Fiat 500 2020: 500e electronische problemen

Bouwjaar: 2020, Brandstof: Elektriciteit, Motorcode: 46348460

In december 2021 hebben wij een FIAT500e model december 2020 aangeschaft en na 1 jaar en 2 maanden (klopt, net buiten de garantie) begonnen de eerste problemen: Een "foutmelding elektronisch voertuig", "systeem laten controleren" in het scherm met waarschuwingslampjes en een probleem met het elektronisch systeem. Dat is door een FIAT garage verholpen met een uitstekende service waarbij weinig is gerekend voor de vervangende auto. De reparatie was echter wel buiten garantie (...) en er is een volledig warmte wisselaar accu pakket vervangen met een totale kost van over de 1000 Euro. Niet vergoed, geen coulance regeling van FIAT. Hoewel dit een zeer pijnlijke ervaring was (een auto van goed 2 jaar nieuw met een reparatie van 1000 Euro die niet in de garantie valt) heeft de garage het indertijd prima opgepakt.

In september 2023 deed zich wederom een vreemd probleem voor, waarbij de auto ineens stopte zonder aankondiging en er in het beeldscherm meldingen verschenen zoals "oplaadsysteem laten controleren" en "Electronisch voertuigsysteem laten controleren". Er is toen telefonisch onderhoud geweest met FIAT support en na afsluiting en 15 minuten later weer aanzetten van de 500e konden wij weer verder zonder problemen. De auto had zich "ge-reset" aldus de tip van de FIAT specialist.

Op 30 september 2023 echter kreeg ik dezelfde meldingen in mijn display nadat de auto stopte met rijden. Ook verschenen de extra meldingen "Het voertuig zal spoedig uitschakelen gebr. het rempedaal om het voertuig veilig tot stilst. te brengen" en "One Pedal niet beschikbaar Houd het rempedaal ingedrukt om te remmen". Er is wel stroom, maar de auto gaat onder geen beding in de versnelling/Drive en valt volledig stil in zijn vrij. Alles werkt verder maar de auto rijdt niet. Er is wederom gebeld met FIAT Assistance en de dealer maar niemand kon iets anders doen dan de hulpdiensten bellen. De ANWB is daarop langs geweest, heeft de auto gereset door de kleine accu los te koppelen en na 1 minuut weer aan te koppelen. De auto leek het te doen maar na 10 meter schoot hij weer uit de Drive. Daarop is besloten dat de enig andere optie was de auto af te laten slepen naar de FIAT dealer, alwaar deze op 30 september jl. in de middag is achter gelaten.

Sindsdien zijn er vanuit de dealer foutmeldingen en codes opgestuurd naar FIAT Nederland en de fabriek in Italië. Bij ieder contact geeft de dealer aan dat het wederom geen garantie betreft en dat de foutcodes zijn doorgegeven aan FIAT Italië. FIAT Italië heeft daarop terug aangegeven dat alles doorgemeten moet worden en er wellicht iets met de aandrijfmotor is. Dat deze wellicht vervangen dient te worden.... De auto is dus nog geen 3 jaar oud!!!

Inmiddels zijn wij de 500e al 6 weken kwijt, vervangend vervoer wordt niet vergoed, er is nog steeds geen oplossing en niemand weet hoe lang het nog gaat duren.....

FIAT500NEE

Geplaatst door FIAT500NEE (10) , lid sinds 5 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat 500? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (515) PRO, 5 maanden geleden

Zonder meer dramatisch, maar zelfs Fiat geeft toch 24 maanden garantie?

    Na 26 maanden (de auto is uit december 2020) begonnen de electronische problemen. Geen garantie, geen coulance. - FIAT500NEE (10), 5 maanden geleden

Beunhaas (515) PRO, 5 maanden geleden

Het zou me verbazen als iemand hier daar wat mee kan als zelfs een Fiat garage het niet kan oplossen...
Kennelijk hebben ook elektrische auto's kinderziekten en kost het tijd om die te boven te komen...

    Dat zou toch wat zijn: een auto van nog geen 2 1/2 jaar oud die er mee stopt en de fabriek geen garantie geeft? Het is geen broodtrommel van 2 Euro.... - FIAT500NEE (10), 5 maanden geleden

Beunhaas (515) PRO, 5 maanden geleden

Wat ik zeg : dramatisch, maar daar heb jij niks aan...

FIAT500NEE (10), 3 weken geleden

Even een korte update. Wij zijn nu meer dan 6 maanden verder (dat leest u goed) en FIAT weet nog steeds niet wat de oplossing is. Onze auto staat dus al 6 maanden bij de garage! FIAT (feitelijk de importeur, Stellantis) vindt het retourneren en vervangen voor een andere 500e geen oplossing. Liever laten ze ons en de garage doorploeteren, tests uitvoeren (die geld kosten...) en al die tijd in een vervangende auto rijden.
Bedenk goed of je echt die lieve leuke 500e wilt rijden of toch maar beter even verder kijkt naar een ander model...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.