Tijdens een rit in de bergen (Zwitserland, 12% stijging) liep de motor heet (110 graden). Fans draaien niet. Waar zit het relais wat de fans moet inschakelen? Ik neem verder aan dat de sensor (3 draden) onderaan de radiator aan bestuurderszijde zit.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Haal de stekker van de sensor (thermoschakelaar) en bepaal wat de massa is.
Zet het contact aan.
Met een proeflampje met 1 pootje op de + van de accu of andere spanningsbron en het andere pootje op 1 draad van de stekker.
Als lampje brand heb je de massa van de stekker gevonden.
Verbind nu 1 andere draad van de stekker met de massa en kijk of er een fan draaid.
Verbind nu de andere draad met de massa en kijk of de andere fan draaid.
Draaien ze beide, dan is de sensor stuk.
mvg,
Hans.
met het doorverbinden van de 2 sensors draaien geen van de fans. De zekeringen boven de accu (groene) zijn beiden heel. Er staat overigens geen spanning op de plus draden van de sensor (ik heb altijd m'n universeelmeter bij met :-) )
Dus denk ik dat er iets met de relais is of de voedingsspanning ernaartoe. In het dashbordkastje zie ik ook geen kapotte zekeringen. Misschienn echt doormeten. (en wachten op de volgende camping met wifi)
17 jaar
meet eerst eens of je op de motoren zelf wel spanning hebt staan
zoniet dan moet je toch de zekeringen bekijken of daar spanning staat
als er wel spanning staat dan haal je het zwrte kastje tegen de radiator los daar zitten 2 relais in verbind deze eens door en als de ventilatoren het doen ligt het aan je sensor onder in de radiator
de relais worden door de sensor in radiator massa bedient
heb net even op het schema er voor bekeken en dit is mijn diagnose van afstand
+12 volt aanwezig op de + fans.
GEEN +12volt aanwezig op de relais, met contact aan. (dunne rode draad).
Waar komt die +12 vandaan? Heb de motor niet laten lopen, omdat ik de slangen van/naar de luchtkoeler los had. Niet echt makkelijk toegankelijk, dat relaiskastje.
Alle zekeringen in het handschoenenkastje zijn heel (gemeten met de Ohmmeter).
Verder kwam ik nog iets tegen:
Op de brandstofpomp zit parallel aan de gaskabel een soort electromagneet. Daar zit een kabelschoentje op maar er zit geen draadje aan. Waar is dit ding voor? En kan dat kwaad? Er is wel een loshangend draadje.
17 jaar
op die dunne rode draad hoor je spanning te meten
deze komt vanaf een stekker volgens mij onder deaccu weg
anders moet je gewoon even een draad trekken vanaf de accu naar die dunne rode draad dan zou alles gewoon moeten werken
de spanning loopt via de dikke rode draad vanaf de accu dan door de groene zekeringen dan naar de motoren en dan door het relais en dan naar massa
dat is de hoofdstroomkring
de stuurstroom loopt via die dunne rode draad naar het relais dan door de tempschakelaar in radiator en dan naar massa
ik heb een extra draad van de accu getrokken naar de plus van de relais voor de stuurstroom. Ik ben er nog niet achter waarom de dunne rode draad geen spanning meer heeft.
14 jaar
je schiet al lekker op........
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar