Hallo
op m'n werk starte de auto niet, met startkabels heb ik de auto weer aan de praat gekregen, maar toen ik naar huis reed merkte ik dat de verlichting en binnenverlichting qua velheid steeds wat minder en dan weer normaal gingen branden, ook sloeg de motor soms af, maar door de snelheid ging de motor ook gelijk weer aan. soms gingen de lampen bijna helemaal uit.
Ik dacht dat het aan de accu lag, dus heb ik een 2e hands accu ergens bij de sloop gehaald. het probleem leek verholpen, totdat ik een boodschapje ging doen in het dorp, van huis wegrijden ging prima, maar toen ik weer terug naar huis wilde en de auto wilde starten was er wel stroom, maar hoorde ik alleen een soort klik als ik de sleutel omdraaide, ik hem de auto laten aanduwen en op deze manier ben ik naar huis gereden maar weer ging de verlichting aan en haperde de motor soms.
Het lijkt wel of er geen stroom in de accu komt tijdens het rijden. zou dit een dynamo probleem kunnen zijn of zou de startmotor kuren geven?
Jelle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jelle
Die 'sloop' accu kan ook kapot zijn of zijn beste tijd hebben gehad.
Laat de motor eens lopen en meet met een multiemeter eens hoeveel volt je op de accu meet, en plaats dat even hier.
Volgens mij word hij niet bij geladen, brand er ook een accu lampje op het dashbord ? en gaat dat uit als de motor loopt of blijft die branden ?
Gr Stefan
bedankt voor je antwoord, kon niet zo snel terug antwoorden omdat ik even wat spullen moest regelen.
Ik heb een acculader en een multiemeter geleend.
als ik nu de beide accu's oplaad geeft de acculader aan dat de orginele accu al voor 1/4 vol zit, en dat de sloop accu voor 4/4 vol zit, geeft dit al aan wat de kwaliteit van de accu is?
ok de orginele accu 100 procent geladen en geplaatst, motor starte meteen zonder haperen. Er brand tijdens het starten een accu lampje maar dit gaat ook weer direct uit.
de multiemeter geeft 12.4 volt aan bij een stilstaande motor en 13.7 als de motor draait.
Jelle
14 jaar
Jelle
Nee van die indicator op de lader kun je niet echt vanuit gaan, hij kan wel 'vol' aangeven maar kan alsnog kapot zijn, de accu kunnen ze bij elke autogarage wel testen, ze hangen er een apparaat aan en die belast de accu.
Meet morgen vroeg nogmaals op de accu als de motor niet loopt, het voltage zal dan wel zijn terug gevallen omdat je nu gemeten hebt bij een vol geladen accu, stel hij geeft 11,5 Volt aan, laat dan eens iemand de auto starten en kijk wat hij dan aangeeft, hij zou niet onder de 10 a 10,5 Volt mogen uitkomen, anders is de accu gewoon slecht! Maar....Je kan ook een lekspanning hebben, deze kun je ook even meten met de multiemeter, plaats de pen in het juiste gat en draai de multiemeter op ( 10 ) AMP..Haal de + pool van de accu eraf, houd dan 1 pen van de meter op de accu, de andere pen van de meter op de accuklem / kabel en kijk wat de meter aangeeft, wel moet bij deze meting alles uitstaan, dus gewoon sleutel uit contact halen, deur dicht maken en kijken, vermeld even deze waarde hier, als hij te hoog is kan het verklaren waarom de accu zo snel leeg raakt en niet meer start, mocht het amperage te hoog zijn, trek dan 1 voor 1 de zekeringen eruit tot dat je de stroom ziet weg vallen, en zoek het dan in die groep van de desbetreffende zekering.
Gr Stefan
14 jaar
Bedankt voor je reactie
vanmorgen gelijk de accu gemeten, zonder draaiende motor de meter gaf 12,5 aan.
met draaiende motor geeft hij 13,7 aan.
vervolgens rondje gereden, daarna weer gestart. alles lijkt normaal te zijn..
nog een voorbeeld, paar weken geleden ergens op bezoek geweest, toen we weer naar huis wilden, wilde ik de motor starten, lichtjes gingen branden, maar ik hoorde alleen een klik achter de dashboard. vervolgens even onder de motorkap gekeken maar niks gevonden. weer in de auto gestapt, sleutel omgedraaid. lampjes gingen branden, pompjes gingen draaien, en de motor starten alsof er niks aan de hand was. kan het zijn dat de startmotor kuren geeft? of dat een kabel niet meer helemaal snor is?
dit is begonnen toen de koppelingspedaal bleef hangen op de vloer waardoor ik alleen kon wegrijden op de startmotor in z'n een. Dus in z'n een zetten vervolgens sleutel omdraaien waardoor de auto begint te rijden, en na 1 meter ofzo de motor aanslaat, daarna kon ik alleen schakelen met tussengas zonder gebruik te maken van de koppelingspedaal.
na dit akkefietje dacht ik natuurlijk dat de startmotor de geest had gegeven omdat deze te waar belast was.
ook heb ik de accu er eens uit gehad.
Jelle
14 jaar
Dit lijkt nog allemaal goed te werken op het moment..
Het probleem met die 'tik' kan inderdaad een slecht contact zijn geweest, het kleine geschakelde + kabeltje op de startmotor.
Je zou, mochten de problemen aanhouden, even lekspanning meten.
Gr Stefan
14 jaar
kan het zo zijn dat als de accu bijna leeg is dat de controle lampjes in de dashboard wel gaan branden, maar dat de startmotor nul komma nul doet?
Ik ga er vanuit dat wat jij al eerder zij dat er een stroom weglekt. sloopaccu en dat ik de accu kabels niet goed aan de orginele accu heb vastgemaakt vertroebelden de echte oorzaak denk ik.
Jelle
14 jaar
Als de accu leeg is, vallen meestal ook de lampjes uit, of worden heel zwak tijdens het starten ( op het dashbord )
Even op de accu meten, tijdens het starten mag de spanning niet onder de 10 Volt uitkomen, doet hij dat toch ? Vervang de accu..valt de spanning bijna niet weg, controleer de bedrading zoals ik eerder omschreven had.
Gr Stefan
14 jaar
Kan het zijn dat het contactslot misschien wat haperd? Of dat de bekabeling rond de accu matig is? Accu's kunnen inderdaad overleden zijn maar als die de ene dag wel normaal wilt starten met dezelfde accu die een dag eerder niet wilde starten lijkt mij dit eerder een storing in het contact en of de bekabeling. Leg eens een extra "massa" draad aan tussen de accu en de motor (liever een kaal stuk metaal van het carroserie) en kijk dan eens wat die doet? Italiaanse auto's staan bekend om de mindere elektronica dus dit is zeker een controle waard lijkt mij?
Gr. Quentin
Probleem heb ik met mijn Palio 1.6 ook gehad(en ook met mijn Marea 1.6),andere startmotor erin en het leed was geleden.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar