Het ploffen in de uitlaat is het geluid van exploderende brandstof. Brandstof die dus niet in de motor verbrandt.
Mogelijk is er iets mis met het mengsel of heb je een mechanisch probleem met de motor (b.v. compressieverlies).
Begin eens met het controleren van alle vacuüm slangetjes op lekkage of scheuren.
Doorrijden met de storing zal dure gevolgschades opleveren (zoals een defecte katalysator).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste mede forummers, ik ben al een lange tijd een stille meelezer zonder account.
Nu zit ik echter zelf met een probleem waar ik onderhand knettergek van word, nu heb ik de knoop doorgehakt om toch een account aan te maken.
Het gaat om het volgende:
Mijn moeder heeft een Fiat Cinquecento 0.9 uit 1998, ookal vind ik het een verschrikkelijk blikkerig ding is mijn moeder verknocht aan haar autootje. Echter loopt het wagentje zo beroerd. Ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.
Na het starten loopt hij erg onregelmatig stationair en ploft hij erg in de uitlaat en soms ook terug in het luchtfilter/gasklephuis. Ik moet dan een klein beetje gas blijven houden wilt hij stationair blijven draaien. Hij doet dit zowel bij koude al warme motor. Ook houd hij verschrikkelijk in en komt hij slecht op toeren, vooral onderin de toeren is het een gemartel. Hij schokt dusdanig erg dat je zowat de auto uitgeschud word, ik heb daarom ook het idee dat de motor dan gewoon even stopt met draaien. Het karretje heeft als zo weinig vermogen en als hij dan ook nog eens inhoud is het al helemaal niet te doen.
Wat is er al vervangen?
Bobine
Bougies en kabels
Brandstoffilter
Luchtfilter inclusief buizen (droogtescheurtjes)
Olie en koelvloeistof ververst,
Hij geeft geen storingslampjes en voor de rest werk alles naar behoren.
Wie kan me met dit prboleem helpen?
Greets,
Levi Maat
Bedankt voor je reactie!
Ik heb geen compressieverlies en er zitten geen scheuren in de vacuümslangetjes. Nu heb ik wel even gekeken naar de MAP-sensor, de vacuümslang die daaraan verbonden zit zat een scheur. Wanneer ik deze dichtkneep kreeg ik direct reactie van de motor en het toerental begon te schommelen. Het scheurtje was erg klein en de slang lang genoeg dus ingekort en opnieuw gemonteerd. Echter liep hij toen ook nog niet helemaal lekker. Toen heb ik de bougies eruit gehaald, deze waren allemaal gitzwart. Aangezien ze twee dagen oud waren heb ik ze schoongemaakt. Met resultaat want het wagentje loopt weer als een zonnetje. Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat hij eens in de zes a zeven seconden nog een licht tuffend geluid (plofje) uit de uitlaat geeft. Het is nog niet helemaal lekker..
Greets.
5 jaar
Je was me net iets voor met je reactie , maakt de motor een tikkend geluid ?
Alleen koud, maar ongeveer na 15 a 20 seconden is dat over.
5 jaar
Er komt gewoon een monotoon geluid uit de uitlaat (stationair) en afentoe een heel zacht pufje/plofje.
5 jaar
Worden er wel eens lange afstanden gereden , zo nee , dan kan de motor wel eens inwendig vervuild zijn , een busje injectorreiniger op een halve tank en een flinke afstand rijden op hoge toeren doet vaak wonderen.
Daar zit wel wat in, er worden altijd maar korte stukjes meegereden. Welke injectorreiniger raad je aan? En met hoge toeren bedoel je dan ook bijvoorbeeld soms de begrenzer tegenkomen? ik rijd zelf een GTI uit 2010 en tja daar doe je dat ook al wel gauw mee. (mits hij warm is natuurlijk)
5 jaar
Forte of wynns bv. 80 in zijn 3 bv. als dat mogelijk is , in ieder geval hoge toeren met natuurlijk een motor op temperatuur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar