Fiat Punto: Kleine c/q grote onderhoudesbeurt

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: Fiat Punto II (188) Hatchback 1.2 60 S Kat. 188.A.

Ik ben over een paar dagen de eigenaar van de vermelde Fiat Punto. Bij de koop heb ik wel wat beperkte onderhoudsgeschiedenis gelezen, in het onderhoudsboekje . Het zou wel handig zijn wanneer bekend is wanneer de filters , olie verversing, distributie riem( zou beschreven moeten zijn ergens bovenin de motor) ,bougies, benzine filter, vloeistoffen, remdelen vervangen zijn en meer belangrijke zaken die bij een kleine en / of grote beurt heeft plaatsgevonden. Is deze geschiedenis ergens bekend? Wat zijn zaken die ik zeker acht op moet slaan als de definitieve koop is gesloten en er mee gaat rijden. De auto heeft pas een APK keuring gehad. Een airbag lampje die brand , ventilator die niet werkt word gemaakt bij aflevering.

Tweede vraag is er een Nederlands talig werkplaatsboek over deze fiat punto te koop. Ben op de google tour geweest en kom alleen uit op de bekende engelstalige Hynes boeken .

jadolino

Geplaatst door jadolino (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

limbra (580), 12 jaar geleden

De onderhouds geschiedenis is meestal bekend bij de garage/dealer waar de auto in onderhoud is geweest, (als dit een vaste garage/dealer betreft)
bedrijfs stempel in onderhouds boekje.
maar of zo`n garage /dealer deze gegevens jaren lang in het systeem houdt denk ik niet ,.
Indien de distributie riem en rollen zijn vervangen ,wordt dit onder de motorkap vermeld , meestal op een sticker met de km-stand (distributiekap / veerpoot etc .).

Bij een kleine/grote onderhoudsbeurt worden motorolie en oliefilter altijd vervangen indien de vervangings termijn dit voorschrijft, net zoals de bougies-luchtfilter en andere zaken (indien deze aan vervanging toe zijn) , dus een uitgebreide beschrijving in het onderhouds boekje is dan niet nodig .

Als de verkopende partij "vertrouwd" overkomt en de auto doet waarvoor hij gemaakt is zonder vreemde dingen en mankementen ,
maar je alsnog twijfeld kun je altijd overwegen om een aankoop keuring te laten uitvoeren of iemand mee te nemen die verstand heeft van auto techniek.
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of een auto 100% in orde is , zelfs als deze een volledige onderhouds geschiedenis heeft wil dat niet zeggen dat de
auto 100% in orde is .

Indien je goede afspraken op papier zet met de verkopende partij (garantie of de mogelijkheid tot gratis service mocht er iets niet in orde zijn),
dan heb je die zekerheid in ieder geval . (is ook een kwestie van geluk of domme pech > ik bedoel dit niet om je onzeker te maken)

een APK keuring is maar een moment opname en verteld niet extreem veel over de staat/betrouwbaarheid van de auto .
Als de ventilator en de Airbag storing gerepareerd wordt zit het wel goed denk ik .

Een auto vraagbaak van de fiat punto 2005 kun je vaak bestellen bij de betere boekhandel of online > byv. op beslist.nl - boeken vraagbaak .

succes met de nieuwe aanwinst.

jadolino (0), 12 jaar geleden

Hallo Limbra, bedankt voor je snelle reactie. Voordat ik op zoek ging voor een tweede hands auto, heb ik allerlei informatie verzameld .Met de volgende informatie ben ik op pad gegaan naar de verkopers.

Betrouwbaarsheidtest http://www.reliabilityindex.com/

Handige tips en check lijst http://www.primatip.nl/een-2e-hands-auto

Ik heb voor mezelf de volgende checklist gemaakt, en bij ongeveer 15 auto toegepast. waarin ik een proefrit heb gereden
Heb een kennis meegenomen die jaren in een Fiat Punto heb gereden en zelf er veel aan doet en vanaf weet. Het voordeel als je gericht gaat zoeken dan ga je al gauw voelen of een occasion betrouwbaar is of niet. Van de 15 auto waar we een proefrit hebben gedaan kwamen er maar twee als goed en waardig voor koop uit de bus. Een van die twee heb ik nu gekocht.

