69 (0), 8 jaar geleden

Heb je al een oplossing? Ik heb een kennis met exact hetzelfde probleem

Mail even terug aub

Gr. Jan

koppe840 (0), 7 jaar geleden

Hallo.
Het probleem is mij zeer duidelijk.
Er zit een storing in de stuurkolom met de daar bij horende module.
Bij de garage zullen ze zeggen dat deze vervangen moet worden. Kosten ongeveer 1600 euro.
Als het probleem een stuk goedkoper maar wel goed opgelost moet worden kan je hier op reageren.
gr Patrick

Katje (0), 7 jaar geleden

Hallo Patrick,

onze Daihatsu heeft de zelfde problemen zoals hierboven beschreven. Wat is hiervoor de goedkopere oplossing?

Gr. Katje

elourens (0), 6 jaar geleden

Hallo Patrick
Zelfde probleem hier met een Sirion M3 uit 2005. Identiek verhaal als hierboven door Paul. Is het de EPS ECU?
Mvg Edwin

Monica... (0), 6 jaar geleden

Ik heb precies het zelfde probleem sinds 2 weken.
Hij is gereset maar na 2 x starten brandt het lampje weer.
Heeftverviemandceen goedkope oplossing?.

elourens (0), 5 jaar geleden

Hallo Monica. Het probleem was bij ons relatief eenvoudig op te lossen door de motor van de stuurbekrachtiging te reinigen. Daarin was de grafiet van het slijten van de koolborstels afgezet. Eenmaal deze motor uitgebouwd (zit onder stuur op stuurstang naar stuurhuis) en opengemaakt, met perslucht uitgeblazen en teruggebouwd. Probleem was verholpen en de eps werkt nu al weer een jaar naar behoren. Een (zeer) handige doe het zelver kan dit uitvoeren. Al met al ben ik er twee uur mee bezig geweest. Laat je niet verleiden door mensen die het wel fixen voor het gereduceerde tarief van 1000 euro. Een beetje automonteur kan dit binnen 2 uur uitvoeren, waardoor de kosten beperkt zouden moeten zijn tot ca 150 euro als je het niet zelf kunt. Mvg Edwin

hedwig van de bilt-1 (0), 5 jaar geleden

Hoi Patrick
Wagen van mn vriendin zelfde probleem staat nu voor de keuring en beginnen al met dat kost zeker 1000 euro. wagentje is verder nog top maar of hij die 1000euro reperatie waard is ,als het goedkoper kan. Graag je reactie.

Martijnth (0), 5 jaar geleden

Ik heb vandaag dit probleem op kunnen lossen voor 0 euro. Naar aanleiding van het bericht van Elourens (waarvoor nog bedankt!) Besloten zelf de stuurbekrachtigingsmotor uit te bouwen en schoon te maken. Dit klusje heb ik in 2,5 uur uitgevoerd waarna alles weer perfect werkt. Iedereen die redelijk handig is kan dit zelf, hoewel de airbag natuurlijk voorzichtig behandeld moet worden.

In het kort zijn de volgende stappen gevolgd:
Koppel accu los!
Verwijder airbag en stuur.
Verwijder de kappen om de stuurkolom.
Verwijder het ringcontact zonder deze te verdraaien!
Verwijder de stuurkolomschakelaars.
Verwijder tellerbak.
Verwijder onderste deel van het dashboard.
Verwijder de hoes op het schutbord.
Maak de stuurkolom los met 4 boutjes.
Het geheel kan nu naar beneden zakken waarna de motor zichtbaar is.
Maak deze los van de stuurkolom.
Met twee boutjes haal je de motor zelf uit elkaar waarna je deze met een compressor of spuitbus lucht schoon kan maken.
Inbouwen in omgekeerde volgorde.

Eventueel staat het gehele werkplaatshandboek op manuels.co gratis ter inzage. (Downloaden was 7 euro, mij het geld meer dan waard.)

https://manuals.co/workshop/daihatsu/sir...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.