Fiat Talento 2017: Bus start niet meer!

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600

De Fiat Talento viel stil langs de snelweg, hij had geen vermogen meer. ik kon gas geven maar toeren gingen niet omhoog. de motor draaide toen nog wel.
de motor daarna uit gedaan en nog een keer proberen te herstarten...alleen de startmotor draaide rond maar de motor sprong niet aan. de bus gaf overigens geen storingslampjes aan.
bij de garage hebben ze inmiddels de hogedrukdieselpomp vervangen. aangezien de Anwb uitgelezen had dat de druk 270Bar i.p.v de 310 Bar die het normaal zou moeten zijn afgeeft.
bus start nog niet... diesel filter vervangen...bus start nog niet.... nokkenassensor en toerentalsensor vervangen....bus start nog niet.... compressie heeft de motor....bij uitlezen met diagnostiche apparatuur van de garage geeft hij ook geen foutcodes aan... ik wordt er moedeloos van...ben inmiddels 2500 euro verder aan de auto en heb nog steeds geen rijdende bedrijfsbus. de Dealer heeft pas over 3 weken tijd.
weet iemand hier nog waar verder gezocht kan worden?
mijn dank is groot

stefkoni@ziggo.nl

Geplaatst door stefkoni@ziggo.nl (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Talento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

leo 46 (0), 1 jaar geleden

Goedemorgen
Zou het de start onderbreken kunnen zijn?
Alles is inmiddels vervangen en nog niets.
Accu loskoppelen half uur wachten nieuwe batterij in afstand bediening.
Het is altijd het proberen waard,en kost niets.
Ik denk met u mee,en volg dit gesprek.

Groet Leo

    Beste Leo, bedankt voor je reactie, we hebben geprobeert met de reservesleutel.... maar werkt ook niet.
    ik zal bovenstaande toch nog een keer gaan proberen. - stefkoni@ziggo.nl (0), 1 jaar geleden

leo 46 (0), 1 jaar geleden

Zou ook de LMM lucht massa meter nakijken.
Als er geen genoeg luchtstroom is stuurt hij een bepaalde klep op je pomp niet aan.

Groet Leo

    op remmenreiniger start de bus ook niet , ik zal de garagehouder bovenstaande laten uit proberen, bedankt alvast voor het meedenken. - stefkoni@ziggo.nl (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (1365) PRO, 1 jaar geleden

Timing is in orde , compressie is ook daadwerkelijk gemeten ?
Als de motor zelfs op remreiniger niet enig teken van leven geeft .

Highway (115) PRO, 1 jaar geleden

1 keer gehad met een ducato. Daar was de stekker van de crashsensor los gekomen. daarna niet meer starten. Hebben toen de alles gereset en basis waarde.

komt er wel rook uit de uitlaat hoe is de roetfilter as gehalte?

leo 46 (0), 1 jaar geleden

Merk
Fiat
Model
Talento
Type
Talento
Uitvoering
-
Bouwjaar
2017
Brandstof
Diesel
Motorcode
R9M H4, 1598 CC (4 cil)
Kenteken
000000
Chassisnr.
ZFAFFL001H5047697
KM stand
170000
Reacties
80
Bekeken
1410
Er staat er ook een op het AMT forum zelfde bus.
Daar hebben ze het probleem gevonden en opgelost.
Kan het hier allemaal niet neerzetten de oplossing is nogal uitgebreid.
Maar een monteur kan er zo op inloggen wel ff een account aanmaken.

harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden

Turbo vast, uitlaat dicht, Ik weet niet hoe kundig de garage is, maar aan de te vervangen onderdelen te zien is er weinig gemeten. Ook een hogedrukpomp vervangen die bij starten 270Bar geeft is m.i. een beetje onzin.

    En wat kaleido ook schrijft, is de diming mechanisch gecontroleerd? Dat ie op remreiniger niet loopt betekent meestal een timingprobleem of een dichte uitlaat agv het een of ander. - harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden
    geen idee Harry, ik vraag het morgen aan de monteur! bedankt voor je reactie - stefkoni@ziggo.nl (0), 1 jaar geleden

leo 46 (0), 1 jaar geleden

AMT Garageforum - Het kennisnetwerk van en voor automotive professionals
Topic ontvolgen
Stilgevallen, niet meer aanslaan
Terug naar zoekresultaten

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Fiat
Model
Talento
Type
Talento
Uitvoering
-
Bouwjaar
2017
Brandstof
Diesel
Motorcode
R9M H4, 1598 CC (4 cil)
Kenteken
V-488-FG
Chassisnr.
ZFAFFL001H5047697
KM stand
170000
Reacties
80
Bekeken
1411
Gepost: 24-02-2021 23:25
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Hallo allen,

Deze auto is via een andere garage bij mij terecht gekomen. De klant is pools en het is moeilijk om het goede verhaal te achterhalen maar het is ongeveer de volgende versie :

Auto is een goede week geleden vanuit polen naar nederland komen rijden, in Polen gingen in 1x allerlei lampjes branden in het dashboard, daar naar de dealer geweest, die hebben gekeken en alles gewist maar konden niets vinden.

Tijdens de rit naar nederland geen bijzonderheden. In nederland een aantal dagen gereden zonder problemen. Gisterochtend naar het werk gereden zonder problemen, op de terugweg getankt, ongeveer 30km gereden en op de A7 gestrand. De motor viel uit op de snelweg en sloeg niet meer aan.

Toen de auto bij mij kwam sloeg hij nog heel kort aan (4-5 seconden) en viel daarna uit, gas geven kon niet. Na een aantal dingen geprobeerd te hebben slaat hij helemaal niet meer aan.

Er zijn geen foutcodes aanwezig en heb een hoop dingen gecontroleerd maar kom even niet verder, heb het vermoeden van de hogedrukpomp maar kan dit niet nog met zekerheid zeggen.

Gecontroleerd :

Druk opvoerpomp (3.7 bar, ook tijdens starten, zakt niet in) (3,7 bar is specificatie van Renault, zelfde motor)

Tank leeggehaald en gevuld met schone diesel (geen verschil)

Brandstof rechtstreeks op de hogedrukpomp gezet maar dit wordt niet aangezogen door de hogedruk, ook niet met compleet gevulde leiding.

Hierna brandstoffilter vervangen, deze was smerig en stond wat bol, hierna sloeg de auto weer even kort aan +/- 10 seconden.

Raildruk tijdens starten -> loopt op naar ongeveer 340 bar, wil dan aanslaan en begint dan te stuiteren tussen de 240 - 300 bar

Starttoerental tijdens het starten 250 - 300 rpm

Starten met brandstofdrukregelaar op hd pomp afgekoppeld maakt geen verschil, motor gaat dan wel harder rond. Raildruk blijft dan rond de 15bar hangen. (Volgens Dialogys moet hij dan beter aanslaan, als hd pomp/regelaar stuk is)(Ik snap niet helemaal dat mijn raildruk dan in zakt)

Retour afgeknepen, dan drukt hij het bij een afdichtring bovenop de verstuiver eruit. Raildruk blijft dan dansen.

Heb alle systemen uitgelezen, er komen totaal geen foutcodes, ook nog met 2 testers uitgelezen, maakt geen verschil.

Op remreiniger loopt hij even maar dan ook alleen maar op de remreiniger.



Ik weet even niet waar verder, ik kan de werkelijke brandstofdruk niet meten van de hogedruk want daar heb ik geen drukmeter voor.

Kunnen jullie mij verder helpen?



Gemeten

Zie bovenstaand

Uitgelezen met

Snap on, Launch

Foutcodes

Geen.

Bijgewerkt door MrMonza op 14-09-2021 10:55
Melding maken |
Gepost: 24-02-2021 23:30
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Oja, toevoeging, de raildruk daalt na het starten binnen 30 seconden naar ongeveer 6 bar. Volgens Renault monteur normaal?

Heb de opvoerpomp ook even laten pompen in een vat om de diesel te bekijken, dan pulseert de pomp heel erg. Dit zie ik niet terug op mijn drukmeter tijdens het starten.

Downloads (1)
vid-20210224-wa0017.mp4
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 01:16
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Opvoerpomp unit meest verdacht, lijkt er ook op dat er lucht mee komt, dat is funest om een stabiele raildruk te krijgen.Even extern de hd pomp met een electr.pompje voeden, kan al uitsluitsel geven,hd pomp is niet zelf aanzuigend. Kijk even in livedata wat de aansturing van regelklep op hd pomp is.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 07:37
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
pedroo schreef:
Opvoerpomp unit meest verdacht, lijkt er ook op dat er lucht mee komt, dat is funest om een stabiele raildruk te krijgen.Even extern de hd pomp met een electr.pompje voeden, kan al uitsluitsel geven,hd pomp is niet zelf aanzuigend. Kijk even in livedata wat de aansturing van regelklep op hd pomp is.



Bedankt Pedroo, ga ik dat straks proberen. Aansturing had ik volgens mij bekeken, weet de waarde zo niet meer. Zal dat nog even controleren.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 07:46
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Zal ook eerst @pedroo zijn raad opvolgen, had laatst een Transit met zelfde soort klacht, daar maakte de stekker slechte contact op de brandstofdruk regelaar, opmoment dat ik de test naalden erin drukte liep hij weer goed.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 08:13
Topmonteur
hobbyman
Lid sinds: 30-11-2007
5775 bijdragen
Als bovenstaande niet help. Heb je wel aansturing verstuivers? Staan die niet dicht/vast door de vervuiling brandstof? Verdenk die namelijk weet niet wat er gemonteerd zit anders een retour meting doen.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 14:29
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Externe pomp maakt helaas geen verschil.

Actuator test druk regelaar -> ik hoor hem tikken

Voorgeschreven milliamperes tijdens starten is 941 en dat haalt hij ook. Dat lijkt dus allemaal in orde. Verstuiver retourmeting zou kunnen maar dan moet ik het inlaatspruitstuk eraf moeten pakken. Aansturing verstuivers zal ik zo even gaan controleren.

Edit : heb geen duty cycle signaal op de druk regelaar.

In de retour leiding zit ook een soort klepje/dingetje, geen idee wat het is.

Bijgewerkt door Mischa91 op 25-02-2021 14:41
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 14:42
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Zie foto van klep

20210225_143750.jpg
Downloads (1)
20210225_143750.jpg
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 15:11
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Hierbij de aansturing. Na tijdje starten +/- 10 seconden stopt hij met aansturen.

Downloads (1)
22515001.bmp
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 15:11
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Als je de stekker van de drukregelaar los haalt en continu bekrachtigd, krijg je wel maximale druk?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 15:12
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
technicus schreef:
Als je de stekker van de drukregelaar los haalt en continu bekrachtigd, krijg je wel maximale druk?



Voor mijn duidelijkheid, rechtstreeks spanning geven? Dat is het rare, tijdens starten blijft er een constante 12volt op staan. Dipt ook niet in.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 15:14
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Maar word massa gestuurd neem ik aan?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 15:44
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
technicus schreef:
Maar word massa gestuurd neem ik aan?

Juist, met een led tester eroverheen begint de led niet te branden (over de massa draad) je zou dus zeggen dat de ECU hem niet aan massa legt.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 15:53
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Ok, even de scope over de stuurdraad gehangen en toen met de tester de drukregelaar aangestuurt. Hij tikt dan wel even maar trekt hem maar een halve volt richting massa. Ik ga even kijken of ik de drukregelaar rechtstreeks kan aansturen, kan er namelijk heel slecht bij.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 16:12
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Is de vraag wat voor regelaar er op de hd pomp is gemonteerd, een NO of een NC.Of te wel , onbediend geopend of gesloten?Je had al getest met stekker los en de raildruk liep toen niet naar boven de 1000 bar .Indien een NC, vewacht je een percentage aan pwm aansturing uit te kunnen lezen.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 16:16
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Bij de VAG groep zit vaak een klein overdruk klepje in de retour van een paar tiende bar, zo dat o.m. systeem beter ontlucht kan worden.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 16:30
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
pedroo schreef:
Is de vraag wat voor regelaar er op de hd pomp is gemonteerd, een NO of een NC.Of te wel , onbediend geopend of gesloten?Je had al getest met stekker los en de raildruk liep toen niet naar boven de 1000 bar .Indien een NC, vewacht je een percentage aan pwm aansturing uit te kunnen lezen.



Dat is iets waar ik zo ook niet achter ben, het vreemde is dat in het document van Renault staat : Maak de stekker los van de Opbrengstklep -> start de auto? Ja -> controleer inspuitpomp. Nee -> meld het probleem aan hogere expertiseniveau

Die tekst doet mij denken dat het NO is. Maar het blijft vreemd dat de ECU bij actuatortest hem niet helemaal naar massa trekt.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 17:31
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Ok, het is dus normally closed, bij bekrachtiging gaat mijn raildruk naar 1500 - 1600 bar dus das goed, even kort gestart maar toen kwam er een klant binnen, wou het net weer proberen maar start nu helemaal niet.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 20:02
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Indien nog steeds soms een onstabiele cq soms geen raildruk, controleer dan ook klemkracht kontakten van stekkers raildruksensor en regelklep hd pomp.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 20:25Dit is de oplossing
Topmonteur
Arjen
Directeur / eigenaarDiagnose Service Noord

Lid sinds: 05-10-2010
559 bijdragen
Misschien moet je je focus verleggen naar andere mogelijke oorzaken. Je druk fluctueert wel, maar daar zou de motor wel om moeten lopen. Je kunt voor de zekerheid kijken of verstuiver aansturing aanwezig blijft. Indien ja, probleem ademhaling (denk aan egr etc.) Indien nee, controleer voorwaarden als krukas en nokkenas signaal, raildruk enz.

Vergeet ook niet de eenvoudige zaken als motortemperatuur en dergelijke. Verder kun je aangezogen luchthoeveelheid bekijken tijdens starten, dat kan al een eerste indruk geven over ademhaling.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 20:54Dit is de oplossing
AMT Redactie
Quattroporte
DiagnosetechnicusMaster Technician

Lid sinds: 02-06-2009
914 bijdragen
Bij koude motor je temperatuursensoren controleren. De egr en inlaat temp willen nog wel eens afwijken.

Werkt je luchtmassameter? Geen maf is geen lopende talento.

Melding maken | Waardevolle reactie?+1
Gepost: 25-02-2021 20:57
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Mischa91 schreef:
Ok, even de scope over de stuurdraad gehangen en toen met de tester de drukregelaar aangestuurt. Hij tikt dan wel even maar trekt hem maar een halve volt richting massa. Ik ga even kijken of ik de drukregelaar rechtstreeks kan aansturen, kan er namelijk heel slecht bij.

Wat bedoel je met een halve volt richting massa? Je meet hier toch een massa signaal?

Bijgewerkt door technicus op 25-02-2021 20:58
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:08
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
technicus schreef:
Mischa91 schreef:
Ok, even de scope over de stuurdraad gehangen en toen met de tester de drukregelaar aangestuurt. Hij tikt dan wel even maar trekt hem maar een halve volt richting massa. Ik ga even kijken of ik de drukregelaar rechtstreeks kan aansturen, kan er namelijk heel slecht bij.

Wat bedoel je met een halve volt richting massa? Je meet hier toch een massa signaal?

Bijgewerkt door technicus op 25-02-2021 20:58


Op het moment dat ik de auto op contact heb wordt de regelaar niet aangestuurd, dus meet ik aan beide zijden 12 volt. Op het moment dat ik dan de regelaar aanstuur met de tester zie ik dat hij van 12 volt naar ongeveer 11 - 11,5 wordt getrokken. Dus niet volledig naar massa door de ECU.

Op dit moment doet de wagen helemaal niets meer, blijft maar P0088 gooien, raildruk te hoog en wil niet meer starten. Code is ook niet te wissen.

@Arjen bedankt voor de tip, is zeker een goed om te bekijken.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:11
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Quattroporte schreef:
Bij koude motor je temperatuursensoren controleren. De egr en inlaat temp willen nog wel eens afwijken.

Werkt je luchtmassameter? Geen maf is geen lopende talento.



Maf werkt, waardes weet ik zo niet meer.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:11
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Meet je met de multimeter stand of scope signaal? Dit is een PWM signaal en moet bij elke aansturing 0volt worden, ongeacht de frequentie.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:18
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Als je een halve volt in je massa draad meet met signaal scopebeeld, zal ik deze ééns belast door meten.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:29
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
@technicus met de actuatortest stuurt hij hem 1x heel kort aan, krijg dan geen PWM signaal. Ik vermoed dat het PWM signaal past in werking treed op het moment van lopen van de motor. Tijdens het starten meet ik ook geen PWM.

- Meet echt op de scope

Krijg hem trouwens echt niet meer aan de praat. Denk dat ik er eerst maar eens een nachtje de accupolen vanaf gooi. Sinds het rechtstreeks aansturen van de drukregelaar doet ie niets meer.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:33
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Je hebt de stekker wel los gehaald op moment van continu aansturen? Anders kan de ECU beschadigd worden.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:46
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
technicus schreef:
Je hebt de stekker wel los gehaald op moment van continu aansturen? Anders kan de ECU beschadigd worden.



Ja absoluut, ben me daar goed van bewust. Het lijkt erop of de ecu in bepaalde modus is gekomen door de hoge raildruk tijdens het starten. Daar slaat de foutcode ook op. Ook al is de raildruk nu gewoon laag. Ecu stuurt ook nog steeds op dezelfde manier de regelaar op de pomp aan. Dus lijkt niet op inwendige fout in de ecu.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:48
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
De code p0088 zal wel komen tgv de max. aansturing regelklep en de door de sensor gemeten 1500 bar.Harde reset cq eerst alle foutcodes wissen lijkt mij een goede start morgen.In het vv br.stof filter geen slijpsel gevonden tgv evt slijtage aan hd pomp?Evt een defecte verstuiver hier door, kan natuurlijk ook het hele systeem plat leggen.Indien verder geen afwijkende parameters te vinden, dan misschien verstandig de verstuivers te laten testen.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 25-02-2021 21:55
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
pedroo schreef:
De code p0088 zal wel komen tgv de max. aansturing regelklep en de door de sensor gemeten 1500 bar.Harde reset cq eerst alle foutcodes wissen lijkt mij een goede start morgen.In het vv br.stof filter geen slijpsel gevonden tgv evt slijtage aan hd pomp?Evt een defecte verstuiver hier door, kan natuurlijk ook het hele systeem plat leggen.Indien verder geen afwijkende parameters te vinden, dan misschien verstandig de verstuivers te laten testen.



Ten eerste : geweldig bedankt voor jullie reacties heren. Super!

Heb ik naar gekeken pedroo, zag geen slijpsel. Denk morgen toch maar eens proberen te retour meten. Hij lijkt na een nacht stil staan iets dichter bij aanslaan maar pakt niet door. Heb ooit eens boxer gehad met soortgelijke problemen en die had een scheur in de zuiger door een pissende verstuiver. Zal morgen ook even compressie meten met de scoop.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 09:08
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Oké hij start weer, hij stond in een fuel prevention modus, na dit gereset te hebben wil hij weer starten.

Uitgesloten op dit moment

Opvoerpomp
HD Pomp
Drukregelaar (gaat naar 1500 bar bij aansturen dus moet goed zijn)
Verstuiver aansturing
Volgende zaken die ik ga controleren

Relatieve compressietest
Retourmeting zal heel lastig worden aangezien de verstuivers strak onder het inlaatspruitstuk zitten, dus deze demonteren en laten testen (dan gelijk met endoscoop even kijken op de zuigers
LMM waardes bekijken
Ik houd jullie op de hoogte.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 16:13
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
LMM waardes zijn mi goed : tijdens starten 0.4kg en tijdens bijna aanslaan vliegt ie met het toerental mee omhoog

Relatieve compressie toont geen afwijkende waardes

ECU voltage dipt niet te ver weg tijdens starten

EGR blijft volgens de data op 0% staan.

EGR temp staat op 17,30 en inlaatspruitstuk temp op 20.

Morgen demonteer ik de verstuivers om te laten testen.

Bijgewerkt door Mischa91 op 26-02-2021 16:27
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 17:50Dit is de oplossing
Topmonteur
hobbyman
Lid sinds: 30-11-2007
5775 bijdragen
Evt data hoeft niet zelfde te zijn als zijn stand. Kan open staan?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 18:07
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
hobbyman schreef:
Evt data hoeft niet zelfde te zijn als zijn stand. Kan open staan?