Hier mijn checklist;


Kenteken
Datum keuring
Merk en type
Afgifte datum deel 1
Afgelezen kilometerstand
APK vervaldatum

Schade
Bekijk de auto bij daglicht, omdat schade dan beter zichtbaar is.
Let op deuken, lekkages, roestplekken, krassen en let op scheve
onderdelen (bijvoorbeeld deuren, motorkap of achterklep).
Kleurverschillen kunnen ook duiden op (eerdere) schade. Vraag de eigenaar naar eerdere gebreken/schade van de auto en maak
• hiervan een aantekening in de eventuele verkoopovereenkomst
Bekijk de dorpels onder de deur en controleer op roest

Schokdempers
Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto.
• Na het loslaten, moet de auto na een keer veren stilstaan. Veren ze door zijn de veren aan vervanging toe

•Onderstel

Onder de auto kijken , de staat beoordelen van de onderstel onderdelen. Er mag geen olie en/of koelvloeistof druppellen of druppelvorming zijn. De coating mag niet los laten. Geen roest op het onderstel.
Alvorens een proefrit te doen loop om de auto heen en kijk of er olie op de vloer ligt waar de auto staat.

•Banden
Het profiel dient meer dan 2 mm te zijn. U kunt ook kijken naar
• de slijtage-indicatoren op de band. Check ook het reservewiel.

•Vloeistoffen
• Controleer olie, rem- en koelvloeistof.
Schroef de olie dop los en kijk of er hier schuim inzit, het koelvloeistof heeft zich dan vermengd met olie
-Koelvloeistof , het water mag een kleurtje hebben , en mag absoluut geen sporen van olie bevatten. Dit duidt op ernstige problemen met de motor.

•Lampen en richtingaanwijzers
Controleer de verlichting, richtingaanwijzers, verwarming/
airconditioning en de ruitenwissers.

•De motor

• De motor dient regelmatig en niet schokkerig te lopen.
• Kijk in de motor gedeelte. Kijk naar roest vorming ophangingsgedeelte .Bovenkant van de koets. Als er van boven roest vorming is controleer b.v met een schroevendraaier hoe ver het zit. Als het aan de bovenkant zit dan zie je al gauw de normale kleur van ijzer. Ga het ver erdoorheen of is het doorgeroest, dan ga het problemen geven(denk aan veren , schokbrekers die door de chassis schieten,e.d)
Hoe de motor loopt. Geen klepperend geluid.
Rij in de derde of vierde versnelling , trap stevig op de rem en trek gelijk weer op. Indien de auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.

startmotor
• Voel voor het starten of de motor warm is, (voorstarten) de handelaar kan een slechtwerkende startmotor hierdoor maskeren.

Uitlaat
• testen of er een lek in zit, dit doe je door met je hand de uitlaat na de eindpot af te sluiten terwijl de motor loopt. Hierdoor bouwd de uitlaat een druk op die je hoort als je de uitlaat los laat. Je hoort dan een plof , als je hem hoort blazen, zit er een lek in .Kijk de uitlaat goed na . en waar deze eventueel uitblaast.
Bekijk de uitlaat deze moet grijs zijn, zwart duidt op olie verbruik
Bij een koude start mag er geen blauwe rook ontsnappen, dit duidt op vaak op olie verbruik


De remmen
Trekt de auto naar een kant of trilt het rempedaal tijdens het
remmen dan kan het zijn dat de remmen zijn versleten.
Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem. Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
Trek de handrem aan en trek langzaam op, de auto moet stil blijven staan of enigzins heel moeizaam gaan lopen anders is de handrem (trommelremmen van achteren)versleten of niet goed afgesteld

Algemeen
• Vraag of een derde partij (monteur) de auto mag keuren alvorens over te gaan tot koop. Protest van de handelaar kan duiden op bewuste weet van gebreken aan de auto.

Algeheel weggedrag
De auto dient stabiel en soepel te rijden, ook in de bochten,
en goed te reageren op uw handelingen. Check verschillende
soorten wegdek.

De besturing
Let op speling in het stuur en of de auto rechtdoor rijdt zonder
te sturen.

De koppeling en versnelling
Koppelen en schakelen dient gemakkelijk en soepel te verlopen.
Controleer het ‘aangrijpingspunt’ van de koppeling. Als de
koppeling ‘hoog’ moet opkomen is dit geen goed teken.

*Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet gelijk blokkeren, is dit niet het geval dan is de koppeling versleten of aan het slijten
*Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.

Overige functies
Controleer overige functies zoals radio, etcetera.

Sleutels
Vraag de reservesleutel en controleer of beide sleutels op de
portiersloten en kofferbak werken. Zorg dat u de reservesleutel meekrijgt tijdens de koop

Interieur
Ziet de bekleding er nog netjes uit.
Voel onder de vloermatten of er vocht is.
Controleer de pedalen of ze zijn afgesleten
controleer de kofferbak op vocht
Kijk binnen naar het koetswerk, kieren ed.

Wiellagers
Stuur tijdens langzaam rijden geheel naar rechts en links. Schokken,trillen of kraken duidt op versleten lagers.

Opmerkingen

Volgens deze lijst heb ik heel wat auto's afgewezen. Vooral de rede versnelling. Auto die rustig wegrijd op zijn vijf, uitlaat waarvan de pot vol met gaten zit en water lekt en alles wegblaast. Geklepper aan de achterkant van de auto. Auto waarvan geen enkel druppeltje koelvloeistof is te zien, en volgens de verkoper zijn ze allemaal in goede staat. En als je het vermeld hoort het allemaal bij de auto, is het regendrup gaatje in de uitlaat, is een kwaal van de auto en makkelijk te repareren, waarom bied je het dan in die toestand aan. Kortom. Ik ben bij deze Fiat Punto aanbeland, en doorstaat al de testen die ik heb beschreven op wat puntjes na die worden gerepareerd.

Kan me wel herinneren dat er in het onderhoudsboekje een garage adres stond met stempel, kan deze natuurlijk bellen. Hoe meer informatie na de koop over dit onderwerp hoe beter.

Wel een goede tip van jouw om bij de definitieve verkoop overdracht het garantie aspect aan de orde te stellen en op papier te zetten. De dealer heeft gezegd dat bij camiliteiten net na de koop de auto kosteloos weer in orde word gemaakt. Maar mondeling is vaak , achteraf , hebben we helemaal niet gezegd. Op papier met handtekening staat die stelling zo vast als een rots. Verder kom de verkoper wel vertrouwelijk over, hebben een grote occasion en nog een andere dependance.

En inderdaad 100% heb je het nooit zeker maar mbv heel wat testen en een goede observatie vooraf kan je al heel wat mankementen die in de nabije toekomst kunnen voordoen ver uitsluiten.

Voor het service Manuel voor deze auto zou ik eens bij je link gaan kijken, heb nog geen succes geboekt. Kom meestal uit op de Engelstalige manuals, wil de Nederlandstalige hebben

Bedankt voor de feedback.

limbra (580), 12 jaar geleden

je hebt het goed aangepakt en zeker met de controle lijst, nooit meteen op de eerste de beste auto "verliefd" worden maar kijken naar diverse auto`s bij diverse bedrijven ,
en daarna pas een keuze overwegen/maken , en daar is de staat en de prijs van de auto doorslag gevend in.

Natuurlijk kan er altijd wel iets kapot gaan aan een auto ,ook als deze nog zo goed is , (maar ook dan is deze web-site handig)
maar als dat meteen bij een pas gekochte auto gebeurt leverd dat slapeloze nachten op ,
en das niet de bedoeling.

heb het vroeger ook weleens gehad , maar toen werd ik alleen "verliefd" op de buitenkant van een auto , haha.
Maar dat is toen in mijn jongere jaren een wijze les geweest. (apk bestond toen nog niet).
Nu kies ik ook voor zekerheid van voor tot achter bumper ;-)

maar goed , ik wens jou veel rij plezier .

groetjes limbra.

jadolino (0), 12 jaar geleden

Nou verliefd ben ik nooit geworden op een auto. Vind het om in mensentaal te zeggen het hart belangrijk dan het gezicht. Kan klauwen met geld schelen. De auto die ik nu heb gekocht word voor veel honderden euro's meer te koop aangeboden. Heeft rond de 160 k gelopen, en zo te zien veel op de snelweg. Op de motorkap val de vele steenslag op, die goed te behandelen is , geen doorgelopen roest. Ik ben zelf door ervaring wijs geworden, mijn vorige auto had aan gemiddelde reparatie kosten 1000 euro per jaar, exclusief de gewone slijt reperaties(remschijven,blokken, uitlaat oliewissel)

Gewoon puur ongeluk en veel te gehaast tot de koop overgegaan. Ik had toen ook niet zoveel te makken en onder de 1000 euro is de risico factor van een versleten koppelingplaten, copakking , elektronische ontsteking , nokkenas gebroken en noem maar op groter dan bij een hoger budget en een betere beleid tijdens het bezichtigen en proefrijden van de auto.

Als ik bij deze auto bij de gemiddelde prijs aan reparatie kosten zoals de http://www.reliabilityindex.com/ stelt rond de 300 a 400 euro per jaar kwijt ben dan wil ik er voor tekenen. Het geluk is dat ik goed technisch onderlegd bent en handig, dus voor wat reparaties hoef ik niet perse gelijk naar de monteur. Scheelt ook gelijk rond de 70 euro per uur aan werkloon wat je kwijt ben aan de monteur.

Van deze site zou ik zeker gebruik maken , wat ik in het verleden al deed. Toch geweldig dat je van gedachten kan wisselen en naar hulp kan vragen en zelf kan bieden.


Groetjes Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.