Fiat Ducato: Ducato 2.8 JTD met haperend ventielklepje en/of luchtslang

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 JTD

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben benieuwd of er meer mensen zijn met het volgende probleem. Tijdens googlen en rondsnuffelen op dit forum kwam ik het niet tegen.
Ik heb een camper met het onderstel van Fiat Ducato 2.8 JTD, bouwjaar 2004. Onderweg begon plotseling het controlelampje van het motormanagement te branden, knipperde het lampje van de gloeispiraal en werkte de snelheidsmeter ook niet meer. Een Fiat garage in ANGOULEME (Frankrijk) heeft de zaak met de computer doorgemeten. Bleek dat er een zekering was doorgebrand. Volgens de computer was dat gebeurd omdat een ventiel/klepje en/of een luchtslang had gehaperd. Dit onderdeel was echter niet in voorraad. Dorrijden kon volgens de monteur geen kwaad en, 1500 kilometer verder, heb ik ook geen probleem meer gehad. Het artikelnummer van het onderdeel dat eigenlijk vervangen had moeten worden was 1339391080. Dit is een slang van het luchtfilterhuis, die ruim 90 euro kost. Aan de "kapotte" slang is niets bijzonders te zien. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit kennen en of vervanging van die slang nou wel echt nodig is.

bertkuip

Geplaatst door bertkuip (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

teczwolle (0) PRO, 16 jaar geleden

hallo

het probleem wat jij hebt is dat het verwarmingselement van je carterontluchting kapot is
dit komt wel vaker voor
erhet element zit aan de onderzijde van de slang ipv aan de bovenzijde en daardoor loopt er olie in het element en krijg je kortsluiting
wat ik zelf meerdere malen heb gedaan is er een nieuw element op zetten is niet los leverbaar maar wordt compleet met slang geleverd
als je dan het element 180 graden draait in de slang dus even de klemmen loshalen dan 180 graden verdraaien en de klemmen weer vastzetten nu zit de stekker aan de bovenkant van de slang
fouten wissen en probleem is verholpen


grtn richard

T.P. (0) PRO, 16 jaar geleden

Deze elementjes gaan vaak kapot, goedkopere oplossing: stekker losgooien en verder rijden.

bertkuip (0), 15 jaar geleden

Richard, alsnog bedankt voor je reactie. Je bleek hartstikke goed te zitten met je antwoord. Dank, dank, dank. Ik heb inmiddels de slang met het element laten vervangen (kosten slang trouwens € 90, exlusief montage!). Jouw oplossing om het element aan de andere kant van de slang te monteren, lukte bij mijn Ducato niet: het elektriciteitskabeltje bleek te kort. Het elementje kon wel iets schuin naar boven worden bevestigd met een tyrip, zodat er geen olie meer in kan stromen. Hopelijk is het probleem nu voorbij. Ik heb nog wel een andere vraag. "T.P. meldde een goedkopere oplossing: stekker losgooien en verder rijden." Natuurlijk moet dan wel de zekering worden vervangen, maar wat zijn de eventuele gevolgen van het doorrijden. Kan dit b.v. op termijn leiden tot motorschade? Graag je reactie.
Gr.Bert.

[quote=teczwolle]hallo

het probleem wat jij hebt is dat het verwarmingselement van je carterontluchting kapot is
dit komt wel vaker voor
erhet element zit aan de onderzijde van de slang ipv aan de bovenzijde en daardoor loopt er olie in het element en krijg je kortsluiting
wat ik zelf meerdere malen heb gedaan is er een nieuw element op zetten is niet los leverbaar maar wordt compleet met slang geleverd
als je dan het element 180 graden draait in de slang dus even de klemmen loshalen dan 180 graden verdraaien en de klemmen weer vastzetten nu zit de stekker aan de bovenkant van de slang
fouten wissen en probleem is verholpen


grtn richard[/quote]

T.P. (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik ken nog geen gevallen waar dit tot problemen heeft geleid, en gezien de functie van het "ding" (het verwarmen van de carterdamp) geloof ik ook niet er problemen mee komen. Er zijn zoveel van dit type auto's die nog niet uitgevoerd waren met dit elementje.

teczwolle (0) PRO, 15 jaar geleden

heb hierdoor dus wel eerder problemen gehad
namelijk lekkage door te hoge carterdruk door dat er ijsvoring optrad in de carterslang
hier door kon de druk nergens heen en gingen de voorste krukas keering er uit
dit was nadat er een kleine 5ooo km ervoor tijdens vervanging van de riem ook al een keering was vervangen
na controle bleek de stekker van het element er af te liggen na montage knapte de zekering
moet er wel bij zeggen dat je deze klacht alleen in de winter hebt dan kan het namelijk pas vriezen:-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.