Dodge NITRO 2.8CRD L4 AT.AWD HR 2008: Minder trekvermogen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: 2.8CRD, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 130

Beste experts,
Mijn Nitro heeft een brandende brandstofmanagement en fors minder trekvermogen;

Afgelopen 10.000 km vervangen
- 4 nieuwe verstuivers
- brandstofpomp
- en als laatste de distributieriem (2 mnd geleden)

Auto rookt niet, normaal olieverbruik en start makkelijk.

Zie jullie vriendelijke reactie graag tegemoet.

Alfa-loco

Geplaatst door Alfa-loco (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge Nitro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Zijn de foutcodes al uitgelezen?
Zo ja, wat waren deze? (Exacte tekst en nummer indien mogelijk.)

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Hallo Bedford,
Bedankt voor je bericht.
Vorige week is de roetfilter schoongemaakt, motormanagement blijft gewoon aan. Auto rijd beter maar rijdt 1 op 5. De foutcodes na reinigen van de roetfilter zijn:

System: PCM (powertrain control module),
Code: P2100
Omschrijving: Electronic throttle control (ETC)motor circuit/open - bank 1
Status: Active

System: PCM (powertrain Control Module)
Code: P0087
Omschrijving: Fuel rail pressure too low - bank 1
Status: Active

Hoor het graag.
Arian

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, dat wordt meten.
De 1e vraag is of de brandstofdruk nu echt te laag is, of dat de brandstof druk sensor verkeerd aangeeft.
Gezien de klacht over het hoge verbruik neig ik naar de 2e mogelijkheid.

De andere code is ook een puzzeltje. Je moet eerst weten welke gasklep er nu bedoelt wordt.
Tegenwoordig kan die bij diesels ook in het EGR circuit zitten.
Een open circuit kan een losse stekker zijn. Misschien niet vast gezet na de reiniging van het roetfilter?

Uitlezen met dealer apparatuur kan ook extra aanwijzingen geven.
Dan kun je de Freeze Frame data zien van elke foutcode (wanneer exact wordt de fout gedetecteerd)
en je kunt mogelijk een test uitvoeren op die gasklep om te zien wat er gebeurt.
Verder kun je veel meer live data (sensoren en interne waardes) zien dan bij een algemene scanner.

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Hallo beford,
Van de week de erg klep en de spruitstuk gedemonteerd en volledig gereinigd. Motormanagement lampje brandt niet meer en dodge trekt goed op. De werkelijke pk's kan ik niet beoordelen. Er is nu nog een lekstroom die de accu binnen 3 dagen leegtrekt. Valt me op dat er een zacht piepje aanblijft als ik de sleutel eruit haal. Het geluid blijft en gaat niet weg.
Dat is denk ik de boosdoener.

Wat kan het zijn en kunnen we het opsporen.

Bvd

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Inmiddels de lekstroom gevonden, nummer m3, als ik deze eruit haal dan valt het piepje weg. Volgens het stroomschema is het "rear axle lock".

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Na vervangen van de dieselfilter, zie ik deze beschadiging, kan dit se oorzaak zijn van een vd storingen?

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Gaat om deze sensor

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Foto 2

Alfa-loco (0), 4 jaar geleden

Inmiddels 2 weken verder, auto rijdt en schakelt goed, enkel op snelweg en ergens bij 120km/u houdt het in en brandt het motormanagement lampje

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Maar weer uitlezen dan. Ik ben benieuwd wat voor foutcode er nu uit komt.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

En? Weet je al meer?

    Oldford, vandaag de dodge opgehaald, 2 brandstofsensoren vervangen en de auto rijdt als een trein. Trekt geweldig op.
    Bedankt voor je inbreng - Alfa-loco (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Nitro of stel zelf een nieuwe vraag.