close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat MULTIPLA: Accu leeg; opladen via chassis lukt niet

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 182B6000, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 76

Accupolen zelf zijn ook vaak het probleem,schoonmaken,en weer monteren,hetzelfde met de massapunten op het chassis.

Geplaatst door

hminkema (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze week bleek de accu van onze Multipla leeggelopen. Kind had lampje boven de achterbank aan laten staan (grrr...). Maar daarna pas ontstond het echte probleem.

1. Brave buurman wilde helpen met starten, en sloot kabels netjes aan van zijn accu op onze Multipla. Keurig volgens de gebruiksaanwijzing: de rode polen van beide accu's verbinden, en zijn minpool aan ons chassis. Maar er gebeurde niks en we konden niet starten. Grrrr....

2. Mobiel oplaadapparaat (PowerStation X410; duur ding) en aangesloten. Keurig volgens de instructie: zie boven (dus niet aan de minpool van de accu, maar aan het chassis). Deed niks! Grrrrr.....

3. De ANWB gebeld. Die heeft de accu *een klein beetje* opgeladen via de plus- en de minpool van de accu (dus niet aan het chassis). Voldoende om te starten en de auto dertig meter te verplaatsen naar voor ons huis, zodat we zelf de accu verder konden opladen met een niet-mobiel oplaadapparaat (dus aan de netspanning).

3. Oplaadapparaat aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing, dus aan de rode pool van de accu en aan het chassis. Gebeurde niks. Het apparaat van de netspanning afgehaald, en spanning getest tussen rode accupool en chassis. Uitslag: nul komma nada. Daarna de spanning getest tussen rode en zwarte accupool. Uitslag: < 0,5 V.

Dat laatste zette mij aan het denken. Als de spanningmeter een verschil vaststelt tussen de meting rood-zwart en de meting rood-chassis, dan is mijn conclusie dat de zwarte accupool en het chassis *niet verbonden zijn*. Met andere woorden: dat onze accu niet geaard is.

Is dat een redelijke conclusie? En: hoe erg is dat? Uit de gebruiksaanwijzingen van de diverse apparaten maak ik op dat je de accu altijd via het chassis moet kunnen opladen. Hoe gevaarlijk is het als de accu *niet geaard is*? Komt dat vaker voor/

Deze accu is twee jaar geleden door de ANWB ingebouwd na een vergelijkbaar probleem (leeggelopen accu). Dat was dus niet in een garage, maar aan de kant van de weg. Zou daardoor te verklaren zijn dat de accu niet deugdelijk is ingebouwd?

Ben benieuwd naar jullie meningen, waarvoor alvast dank.

hminkema 0

8 jaar

Kabel van nimpol accu maar scahasis goed komtroleren .even startkbel van nimpol maar motor blok dan acculader weer aan sluiten om gezien of hij gaat ladden. Vermoedelijk is nimkabel slecht.of stuk.GR JL

jans1961 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.