Deze auto heeft slechts 22500 km gelopen.
Heeft als klacht: motorlampje gaat branden.
Na resetten bij warme motor (accupool er enige tijd af) gaat het goed, lampje blijft uit.
Bij koude motor gaat in de opwarmfase motorlampje branden.
Ook bij starten en wegrijden met halfwarme motor grote kans dat het lampje gaat branden.
Is hiervoor ooit al enige malen uitgelezen bij dealer. Kwam niks geks uit.
Heb de motor al paar keer goed warm laten draaien op snelweg om vervuilde kat en lambda schoon te branden, geen effect.
Heb kort geleden vanwege klacht dat warme motor bij remmen afslaat het gasklephuis gereinigd. Klacht afslaan is weg maar motorlampje gaat af en toe nog branden.
Kunnen de lambdasonde(s) defect zijn? En welke dan? Die voor of na katalisator. Iets anders?
Kan de kat ook defect zijn door lage km in 10 jaar, dus kort ritjes?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het lampje brand, dan zijn er foutcodes aanwezig. Wat zijn de uitgelezen foutcode(s)?
Het probleem met elektronika is dat al je vragen, hoe gek ook, met ja beantwoordt kunnen worden.
Bijna alles kan, dus dat wordt zoeken naar de bekende speld in de bekende hooiberg zonder foutcodes.
Ik snap je suggestie maar wellicht zijn er mankementen die bij dit type auto regelmatig voorkomen. Uitlezen geeft lang niet altijd het goede antwoord op de problemen.
Ik snap dat het probleem in de uitlaatgasemissie zit. Foutcodes zullen hier ook naar wijzen maar of nu de kat, lambdasonde 1 of lambdasonde 2 kapot is haal je er niet altijd uit. Of wel?
Foutcodes geven je wel een richting waar je moet zoeken. Meten zul je toch moeten doen.
Ook een harde foutcode over een kortsluiting kan altijd de sensor zelf zijn, de bedrading of in uitzonderlijke gevallen de ecu.
Zonder die codes en zonder ook maar iets te meten, smijt je geld weg.
En of Lambdasonde 1 of 2 raar doet of de kat mogelijk defect is (door wat voor oorzaak ook) dat haal je meestal wel uit de foutcode.
Hang er een 4-gas tester aan en kijk wat er gebeurt. Als je dat vanaf de koude start doet zie je misschien nog wat.
Enne, uitlezen is een klusje van 2-3 minuten. Kan ook met een generike EOBD scanner. Dus inspanning kost het niet.
Daihatsu dealer zit hier niet om de hoek. Zoek alternatief, moet lukken.
Heb de auto uitgelezen.
Foutcode: P0500. Dat is de speedsensor. Van de krukas neem ik aan?
Dat is heel wat anders dan dat ik dacht.
Welke sensor zou vervangen moeten worden en waar zit ie bij deze motor?
Viergastester geeft niets byzonders aan.
P0500 is voertuig snelheids signaal. Hoe hard je rijd.
Gezien de klachten zou ik zeggen sensor op de versnellingsbak en mogelijk vocht/overgangsweerstand in de stekker.
OK niets ernstigs dus, ga de stekker eens bekijken.
Heb het probleem gelezen.Is dit al opgelost????De speedsensor zit bij diverse Daihatsu modellen op de printplaat in het tellerpaneel.Dit ziet eruit als een glazen buisje waar een magneet langs draait welke op het ingaande asje zit en zo snelheids impulsen afgeeft.Een beetje rommelen/draaien/verbuigen van deze z.g.n.Reed schakelaar kan het probleem oplossen.Anders is de oplossing een nieuwe printplaat.
Goeie tip,
Eigenaar van de auto vindt het lampje niet zo'n probleem maar wellicht krijgen we dat ding nu eindelijk uit.
Bedankt!
Vorige topic is om onduidelijke redenen afgesloten. Moet hier verder posten ondanks ander probleem
De auto heeft het volgende probleem: na een tijdje op de snelweg valt opeens het vermogen weg. Soms begint de motor geweldig te schokken en omdat dit heel onprettig is laat je gas los waarna na enkele keren gasgeven de motor weer oppakt.
Ik heb eerder een Nissan micra onder handen gehad met soortgelijk probleem. Het bleek dat ik op de printplaat van het gasklephuis enige soldeerverbindingen moest herstellen/solderen.
Zou het bij deze auto hetzelfde probleem zijn?
Dag,
Heb inmiddels de bougies bekeken. Zaten verkeerde bougies in die ook nog versleten waren.
Gasklephuis gereinigd, was niet heel vies maar motor loopt nu wel weer perfect stationair.
Tellerklok uit elkaar gehad. Die optische sensor (glazen buisje) iets naar de roterende schijf verbogen zodat motorstoringslampje niet meer gaat branden vanwege foutmelding snelheidssensor.
Lange proefrit gemaakt en het haperen en de storing lijkt zich niet meer voor te doen.
Topic mag wat mij betreft gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar