Fiat punto 75: accu problemen

Bouwjaar: 1995

sinds een jaar rijdt ik een punto 75 uit nov '95. Het verhaal van Frank klopt voor mij ook helemaal.
Ik heb de laatste 3 maanden als minimaal 6 keer gestaan dat ie niet wilde starten. Driemaal ANWB erbij en die meet dan: tja lijkt goed te zijn en met kabels erop doet ie het weer. Voordat ie start maakt ie inderdaad een 'moeilijke' slag en bij elke weersovergang blijft ie stil staan.
Andere auto ervoor en starten met startkabels heeft geen zin, want daarna doet ie nog niets (ook niet als je de kabels terwijl de motor van de andere auto draait zo'n kwartier laat zitten). Alleen het ingebouwde klokje en het ledje van de de radio trekken stroom als ie uit staat. Ook al start ie niet, dan doen alle systemen in de auto die op accu werken het nog wel (verwarming, binnenlampje etc.).
Na ANWB erbij en 200 km rijden blijft ie bij het starten een paar trage slagen maken, en gisteravond stopte die er helemaal mee (ik had nog geen 2 uur ervoor er nog mee gereden).

Weet iemand hier een oplossing voor?
Ik ga vandaag een nieuwe accu erin zetten, maar ik vraag me af of dat de porblemen werkelijk oplost, daar deze volgens de ANWB doorgemeten het nog zou moeten doen.....

groeten

Annelies

marietje

Geplaatst door marietje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden

Annelies,

Ik denk niet dat het vervangen van de accu zin heeft. Dan zou de auto op 'hulpstroom' immers wel probleemloos moeten starten. Ik had vorig jaar ook zoiets, toen bleek de bedrading van de startmotor af en toe slecht contact te maken. Laat deze bedrading eens checken, zou ik zeggen.
Bij mijn auto wilde het (voordat het euvel gevonden en gerepareerd was) wel helpen om 'm een stukje van z'n plek te duwen of een keer goed hard met een deur te slaan. Blijkbaar werd er dan wel weer (even) contact gemaakt.

Succes, Thijs

marietje (0), 20 jaar geleden

had gisteravond de auto maar laten staan en ben gaan lopen. Vandaag toch maar nieuwe accu gehaald. Volgens de halfords zou een accu met capaciteit van 36Ah het wel moeten doen. Ik vond natuurlijk van niet en nam vrolijk eentje van 44 mee.
Toen lekker in het donker en met slecht gereedschap lopen sleutelen (waar is sleutel 8 als je hem nodig hebt en wie heeft bouten met een vierkante kop verzonnen....). Een karwei van kwartiertje dacht ik, maar dat viel dus tegen. Uiteindelijk wel gelukt en de auto start weer.
Nog steeds maakt ie een trage slag en maakt ie wat rare bijgeluiden, maar gelukkig kreeg ik hem wel weer aan de praat.
Voorlopig doe ik het er maar even mee, want het geld is op om em te laten nakijken.....
Begrijpen doe ik het ook nog steeds niet, want met stroom van een andere auto deed ie het niet en als de ANWB hem aansluit, dan deed ie het wel....raarrrr
Ik ga zelf in ieder geval kijken of de bedrading okee is (bedankt voor de tip Thijs) en misschien dat ie dan wel als een zonnetje wil lopen.

Annelies

Punto It (0), 20 jaar geleden

Hoi Annelies!
Als ik jou was zou ik net als bij mij het relais van de achterruitverwarming maar eens vervangen! Bij mij hebben de garage en de ANWB ook een paar keer niks kunnen vinden en een nieuwe accu hielp bij mij ook niet. Na een suggestie hier heb ik dat tegen de garage gezegd de laatste keer en zelfs toen konden ze niks vinden, maar ze hebben voor de zekerheid het relais van de achterruit toen maar vervangen. En nu zijn de problemen dus voorbij!
Het probleem met dit soort dingen is dat zo'n relais niet altijd blijft hangen, dus niet altijd stroom trekt. In de garage werkt alles natuurlijk goed, dat zul je altijd zien... :) Dus, toch maar een nieuwe relais erin, dat is relatief goedkoop en volgens mij ook wel zelf te doen.
Succes,
Frank :)

nl1wdj (0), 20 jaar geleden

Lijkt mij geen kapot achterruitverwarmingsrelais, want alle elektrische systemen schijnen het nog te doen, behalve het starten, kan het niet zo zijn dat er een 'dood punt' in de startmotor zit?
Als hij weer eens niet start, zou je met de hand moeten proberen de motor een stukje te verdraaien (CONTACT UIT !!!!) en daarna weer proberen te starten.
Doet hij het dan wel, dan ben ik bang dat er een nieuwe startmotor in moet.

