Bij 4000 tpm lijkt het wel of de toerentalbegrenzer in valt en schakelt de CVT over in de volgende versnelling. Als je stil staat en gas geeft komt de motor ook maar tot 4000 tpm. Het motormanagement lampje brand continu. Heb het laten uitlezen bij de dealer. Volgens de dealer is er iets met de nokkenassensor. Maar het kan ook een versleten distributieketting zijn. De auto heeft 135000 km gelopen.
Verder hoor ik geen bijgeluiden. Het maakt niet uit of ik hem op LPG of benzine heb staan.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien ook weet wat de oorzaak is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat was de uitgelezen code bij de dealer?
Een versleten ketting bij 135000 KM lijkt mij wel erg vroeg...
De code is P0017 (camshaft timing misaligment bank 1 sensor 2)
Stel dat de distributieketting uitgerekt is hoe kun je dit controleren?
7 jaar
Een versleten ketting lijkt me erg onwaarschijnlijk bij deze kilometerstand. Een defecte sensor en/of bedrading lijkt me aannemelijker. Daar zou ik zeker mee beginnen. Als dat geen oplossing biedt, kun je daarna eventueel een meer ingrijpende (en duurdere) reparatie laten uitvoeren.
7 jaar
A.s. maandag wordt de nokkenas sensor vervangen. Als het dan nog niet verholpen is gaan we verder kijken. Hoe kun je vaststellen dat de distributieketting opgerekt is. Het kan toch niet zo zijn dat je bij wijze van spreken het halve motorblok moet demonteren !
7 jaar
De nokkenas sensoren zijn vervangen. Helaas het probleem is niet opgelost. Auto staat nu bij de Dodge dealer om de distributieketting te controleren.
7 jaar
Vervelend dat het probleem er nog is. Foutcode P0017: https://www.obd-codes.com/p0017
Hier staat wat de code inhoudt en wat de oorzaken en oplossingen kunnen zijn. Als de nokkenassensor goed is, kan het inderdaad de distributieketting zijn ("streched" of "misaligned") of de spanner. Maar dit is vanaf de buitenzijde niet zichtbaar. Er dienen wel diverse onderdelen gedemonteerd te worden om te voelen of er speling is, zoals te zien in onderstaande video.
Ketting speling van een 2.4L SRT (ongeveer 72000 km) https://www.youtube.com/watch?v=JvLSSwdh...
Is dus wel mogelijk (in elk geval bij de turbo, kon de 2.0 even niet vinden) bij een lage km-stand.
7 jaar
Het probleem is opgelost. Eén nokkenas stond verkeerd hierdoor klopte de timing niet. De vorige eigenaar heeft blijkbaar een probleem gehad. De persoon die hier mee aan het sleutelen is geweest is naar mijn mening een prutser. Alles door de dealer goed gezet. Tevens wat slijtage delen vervangen want die kosten bijna niets.
7 jaar
Het is opgelost. Zie mijn opmerking op 12/04/2017
7 jaar
Ja, dat schreef je al op 12-04-2017...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Caliber of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar