Pas 3 dagen geleden een Move gekocht (voor een prikkie 400.-)
Alle eerst zat er te veel olie in bijna 3 liter en pikzwart toen kwam er een witte rook bij opstarten en daarna licht blauw tijdens rijden. Alles leeg getapt en olie ververst, dag daarna inlaat en luchtfilterhuis gereinigd alles was nat natuurlijk en d rook werd iets minder . Ben gaan informeren op forums waaronder ook hier en overal word gesproken over klepseal of zuigerveren en toen voelde ik de natigheid aankomen...
Heb vandaag aan de Daihatsu dealer gevraagd (Wimoca) en ze zeggen dat de keiharde motor nog langer meekan niks mis met seal of schrapveren...
Ze hebben me wel aangeraden om 5 in 1 Olie conditioner te gebruiken om de olie uit te blazen. En natuurlijk ook goeie mineralen olie en geen rotzooi zoals de vorige eigenaar deed.
Nu is mij de vraag heeft er iemand ervaring mee heb ? met 5 in 1 want de uitlaat blijf roken. Zelf heb ik ook een injectie reiniger aan de benzine toegevoegd voor de sproeiers.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zat dus 6 a 7 liter olie in het blok ?
Zoveel olie teveel kan vanalles veroorzaken .
Ik zou eens beginnen met een flink eind de snelweg op , zodat de uitlaat en dergelijke goed schoon zijn , zodat je alle troep kwijt bent , mits je geen koelwater verliest (witte rook )
En dan eens kijken wat hij dan doet.
Sorry man! ben vergeten te melden dat er 3 liter in zat terwijl 2,5 2,6 hoort te zijn.
voor de rest inderdaad al een paar ritje door de A15 met 120-125kmh en overal een beetje hoge toeren laten blazen. Maar het probleem blijft vooral bij starten wit-grijs wolk en zwarte spetters uit de uitlaat ... daarna minder.
Het is me wel opgevallen dat ie heel snel op temperatuur komt ! en de toeren stationair zakken niet altijd naar de 800-900 maar blijf boven de 1000 weet niet of de mengsel goed is.
Voor de rest geen druppel olie of koelvloeistof verloren, en het blok zweet ook niet ...
10 jaar
Is de witte rook niet gewoon condens en de spetters , roet met water , en is er dus niet zoveel aan de hand.
0.5 liter boven peil is niet goed maar nog geen reden tot paniek.
Te veel olie blaas je er niet uit door een stukkie hard te rijden...het enige wat je eruit blaast zijn de olie keerringen.
En wat is een 5 in 1 Olie conditioner ?
Even alles lezen hans !
Afgelopen dagen begon ie goed olie te lekken. vandaag weer alles nagekeken, blijkt dat de thermostaat helemaal verstopt was (dus geen luchtbellen in de radiateur )+ waardoor het blok te warm is geworden en uiteindelijk de koppakking het heeft begeven, van de week gaan we die vervangen en al het goed is case close ...
10 jaar
een thermostaat verstopt? met wat?
Met olie..?
@ Hans
@ Jan
Thermostaat is verrot, hij ging niet meer OPEN !!!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Move of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar