close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu SIRION: remblokken vervangen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1KR, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 51

Hallo,
Onlangs heb ik mijn auto voor een grote onderhoudsbeurt naar de garage (merkdealer) gebracht. Er is een discussie tussen de monteur en mij ontstaan over het vervangen van de remblokken. Ik zou graag van anderen willen weten of de remblokken op de foto vervangen moeten worden?
Ik heb met deze remblokken 65.000 kilometers gereden en de voering blijkt na meting ca. 5mm te zijn.
Alvast dank voor de reacties.[url=https://s15.postimg.org/lgl7iaruz/remblo...][img]https://s15.postimg.org/b6isj21zb/remblo...[/img][/url]

Geplaatst door

Boern-Bennie (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die zijn opperderpop... monteur heeft in dit geval juist advies gegeven,
NOOIT bezuinigen op remmen !!

C.Jonker 0
badge

8 jaar

Waarom al deze discussies , als je alles in twijfel trekt van mensen die het beste met jou en ons voor hebben , lekker zelf het onderhoud doen of niet , sorry hoor voor mijn reactie.
Monteur heeft groot gelijk.

Hm, de chefmonteur van de Toyota dealer die ik vandaag sprak had een heel andere mening(!).
2 mm of minder is reden voor vervanging!!!
Volgens de chefmonteur zouden de remblokken nog rustig 30.000km mee kunnen gaan en heb ik het advies gekregen dat weg gooien altijd nog kan. Veiligheid zou beslist niet in het geding zijn.

Reden voor vroegtijdige vervanging heb ik ook gekregen....Daihatsu en Toyota zijn zeer onderhoudsvriendelijk en veel onderdelen hoeven niet snel vervangen te worden maar verscheidene garages zien het als een mogelijkheid om de inkomsten wat te bevorderen en de meeste auto-bezitters zijn leken.... De goede merkdealer vervangt niet eerder dan nodig!

Ik heb een nieuwe onderhouds-garage gevonden die niet eerder vervangt dan nodig en ALTIJD met de klant overlegt.

@kaleido 1 : Uw opmerking vind ik stijlloos! Als ik geen vraag mag stellen of remblokken die net voor de helft zijn versleten al vervangen moeten worden meteen beantwoordt moeten worden in de trant "lekker zelf het onderhoud doen".

Ik trek "niet alles in twijfel" en ben vóór goed onderhoud maar hou er niet van om onnodig op kosten gejaagd te worden! Dit heeft niets met bezuiniging te maken.

Ik begrijp u reactie en die van de monteur en chef-monteur. Op zich hebben ze gelijk. U heeft gelijk dat een garage ALTIJD moet bellen voor extra kosten of het moet van te voren anders zijn afgesproken.

Een remblok (2 op de foto) is verder versleten dan de andere. De monteur adviseert de remblokken te vervangen. In mijn opinie wil hij niet dat u ijzer op ijzer gaat rijden, door dat deze blok minder voering heeft dan de andere. Er komt bij dat het ook een remblok is zonder het piepplaatje dat een geluid maakt als het de remschijf raakt.

Wat de chef monteur van Toyota betreft: Inschatten dat het nog 30.000 km mee kan is wel een gok. Inderdaad Japanse auto's zijn onderhoudsvriendelijk en zeker remblokken gaan vaak lang mee. In de merkgebonden werkplaatsboeken staat 2 mm. Vele monteurs adviseren vaak toch eerder om dat rijgedrag, slijtage van blokken moeilijk in te schatten zijn.

Ik heb zelf ook wel eens de fout gemaakt. Dat kan nog wel, dacht ik en voor de volgende beurt is het ijzer op ijzer met gevolg boze klant, hoge kosten door blokken en schijven en in sommige gevallen remzuiger te veruit stofhoes kapot. Gevolg stofhoes vervangen indien mogelijk anders een complete remtang.

Ik ga uit van de 2 remblok op de foto. Hoe meer leden reactie geven hoe onduidelijker het wordt. Het zal een oneindige discussie worden. Mijn advies is ook vervangen op basis van de 2 remblok op de foto. Als alle remblokken waren als de andere 3 dan zou het nog kunnen. Van uit gaan dat je weet rijstijl, automaat of hand geschakeld en slijtage beeld van het merk remblokken.

Ik hoop dat het voor u nu een beetje duidelijk is.

Highway 670
badge

8 jaar

Uw verhaal is duidelijk, dank u.
Ik had bij de vraag moeten vermelden dat ik ca. 6500km per jaar rijd, een zeer rustige rijstijl heb en veel op de motor afrem alvorens de rem te gebruiken. Jaarlijks wordt onderhoud aan de auto gepleegd, altijd nieuwe olie en oliefilter en elke 15.000km een grote onderhoudsbeurt.

De merkdealer waar ik tot voor kort kwam heeft niet alleen bij mij maar ook bij familie die er al ruim 30 jaar komt vreemde dingen gedaan bij onderhoudsbeurten. (o.a. ruitenwisserbladen vervangen terwijl daags ervoor splinternieuwe zijn gemonteerd)
Het vertrouwen is te vaak geschaad.

Ik sluit met deze reactie de vraag af en ga verder in zee met de Toyota-dealer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.