Punto It (0), 20 jaar geleden

Ja, dat zou ook kunnen. Dat truukje werkte bij mijn Alfa 33 ook een tijdje. Uiteindelijk de startmotor laten reviseren maar het probleem bleef. Tenslotte heeft de 'garagist' een extra relais tussen contact en startmotor gezet in een rechtstreekse kabel van accu naar startmotor. Dat hielp pas echt! Kan dus een kapotte startmotor zijn, maar ook een slecht massacontact of zelfs een versleten of 'vuil' contactslot!

Punto It (0), 20 jaar geleden

Even een tegenvaller: vanochtend startte mijn Punto ook weer niet... blijkbaar was het relais van de achterruitverwarming toch niet de oorzaak. Ben er flink flauw van ondertussen. Morgen bellen met de dealer. Hopelijk worden er nu eens spijkers met koppen geslagen. Groet, Frank.

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Het kon een oorzaker zijn geweest dat het relais van de achterruitverwarming bleef hangen.Zelf controleer ik altijd een aantal punten.

- controleer de accu met 2 testers.Belast en onbelast
- laadspanning
- laadstroom ook met alle verbruikers aan en kijken wat ie maximaal kan leveren.
- controleer dus op ongewenste verbruikers als de auto afgesloten staat.Meestal maak ik een proefrit en schakel ik elke verbruiker een aantal malen in,zodat de meeste componenten zijn ingeschakeld en controleer hierna nogeens de lekstroom.

Als ie nu nog steeds alles in orde is kan je het beste ook nog alle aansluiting op blok/carrosserie/accu/ect... nakijken.

Als dan nog alles goed is adviseer ik hem om bij de garage te laten,zodat wij het zelf kunnen testen de volgende dag en de dag daarna misschien om toch het probleem er dat werkelijk uit te kunnen krijgen.

groeten Alexander

Punto It (0), 20 jaar geleden

Hoi Alexander, bedankt voor je reactie. Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar, wat bedoel je met: test de accu met 2 testers? En belast en onbelast?
Wat is 't verschil tussen laadstroom en laadspanning? Ampère en Volt? En wat bereik je met het een paar keer inschakelen van alle verbruikers tijdens een proefrit? Als je daarna een lekstroom meet dan weet je toch niet van welk verbruiker het is?
Misschien gaan mijn vragen hier wat te ver, je mag me ook mailen.
Ik bel morgen de dealer en wat mij betreft mogen ze hem een tijdje houden om te kijken wat 't is. Moet nu wel eens afgelopen zijn, de auto bevalt ons verder prima maar dit vergalt het rijplezier wel erg. Groeten, Frank

Punto It (0), 20 jaar geleden

Alexander, nog een vraagje: zou het ook zo kunnen zijn dat bijv. het contactslot smerig of versleten is? Of dat de startmotor versleten is? Frank

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Met de accu testen onbelast en belast bedoel ik met twee verschillende testers.

Onbelast doe ik met een tester die je in moet stellen op de betreffende accu die gemonteerd zit.Bijvoorbeeld 280 Ampere.

De tester doet nu een test en kijkt of ie hier aan komt en tevens meet ie de accuspanning.Hij geeft eigenlijk zelf aan of ie correct is of niet.Belangrijk is dus wel dat je hem goed instelt.

Belast meten doe je met een kast die alsware de startmotor vervangt.Je belast de accu met circa 100Ampere en kijkt hoe de accuspanning op dat moment nog is.Een goeie accu moet toch zeker boven de 9,6Volt blijven en niet inzakken.

Alleen zit wel een maar aan namelijk..,de accu moet goed opgeladen zijn.Als je deze test doet nadat ie net is opgestart dan klopt ie test niet meer en wordt in sommige gevallen de accu onterecht vervangen.

Als de accu stuk is doe ik altijd nog een volledige test,zoals laadstroom,laadspanning en ook erg belangrijk de lekstroom(ongewenste verbruiker als de auto stil staat).

Dit is denk ik in mijn ogen de beste manier om de auto volledig te testen.

Als er nog niks vreemds is waargenomen doe ik dus meestal een testrit en schakel alle verbruikers een keer in om daarna dus weer een lekstroom te meten.Misschien blijft er op dit moment wel relais hangen en heb je dus een verbruiker.


Ik weet natuurlijk niet waarom jouw auto niet wou starten.Kan zijn:
- accu te zwak
- contactslot schakelt startrelais niet in(startmotor)
- elektromotor van de startmotor heb ze beste tijd gehad.(koolborstels)
- massakabel accu motor zit niet goed vast of aanlsuit punten zijn slecht
- ect....


Kan dus meerdere oorzaken zijn zoals je ziet.Belangrijk voor een monteur is dat het probleem wel op dat moment zich voordoet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Goed weekend.

groeten Alexander

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.