Ja daar ben ik me van bewust. Iets wat ik morgen ook ga controleren. Ik neem aan dat je de EGR bedoelt?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 20:21
Topmonteur
hobbyman
Lid sinds: 30-11-2007
5775 bijdragen
Sorry EGR ja, via telefoon gedaan die verzin zelf altijd alles helaas verkeerde dingen ook.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 20:24
Topmonteur
Arjen
Directeur / eigenaarDiagnose Service Noord

Lid sinds: 05-10-2010
559 bijdragen
Luchtmassa 0,4 kg per uur? Dat is veel te laag.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 22:30
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Arjen schreef:
Luchtmassa 0,4 kg per uur? Dat is veel te laag.



Sorry, dat had ik beter neer moeten zetten, per slag gaf mijn snap-on aan.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 22:39
Topmonteur
Arjen
Directeur / eigenaarDiagnose Service Noord

Lid sinds: 05-10-2010
559 bijdragen
In dat geval is het extreem veel. Per slag wordt meestal uitgedrukt in mg per slag, dat zou in dit geval ongeveer 400 moeten zijn, wat je mogelijk foutief vertaalt naar 0,4 kg.

Maar je geeft ook aan dat de waarde omhoog schiet als de motor bijna aanslaat. Dat kan als je praat over een waarde per tijdseenheid, zoals kg per uur. Maar als de waarde per slag wordt aangeduid zoals je nu omschrijft dan zou deze nagenoeg gelijk moeten blijven als de motor aanslaat. Deze stijgt pas als de turbodruk toeneemt.

Ik denk dat je daar nog even goed naar moet kijken want die waarde is wel belangrijk.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 26-02-2021 23:38
Professional
Dieter026
AutotechnicusAnders/Overig

Lid sinds: 13-11-2016
441 bijdragen
Welk type HD pomp is er op deze Talento gemonteerd? Draden van de motor-ecu naar de brandstofhoeveelheids regelaar op de HD pomp gecontroleerd? De klemkracht van de pennetjes aan de motor-ecu zijn goed?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 07:44
Topmonteur
Matronix
DiagnosetechnicusHSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3559 bijdragen
De motor gaat rond, er is brandstofdruk boven 250 bar (zet signaal druksensor op scope, is dit boven 1 volt bij starten)? Op dat moment komt er aansturing verstuivers. Als dan heftig zakken druk idd injectoren zeer belangrijk. Bij klepje in retour is het mogelijk druk retour? Al eerder door @arjen in andere topics gemeld is klepje dan niet stuk?

Dan distributie erbij op scope voor goed inzicht (distri, br druk en inspuiting). Volgende meting is controle of aansturing alle injectoren ok is of dat er een ecu stuur probleem aanwezig is. Je hebt diverse zaken gemeten, post eens een aantal.

Bijgewerkt door Matronix op 27-02-2021 07:44
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 09:47
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Matronix schreef:
De motor gaat rond, er is brandstofdruk boven 250 bar (zet signaal druksensor op scope, is dit boven 1 volt bij starten)? Op dat moment komt er aansturing verstuivers. Als dan heftig zakken druk idd injectoren zeer belangrijk. Bij klepje in retour is het mogelijk druk retour? Al eerder door @arjen in andere topics gemeld is klepje dan niet stuk?

Dan distributie erbij op scope voor goed inzicht (distri, br druk en inspuiting). Volgende meting is controle of aansturing alle injectoren ok is of dat er een ecu stuur probleem aanwezig is. Je hebt diverse zaken gemeten, post eens een aantal.

Bijgewerkt door Matronix op 27-02-2021 07:44


Bedankt, ga hier zo mee aan de slag.

Gecontroleerd

Opvoerdruk -> constant 3.7 bar
5 volt circuit -> blijft stabiel ook tijdens starten
Ecu voeding -> dipt naar maximaal 9.6 volt tijdens starten
Luchtfilter bekeken voor eventuele verstopping
Brandstof kwaliteit bekeken en schone brandstof gegeven
Brandstof filter vervangen, was smerig
Externe pomp op hd pomp aangesloten, geen verschil
Druk regelaar hd pomp aangestuurd -> gaat dan naar 1500 bar op de rail, slaat niet aan
Motor temperatuur data staat op goede waarde
Relatieve compressie bekeken -> geen afwijking
Aansturing verstuivers is aanwezig maar stopt na 10 sec met aansturen, vanwege niet aanslaan?
Temperatuur inlaat en egr verschilt 2,5 graad, lijkt mij normaal.
Ik ga ook nog even met een andere tester de lmm waardes bekijken tijdens het starten.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 11:12
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
De raildruksensor blijft tijdens het starten constant boven de 1 volt, gemiddeld beetje 1,2 volt.

Heb 2 kanaal scope dus pak zo even de krukassensor.

Bijgewerkt door Mischa91 op 27-02-2021 11:12
Downloads (1)
22711001.bmp
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 11:34
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Dieter026 schreef:
Welk type HD pomp is er op deze Talento gemonteerd? Draden van de motor-ecu naar de brandstofhoeveelheids regelaar op de HD pomp gecontroleerd? De klemkracht van de pennetjes aan de motor-ecu zijn goed?



Hoe bedoel je wat voor type? Klemkracht stekker is gecontroleerd en aangepast. HD pomp heeft aanvoer, retour en hogedruk zijde.

Het systeem heeft dus een dubbele retour, 1 vanaf de hd pomp en 1 van de injectoren.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 11:58
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
En hier het krukassignaal ten opzichte van de eerste injector (of de 4de, kan nergens vinden welke zijde 1 is). Accu werd zwakker tijdens deze meting.

Downloads (1)
22712001.bmp
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 12:32
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
@Arjen hieronder paar voorbeelden, globaal zo rond de 4 - 12mg per stroke tijdens starten, tijdens bijna aanslaan vliegt hij heel hoog richting de 200mg per stroke.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 12:33
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Hier de voorbeelden

screenshot_20210227-122959_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123010_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123036_x-diag-pro3.jpg
Downloads (3)
screenshot_20210227-122959_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123010_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123036_x-diag-pro3.jpg
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 12:52
Topmonteur
Arjen
Directeur / eigenaarDiagnose Service Noord

Lid sinds: 05-10-2010
559 bijdragen
Dat is niet goed, je moet rond de 400 mg/strk hebben. Misschien simpelweg luchtmassameter stuk? Wat doet ie als je deze lostrekt? (let op, sommige motoren lopen niet met lmm los, toevallig ook bepaalde series van de eerdere generatie trafic).

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 13:12
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Arjen schreef:
Dat is niet goed, je moet rond de 400 mg/strk hebben. Misschien simpelweg luchtmassameter stuk? Wat doet ie als je deze lostrekt? (let op, sommige motoren lopen niet met lmm los, toevallig ook bepaalde series van de eerdere generatie trafic).



Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb reeds geprobeerd te starten met luchtmassa afgekoppeld, hierop sloeg hij niet aan. Heb net ook nog even OBD protocol gekeken voor de lmm en dan geeft hij hem wel weer in g/sec.

Downloads (1)
22713006.bmp
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 13:27
Topmonteur
Arjen
Directeur / eigenaarDiagnose Service Noord

Lid sinds: 05-10-2010
559 bijdragen
In gram per seconde is deze parameter wel plausibel.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 13:33
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Ik heb ook nog een paar scope beelden van de aansturing injectoren en de nokkenas/krukasverhouding.

Ik ga nu de injectoren demonteren om maandag te laten testen.

Downloads (3)
22713005.bmp
injector-1-2.bmp
injector-3-4.bmp
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 27-02-2021 14:24
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Ze zijn eruit, cilinder 1 is stukken minder fris dan de rest. Ook in de cilinder sporen van rotzooi.

20210227_141303.jpg
20210227141555.jpg
20210227142154.jpg
Downloads (3)
20210227_141303.jpg
20210227141555.jpg
20210227142154.jpg
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 08:46
Topmonteur
Matronix
DiagnosetechnicusHSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3559 bijdragen
Mischa91 schreef:
Ik heb ook nog een paar scope beelden van de aansturing injectoren en de nokkenas/krukasverhouding.

Ik ga nu de injectoren demonteren om maandag te laten testen.

Downloads (3)

22713005.bmp
injector-1-2.bmp
injector-3-4.bmp




Volgens mij zijn je injectoren idd belangrijkste om te laten controleren, uit deze scope beelden kan ik zo niet veel halen, veel te onduidelijk. Het lijk bijv alsof de ene keer op ander moment wordt ingespoten dan bij de volgende slag, maar de beelden zijn te vaag om daar echt goede conclusies uit te trekken. Een voorbeeld signaal van deze motor heb ik niet ergens aangetroffen dus of je timing goed staat; dan moet je een voorbeeld opvragen / zoeken eerst.



Overigens heb je de draden op de krukas verkeerd om zitten bij de meting (flank bdp gaat van beneden naar boven, bij jou is het andersom) maar dat maakt nog niet heel veel uit voor dit verhaald. De injectoren.. sja, zelfde, de scope geeft een te vreemd beeld om er conclussie uit te trekken; zoals je er nu naar kijkt klopt er weinig van maar dat zegt niks.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 18:27
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Injectoren net bericht terug, deze zijn goed. Lichte afwijking maar te klein om niet aan te willen slaan.

Kwam in een programma (hgs data) tegen dat de opvoerdruk 4,5bar moet zijn. Dat haalt hij niet. Maar het lijkt me dat als de hd pomp 1500 bar haalt (bij aansturing klep) dat de opvoerdruk voldoende moet zijn? Kan iemand dit bevestigen?

Ik zal op zoek gaan naar een timing voorbeeld en morgen de aansturing van de Injectoren wat duidelijker in beeld brengen.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 18:50
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Je geeft in je eerste Topic aan 3,7 bar, hier moet hij wel op aanslaan, je stekker op je regelklep heeft wel voldoende klemkracht?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 21:14
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
technicus schreef:
Je geeft in je eerste Topic aan 3,7 bar, hier moet hij wel op aanslaan, je stekker op je regelklep heeft wel voldoende klemkracht?



Ja de stekker heeft genoeg klemkracht. Heb deze nog aangepast.

Bijgewerkt door Mischa91 op 01-03-2021 21:49
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 21:50
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Je boordspanning ook in de gaten houden, anders booster er bij ivm inmiddels een te grote spannings dip thv ecu en een te laag uit gevallen start toerental.Maar de voeding op regelklep hd pomp bij actuator test (belasten) bleef toch oke?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 22:33
Professional
edwinh
Lid sinds: 24-10-2013
31 bijdragen
Als de verstuivers goed zijn en er is aansturing zou hij gewoon moeten aanslaan als er compressie is. Zit misschien de roetkat helemaal dicht? Dan gaat er ook niets gebeuren. Soms kan je wel een sensor voor de kat eruit draaien voor een snelle check.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 22:51
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
pedroo schreef:
Je boordspanning ook in de gaten houden, anders booster er bij ivm inmiddels een te grote spannings dip thv ecu en een te laag uit gevallen start toerental.Maar de voeding op regelklep hd pomp bij actuator test (belasten) bleef toch oke?



Klopt de voeding bleef ok, voeding hoofd relais dipt ook niet teveel (max 9,6v). Heb vandaag nog even bedrading doorgemeten naar regelklep hd pomp en ecu. Deze is goed. Zal morgen de voedingen en massa's van de ecu ook nog even belast meten.

Er zijn alleen aantal dingen die ik niet kan rijmen :

Lopend uitgevallen (zonder rare geluiden) toen hij aankwam op de oprijwagen liep hij nog even 5 seconden. Nu totaal niet.

Een week voor het uitvallen 4 dagen bij de dealer in Polen gestaan voor motorstoring maar konden niks vinden. Hij kan ook niet echt uitleggen hoe of wat. Erg lastig.





Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 22:53
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
edwinh schreef:
Als de verstuivers goed zijn en er is aansturing zou hij gewoon moeten aanslaan als er compressie is. Zit misschien de roetkat helemaal dicht? Dan gaat er ook niets gebeuren. Soms kan je wel een sensor voor de kat eruit draaien voor een snelle check.

Ik ga inderdaad morgen even de lambda eruit draaien. Je zou een verschil druk storing verwachten. Maar voor hetzelfde geld is hij slecht uit geprogrammeerd.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 01-03-2021 23:52
Professional
Dieter026
AutotechnicusAnders/Overig

Lid sinds: 13-11-2016
441 bijdragen
Mischa91 schreef:
Dieter026 schreef:
Welk type HD pomp is er op deze Talento gemonteerd? Draden van de motor-ecu naar de brandstofhoeveelheids regelaar op de HD pomp gecontroleerd? De klemkracht van de pennetjes aan de motor-ecu zijn goed?



Hoe bedoel je wat voor type? Klemkracht stekker is gecontroleerd en aangepast. HD pomp heeft aanvoer, retour en hogedruk zijde.

Het systeem heeft dus een dubbele retour, 1 vanaf de hd pomp en 1 van de injectoren.

Kan je de Bosch nummer aflezen van de pomp?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 00:10
Professional
Dieter026
AutotechnicusAnders/Overig

Lid sinds: 13-11-2016
441 bijdragen
De laatste foto die hebt toegevoegd, is dit enkel van een zuiger? Ik zie wel wat beschadiging.

Kan je de motor met de hand rond draaien?

Nu de injectoren reeds gedemonteerd zijn kan je misschien vrij snel het kleppendeksel eraf halen en kijken of er geen klepstoters beschadigd zijn.

foto-zuiger-fiat-talento-amt.png
Downloads (1)
foto-zuiger-fiat-talento-amt.png
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 11:07
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Dieter026 schreef:
De laatste foto die hebt toegevoegd, is dit enkel van een zuiger? Ik zie wel wat beschadiging.

Kan je de motor met de hand rond draaien?

Nu de injectoren reeds gedemonteerd zijn kan je misschien vrij snel het kleppendeksel eraf halen en kijken of er geen klepstoters beschadigd zijn.

foto-zuiger-fiat-talento-amt.png
Downloads (1)

foto-zuiger-fiat-talento-amt.png


Dat is een vertekend beeld ben ik bang. Heb net nog even wat foto's gemaakt. Motor draait soepel met de hand. Oliepeil ook niet gestegen en lijkt ook geen brandstof in te zitten.



Bijgewerkt door Mischa91 op 02-03-2021 11:09
20210302082854.jpg
Downloads (1)
20210302082854.jpg
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 11:08
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Dieter026 schreef:
Mischa91 schreef:
Dieter026 schreef:
Welk type HD pomp is er op deze Talento gemonteerd? Draden van de motor-ecu naar de brandstofhoeveelheids regelaar op de HD pomp gecontroleerd? De klemkracht van de pennetjes aan de motor-ecu zijn goed?



Hoe bedoel je wat voor type? Klemkracht stekker is gecontroleerd en aangepast. HD pomp heeft aanvoer, retour en hogedruk zijde.

Het systeem heeft dus een dubbele retour, 1 vanaf de hd pomp en 1 van de injectoren.

Kan je de Bosch nummer aflezen van de pomp?



Helaas, kan geen nummer aflezen, heb hier wel een foto van de pomp.

s-l400.jpg
Downloads (1)
s-l400.jpg
Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 12:29
Topmonteur
technicus
DiagnosetechnicusDealer

Lid sinds: 24-01-2013
9348 bijdragen
Mischa91 schreef:
Ok, het is dus normally closed, bij bekrachtiging gaat mijn raildruk naar 1500 - 1600 bar dus das goed, even kort gestart maar toen kwam er een klant binnen, wou het net weer proberen maar start nu helemaal niet.

Als hij deze druk behaald, waarom denk je dat hogedruk pomp dan moet worden vernieuwd?

Melding maken | Waardevolle reactie?+1
Gepost: 02-03-2021 13:54
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
technicus schreef:
Mischa91 schreef:
Ok, het is dus normally closed, bij bekrachtiging gaat mijn raildruk naar 1500 - 1600 bar dus das goed, even kort gestart maar toen kwam er een klant binnen, wou het net weer proberen maar start nu helemaal niet.

Als hij deze druk behaald, waarom denk je dat hogedruk pomp dan moet worden vernieuwd?



Vanwege het document van Renault vermoede ik dat het normally open was, dit was voor dat ik de regelaar rechtstreeks aanstuurde. Dus toen had ik de test nog niet gedaan....

Heb net het krukassignaal gepakt ten opzicht van een injector. Op het moment dat hij wil aanslaan stuurt hij heel kort de injector aan, hij slaat dan niet aan en stopt dan ook gelijk met aansturen. Als je dan blijft doorstarten gaat hij ook niet weer aansturen.

Hij sloeg net 1x heel even aan en viel toen weer uit. Had toen de scope er niet aan hangen. Ik heb dus het idee dat de ECU stopt met aansturen vanwege, te lage druk, of het te lang starten? Ik neem aan dat de ECU gewoon moet blijven aansturen als het starten wat langer duurt? Ik zie 3 - 4 aansturingen en dan stopt ie.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 14:54
AMT Redactie
Quattroporte
DiagnosetechnicusMaster Technician

Lid sinds: 02-06-2009
914 bijdragen
Heel ander idee. Hoe is het adblue systeem? Is je adblue tank niet leeg? Er zijn gevallen bekend waarbij de auto het niet meer deed na het vullen van de adblue tank. De bestuurder heeft toen niet de juiste tijd gewacht tot de tank weer 100% zag. Hierdoor is de timer door gelopen en de auto stil komen te staan

Melding maken | Waardevolle reactie?-1
Gepost: 02-03-2021 15:35
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Quattroporte schreef:
Heel ander idee. Hoe is het adblue systeem? Is je adblue tank niet leeg? Er zijn gevallen bekend waarbij de auto het niet meer deed na het vullen van de adblue tank. De bestuurder heeft toen niet de juiste tijd gewacht tot de tank weer 100% zag. Hierdoor is de timer door gelopen en de auto stil komen te staan



Hoi quatroport, ik heb dit de bestuurder gevraagd en hij geeft aan dat dit niet het geval is. Volgens de data is er nog adblue aanwezig, heb ook geen foutcodes op die module. Ik liep net door het schema heen en kwam er wel achter dat de rempedaal schakelaar niet werkt. Volgens de dealer hier mag dat niet uitmaken voor het aanslaan.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 17:21
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Ben weer iets verder, omdat ik mijn luchtmassa meter waardes nog eens goed wou bekijken starte ik wat langer door, toen kreeg ik 2x heel kort - controleer inspuitsysteem, daarop heb ik nu foutcode DF080 air inlet flap control relay error en de Pcode daarvan is P0638 intake air flow valve stuck open.



Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 18:14
Professional
TechnicusKuiken
AutotechnicusAnders/Overig

Lid sinds: 03-03-2019
102 bijdragen
Zou wel zorgen dat de rempedaal schakelaar werkt.. net als de koppelings schakelaar(s) controleren in meetwaarden. De stand van gasklep/smoorklep?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 18:33
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Mischa91 schreef:
Hier de voorbeelden

screenshot_20210227-122959_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123010_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123036_x-diag-pro3.jpg
Downloads (3)

screenshot_20210227-122959_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123010_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123036_x-diag-pro3.jpg
De klepstand varieerde wel van rond de 10 tot 88%

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 19:04
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
pedroo schreef:
Mischa91 schreef:
Hier de voorbeelden

screenshot_20210227-122959_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123010_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123036_x-diag-pro3.jpg
Downloads (3)

screenshot_20210227-122959_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123010_x-diag-pro3.jpg
screenshot_20210227-123036_x-diag-pro3.jpg
De klepstand varieerde wel van rond de 10 tot 88%



Ja precies, en doet dat ook nog steeds, als ik iemand anders laat starten en dan kijk. Snap dus ook niet helemaal waar deze fout vandaan komt. Maar die remlicht schakelaar klopt ook niet. Als ik hem doorverbindt heb ik nog geen remlichten. Mijn BCM geeft dan wel netjes aan in de data aan/uit. Maar mijn ECU blijft het op Pressed houden. Maw ingedrukt.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 19:56
Professional
bauke
Autotechnicusautobedrijf terpstraAnders/Overig

Lid sinds: 02-08-2017
32 bijdragen
Remlicht schakelaar is dubbel uitgevoerd? 1 voor bcm en 1 voor motor ecu?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 02-03-2021 21:09
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Nou het probleem is gevonden. Na nog eens alles op een rijtje gezet bleef het luchtmassa meter verhaal vaag, en tussen toch de eerste egr gedemonteerd, klepje is van de as afgebroken. Gelukkig kon ik hem nog pakken verderop in het inlaat traject.

Nu nog de rempedaal schakelaar.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 03-03-2021 11:31
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Hierbij nog even de foto's.

20210303_112929.jpg
20210303_112936.jpg
Downloads (2)
20210303_112929.jpg
20210303_112936.jpg
Melding maken | Waardevolle reactie?+2
Gepost: 03-03-2021 11:55
Topmonteur
pedroo
Lid sinds: 29-01-2009
10843 bijdragen
Dat is duidelijk niet in orde,nog even afwachten of het probleem puur iets mechanisch was.Maar mooi dat "de haven van Assen in zicht is ".

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 03-03-2021 12:09
Topmonteur
Arjen
Directeur / eigenaarDiagnose Service Noord

Lid sinds: 05-10-2010
559 bijdragen
Mooi dat je het probleem gevonden hebt! Ik verwachtte al wel dat het probleem niet in de brandstofdruk regeling zat, maar zulke gevallen kunnen toch wel lastig zijn. Aan je doorzettingsvermogen zal het in ieder geval niet liggen.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 03-03-2021 13:22
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
pedroo schreef:
Dat is duidelijk niet in orde,nog even afwachten of het probleem puur iets mechanisch was.Maar mooi dat "de haven van Assen in zicht is ".



Haha, die zit hier vlakbij dus altijd in zicht ;). Hij slaat in ieder geval weer aan. Even geprobeerd met een doek in het gat.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 03-03-2021 13:23
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Arjen schreef:
Mooi dat je het probleem gevonden hebt! Ik verwachtte al wel dat het probleem niet in de brandstofdruk regeling zat, maar zulke gevallen kunnen toch wel lastig zijn. Aan je doorzettingsvermogen zal het in ieder geval niet liggen.



Klopt, na nog eens de reacties van mij en jouw te hebben gelezen kwam ik tot de conclusie dat die waardes inderdaad wel heel vaag waren. Dus je had het helemaal bij het juiste eind.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 03-03-2021 14:42
Professional
Dieter026
AutotechnicusAnders/Overig

Lid sinds: 13-11-2016
441 bijdragen
Doordat er onvoldoende luchtstroom langs de luchtmassameter passeerde, stuurde de motor-ecu de brandstofhoeveelheidsregelaar op de HD pomp niet meer aan?

Melding maken | Waardevolle reactie?0
Gepost: 03-03-2021 15:04
Professional
Mischa91
Directeur / eigenaarAutotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
484 bijdragen
Dieter026 schreef:
Doordat er onvoldoende luchtstroom langs de luchtmassameter passeerde, stuurde de motor-ecu de brandstofhoeveelheidsregelaar op de HD pomp niet meer aan?



De brandstofhoeveelheidsregelaar hield wel aansturing, de injectoren niet. Dus ik vermoed inderdaad dat de ECU stopte met aansturing vanwege de luchtstroom. De foutcode die later onstond is nu ook wel verklaarbaar, voor de ECU werkte de EGR goed aangezien het electronische gedeelte niet belemmerd werd. Hierdoor werd de schuld aan de gasklep gegeven.

Melding maken | Waardevolle reactie?0
AMT over Fiat
De werkplaats van H&S Corse: onderhoud, reparatie, tuning én racing op z’n Italiaans
Fiat Punto 2010: Airbaglampje blijft branden, ondanks nieuwe airbagregeleenheid
Fiat-groep gaat 3D-printen bij productiemodel
Terug naar zoekresultaten

Top 5 Automerken
Volkswagen
Opel
Renault
Peugeot
Mercedes-Benz
Top 5 Onderwerpen
Motor
Elektronica
Foutcodes
Starten / niet aanslaan
Brandstof(systeem)
AMT Netwerk
AMT.nl
AMT Reparatiewijzer
AMT App
AMT Bedrijvengids
AMT Events
Volg AMT.nl
nieuwsbrief
facebook
twitter
Service
abonneren op amt
adverteren
contact
werken bij vakmedianet
vakmedianet
AMT Garageforum is onderdeel van VMN media. Auteursrecht voorbehouden.
Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid
Privacy-instellingen

Mijn Profiel
Mijn reacties
Mijn vragen
Mijn berichten
Uitloggen

    Bedankt Leo, ik stuur dit doo naar de monteur, ik hou je op de hoogte. ik waardeer je betrokkenheid! - stefkoni@ziggo.nl (0), 1 jaar geleden

jokertje (60) PRO, 1 jaar geleden

Controleer de verstuivers buiten de motor maar wel nog aangesloten en controleer dan of er niet 1 bij zit die erg lekt ,
Verder controleer of de turbo as aan de inlaat zijde niet gebroken is of aanloopt,
En controleer de egr of deze vast zit
...dat zijn de meest voorkomende oorzaken bij deze motoren en jou probleem

jokertje (60) PRO, 1 jaar geleden

Ps de egr eruit krijgen is vaak een uitdaging deze kunnen wel eens goed vast zitten

stefkoni@ziggo.nl (0), 11 maanden geleden

Even een update,...De bus is nog steeds niet gemaakt. ze krijgen hem niet aan de gang.
de vorige garage had de nokkenas sensor verwisselt en dat bleek niet de orginele te zijn.
hij gaf daar als enige een foutcode op dus hebben ze een orginele besteld en vervangen.
nu loopt de werkbus na 8 weken stil te staan nog steeds niet... ze hebben een ticket aangemaakt voor Fiat Italie,of hun nog iets kunnen verzinnen. inmiddels heb ik spijt dat ik een fiat bus heb durven kopen. wat een ellende met reparatie en dure onderdelen. inmiddels 3000 euro verder en nog geen lopende bus...

Highway (115) PRO, 11 maanden geleden

welke foutcode? wat hebben ze gedaan behalve sensor gewisseld?

    foutcode weet ik niet, dat hebben ze niet gegeven....
    de vorige garage heeft de hogedruk brandstofpomp verwisselt , de dieselfilter vervangen , de leidingen gereinigd , nokkenas sensor en de krukassensor verwisselt.
    deze laatste is weer verwisselt door een orgineel exemplaar door de dealer.
    dat was ook de enige foutcode die de bus door gaf. - stefkoni@ziggo.nl (0), 11 maanden geleden

leo 46 (0), 11 maanden geleden

Wat ik mij af vraag Stef,krijgt hij wel brandstof?
Ik bedoel de aanvoer slang vanuit de tank naar de brandstof pomp.

Groet Leo

    Hoi Leo, ja hij krijgt brandstof ...de druk is gemeten en er zit inmiddels ook een nieuwe hogedruk dieselpomp op.
    Fiat dealer heeft dit ook nog een keer nagemeten. - stefkoni@ziggo.nl (0), 11 maanden geleden

Highway (115) PRO, 11 maanden geleden

Hebben ze de uitlaat los gemaakt? Roetfilter dicht zit dan kan hij ook niet aanslaan. Gezien je foutcode op de nokkenas sensor staat de timing wel goed?

leo 46 (0), 11 maanden geleden

Dan zou ik inderdaad eens de uitlaat loshalen voor de roetfilter.
Die kan inderdaad potdicht zitten Stef.
Groetjes Leo

leo 46 (0), 11 maanden geleden

Beste stef:
Wist je al wat ben zo benieuwd.

Groetjes Leo

stefkoni@ziggo.nl (0), 11 maanden geleden

Beste Leo. Helaas nog niets bekend...bus staat nog steeds bij de dealer... wat ze nu aan het doen zijn...geen idee nog...morgen ga ik maar weer eens bellen.

