Dodge RAM 1500 2006: schudden (trillen)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 4700

Hallo iedereen ik heb een dodge ram 4.7 van 2006 stationair schud (trilt) de auto toerental blijft mooi hangen op 600 toeren op benzine erger als op lpg en ook hoor ik stationair kleine plofjes uit de uitlaat ,iemand een idee ? vriendelijke groeten Peter

beuk

Geplaatst door beuk (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge RAM 1500? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Het klinkt als misfires. De plofjes die je hoort is het exploderen van brandstof in de uitlaat.
Dat laatste is funest voor je dure katalysatoren.
Gezien het rijden op LPG, misschien is er iets met een klep (of kleppen).
Laat een lektest doen bij de garage.

    oke bedankt zal ik doen,heb wel sinds lange tijd foutmelding op de sensors van de kat p0135 en p0155 maar volgens garagist is er niets mis met de katalysatoren maar het bibberen is nog niet zo heel lang - beuk (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De verwarming van beide lambda sondes doet het niet. Dat betekent dat de sondes niet gauw genoeg opwarmen en een verkeerd signaal kunnen geven.
Beide sondes tegelijk defect kan, maar meestal is er iets anders aan de hand, zoals een defecte zekering waar de voeding van de verwarming vandaan komt.

Met die foutcodes kom je waarschijnlijk ook niet door de volgende APK keuring omdat je uitlaatgassen niet zullen voldoen aan de eisen.

Foutcodes geven inderdaad niet aan dat de katalysatoren defect zijn, maar dat ploffen is niet goed en op den duur kunnen de katalsyatoren sneuvelen. Op dit moement zal de motorcomputer ook niet de werking van de katalysatoren bewaken vanwege die foutcodes. Dus zul je nu er ook geen foutcode op krijgen, maar misschien wel als de verwarming van de lambdasondes weer werkt.

    oke bedankt voor uw uitleg mvg - beuk (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

En? Hoe is dit afgelopen?

beuk (0), 2 jaar geleden

blijkbaar word dit alles veroorzaakt volgens mijn garagist door een lekkende klep(is ook een hoorbaar door getik) waardoor de verbranding niet optimaal is en daardoor de foutmeldingen geeft op de lambdasondes

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

1 lekkende klep zal Nooit de foutcode op beide lambdasondes veroorzaken.
Het kan hoog uit een fout op 1 lambda sonde veroorzaken omdat de uitlaatspruitstukken van bank 1 en bank 2 niet met elkaar in verbinding staan. De andere bank zit aan de andere kant van de motor.
En zelfs bij deze fout op 1 lambdasonde betwijvel ik of het deze foutcode kan veroorzaken.

Doorrijden met de lekkende klep zal uiteindelijk de dure katalysator van die bank vernielen (als dat al niet gebeurt is).
Misschien moet je maar eens een andere garage gaan zoeken.

    ik woon in de provincie Antwerpen tegen de nederlandse grens weet u misschien hier iemand in deze buurt die er eens naar kan kijken ,weet ook nig niet of dit alles verband houd met de trillende(schuddende) motor - beuk (0), 2 jaar geleden

beuk (0), 2 jaar geleden

heb ook een beetje mijn twijfels over de garagist maar hij doet al heel zen leven amerikaanse wagens en rijd zelf ook dodge ram en is leraar mechanica,maar weet u hoe ik kan zien of de kats stuk zijn en u had het over een zekering maar die kan ik niet vinden,ik had de zekering van de pcm even uitgetrokken en toen waren de foutcodes een paar dagen weg

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ik ben geen expert in Amerikaanse auto's. Wel in de algemene principes van hoe een automotor werkt en hoe je fouten kunt vinden.
Door het loshalen van de zekeriung van de PCM zijn de kennelijk de foutcodes gewist, omdat het geheugen van de PCM zonder permanente stroom voorziening kwam. Dat zegt dus verder niets.

Los van het zoeken naar een zekering, kun je ook (laten) meten of er überhaupt wel 12 volt op de voeding van de verwarming van beide lambdasondes aan komt.

Om zekerheid over de kat's te krijgen moet je bij warme motor de foutcodes wissen (diagnose apparaat of zekering eruit) en dan de motor weer starten en naar de signalen van de lambdasondes kijken. Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Als metingen stationair en op toeren geen uitsluiting geven, dan zal er rijdend met een constante snelheid (zo'n 80 - 100 km/uur) gekeken moet worden. Dat is ook waar de motorcomputer bekijkt of een kat nog zijn werk goed doet.

Als de uitlaat volledig gescheiden is tot aan achter kun je ook 4-gas metingen (laten) doen (voor elke kant apart) en dan die gegevens analyseren. Een te hoog Co wijst dan op een niet meer werkende kat.

    N.B.: Ja het trillen wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de misfires die op hun beurt weer worden veroorzaakt door de lekkende klep. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

beuk (0), 2 jaar geleden

oke bedankt zal deze stappen eens ondernemen maar zal even duren wegens tijdsgebrek maar nogmaals bedankt voor uw hulp mvg Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge RAM 1500 of stel zelf een nieuwe vraag.