Met de airco aan schokt de auto. Dit gebeurd alleen bij hogere temperaturen (boven de 24 graden) en lagere toerentallen b.v. 50 Km/u in de derde versnelling of stapvoets rijden in de eerst versnelling.
Zet je de airco uit, dan is het probleem verdwenen.
Mijn eerste gedachte was dat de elektrisch bediende koppeling van de airco te veel stroom zou trekken. Ik heb de OBD uitgelezen en het voltage blijft 13,9 Volt met en zonder airco.
Als ik de auto stationair laat draaien en dan de airco aanzet gaat het toerental van 700 naar 850 en de ventilator begint gelijk te draaien. Ik neem aan dat dit normaal is. De motor gaat in ieder geval niet moeilijker of onrustig lopen wat zou duiden op een zwaar lopende airco pomp.
Ik zit nu te denken aan een vervuilde gashuisklep of hebben jullie andere ideeën over dit probleem.
Als ik de gashuisklep uitbouw om schoon het maken, moet die dan opnieuw worden in geleerd ?
Het betreft een Panda uit 2010 euro 5.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je voelt waarschijnlijk het in en uit schakelen van de compressor .
Wordt de airco wel koud ?
Heel veel autos met een lich motortje hebben dat, of heeft ie het vroeger niet gehad?
Nee het is niet het inschakelen van de compressor. Soms is er echt niet goed mee te rijden, alsof er ineens geen vermogen meer is en dan geen je gas bij en er gebeurt een paar tellen niets om dan ineens volgas vooruit te gaan.
5 maanden
Dan uitlezen en kijken wat er in het geheugen staat.
Gaarne met goede apparatuur , niet met een ali dingetje
Ik heb de auto uitgelezen met Multicuscan (betaalde versie) en er waren geen motor foutcodes aanwezig. Bij de body computer wel een code B1017 (remlicht) en U1602 (fout lijn CAN).
Ik heb de gashuisklep er af gehad om schoon te maken maar die was brand schoon. Daarna de klep opnieuw in geleerd. Tevens het defecte remlicht gerepareerd en toen de foutcodes verwijderd.
Bij een temperatuur van 26 graden gaan rijden en het schokken is zo goed als verdwenen. Af en toe voel je nog een heel klein schokje maar dat zou het in en uitschakelen van de pomp kunnen zijn.
Ik kreeg van iemand nog de tip om een complete reset uit te voeren (Vehicle configuration reset). Zie afbeelding. Is dat aan te raden ?
5 maanden
Zou eerst eens kijken hoe het zich nu houd.
Anders software update.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.
5 maanden