    Beste Stef
    Goedemorgen hoe is het met u?
    Weten ze al wat van u bus?

    M.V.G. Leo - leo 46 (0), 10 maanden geleden
    Beste Leo, toevallig vandaag bericht. dat de egr klep afgebroken is.
    vind het een vreemd verhaal..ze zeggen na de demontage van de egr klep starte de bus wel terwijl ik in het begin gelijk heb aangegeven dat ik het vermoeden had dat het in de egr klep kon liggen ,hebben ze die optie als allerlaatste getest..ze zeiden namelijk dat het dat niet kon zijn... ook loopt de bus maar op 3 cilinders volgens hun...dus laat de injectoren testen...ik had een offerte gevraagd wat 4 nieuwe kosten... krijg ik een prijs van 4100 euro door....dit mag toch niet kunnen? 3100 euro voor niet orginele...als ik op internet kijk zie ik ze voor 150 euro staan per stuk... krijg het idee dat ik voor de gek gehouden wordt daar. onderzoekskosten en egr klep kost 1400 euro. heb voorlopig nog geen bus dus... bijna 3 maanden verder...hopeloos! maar wel eindelijk een diagnose! - stefkoni@ziggo.nl (0), 10 maanden geleden

leo 46 (0), 10 maanden geleden

Beste Stef
Goedenavond nee dat zijn geen prijzen voor de verstuivers lijkt een beetje op oplichting.
Maar loopt hij nu wel weer?
Vind het zo waardeloos hoe ze je behandelen.
Maar €1000 per stuk voor verstuivers kop op zeg.
Hoor graag weer van je.

Groet Leo

harry4203 (400) PRO, 10 maanden geleden

Originele verstuivers zitten toch rond de 600ex p/st, maar dat even terzijde. Ik zie niet helemaal waarom er nu een verstuiver defect zou zijn. bus liep toch goed? Van de defecte egr gaat er geen verstuiver stuk. Ik zou ze eerst de egr maar eens laten vervangen en maar eens kijken hoe ie dan loopt.

jokertje (60) PRO, 10 maanden geleden

Had al eerder gezegt dat de egr klep vaak kapot breekt bij demontage, weet niet of je een onderhouds contract hebt, want garantie of coulance zullen ze wel niet in mee gaan.... spijtig om te horen dat dit zolang moet duren...
Heel simpel kunnen ze in jou motor kijken met de camera, se kunnen compressie meten en ook heel gemakkelijk zien met de scoop en de retour test wat de verstuivers doen en welke staat ze zijn...de controle van dit alles hoeft niet meer te zijn als max 2dagen ...en als dealer zijnde kun je nog altijd een beroep doen op de technische helpdesk...en die reageren ook altijd binnen 2 dagen ...je gaat niet allemaal dingen preventief vervangen omdat dat het probleem misschien wel zou kunnen zijn...de prijzen valt ook nog wel iets over te zeggen...is aan de hoge kant voor originele verstuivers...je zou een vergelijk kunnen vragen bij een andere fiat professional ... en mocht dit alles niet helpen dan zou ik een nette brief sturen naar de fiat importeur en vragen wat hun denkwijze hier over is...wij zelf zijn ook professional dealer en krijgen van hun ook flatrade tijden toegewezen dus vind ik dat je als consument daar uitleg over mag krijgen waarom dit binnen hun organisatie zolang moet duren
...wij krijgen regelmatig gestrande fiat busjes en campers binnen uit binnen en buitenland en geloof die zouden niet blij zijn als ze zolang moesten wachten ( dit zijn overigens niet alleen nieuwere maar ook oudere voertuigen)

stefkoni@ziggo.nl (0), 8 maanden geleden

beste geintreseerden, vandaag is het eindelijk zo ver, ik kan mijn bus gaan afhalen bij de dealer althans...als we het eens worden over de rekening van 4500 euro.
ze zeggen dat hij loopt....eindelijk na 6 maanden en 3 weken.!
wat was nu het euvel....de Ecu stuurde de brandstofpomp niet aan.
wat een ellende en wat een kosten heb ik aan die bus gehad....nooit meer een Fiat.
onderstaand de diamoses zoals omschreven op de factuur...
A Loopt niet meer
70,25
 
Toelichting: door ANWB elders gebracht, daar al meerdere delen vervangen maar zonder resultaat.
Hogedrukpomp vervangen, krukas/nokkensensor vervangen/ maar start nog steeds niet. (elders)
Oorzaak: P0335 Krukassignaal onjuist. Er is een imitatie sensor gemonteerd. Om de krukassensor uit te sluiten,
advies deze eerst vervangen. Synchronisatie volgens laptop in orde. Compressie gemeten, is ok. Na demontere EGR
klep loopt de auto op drie cilinders met remmenreiniger, voorheen liep deze niet. Advies EGR vervangen, ivm gebroken
inwendige klep. Advies: Verstuivers laten testen ivm niet aanslaan.
Remedie: Ecu vervangen nu motor goed
Oorzaak: Verdere diagose uitgevoerd. EGR klep vervangen, van de oude was de klep los van het asje. De auto slaat
bijna aan maar ook weer af. Op remmenreiniger loopt de motor wel. Brandstof probleem aanwezig. Met de scoop de
verstuiver aansturing gemeten, dit is ok. Verder de diesel gecontroleerd, deze lijkt niet zo goed meer. Tank verwijderd,
brandstof eruit gehaald en 10L nieuwe brandstof gevuld. Hierna het brandstofsysteem willen ontluchten, echter komt
er geen brandstof uit de retour op de verstuivers, dit duidt erop waarom de motor afslaat. Dit is heel vreemd, de data
logger geeft 265 bar aan.
Toelichting: laat systeem niet ontlucht. brandstof ruikt vreemd, tank gedemonteerd oude diesel verwijderd en nieuwe
diesel toegevoegd. geheel controileren blijft dat HD brandstofpomp geen brandstof door laat systeem geeft wel aan dat
er brandstof druk is. Verdere diagnose blijkt dat motorcomputer breandstofpomp niet aanstuurd. Deze zal vervangen
moeten worden om klacht op te lossen. Nieuwe motor computer monteren en inleren.

Mijn Idee erover.....
ik heb het idee dat die bus van mij als opleidingsdoeleind voor beginnende automonteurs is gebruikt.
een rijdende bus die op de autobaan stilvalt kan toch geen defecte ECU en Egr klep hebben die tegenlijk stuk gaan.... deze egr klep is toch gewoon stuk gegaan met demonteren?
verder zit er nu een scheur van 1.5 mtr dwars door de vooruit waarvan hun zeggen dat is een uitgelopen putje geweest van steenslag... er is inderdaad van de buitenkant iets opgekomen...maar kan mij niet heugen dat daar een steenslag zat op die plek. voel mij echt zwaar belazerd. en dit gaat waarschijnlijk een rechtsbijstand verhaal worden.
 
hebben jullie een mening of advies hierover?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Talento of stel zelf een nieuwe vraag.