Fiat Punto: komt niet boven 4000 tpm. Weinig vermogen boven 2000tpm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1242cc 8v

Hallo allemaal,
In de hoop oplossing te vinden voor de onderstand probleem plaats ik dit onderwerp.
Nadat ik gisteren een stuk van ong. 60 km heb gereden moest ik een U-bocht maken, nadat ik de auto had gekeerd en in z'n 2 had gezeg gaf ik volgas maar de auto accelereerde heel langzaam, alsof ie in z'n 4 zat...
Toen heb ik de auto laten staan en kwam de volgende dag weer terug:
Olie gepeild: was ong 1/4 van de meet bereik, dus aangevuld tot 1/2.
Daarna auto gestart, stationeer lopen was geen probleem maar als je gas geeft begint die na 2500 tpm een raar geluid maken alsof luchtfilter er af ligt....
Als je in z'n vrij volgas geeft komt die niet boven 4000 toeren en blijft op en neer gaan tussen 3500tpm en 4000tpm zonder dat ik wat aan de gaspedaal stand verander..
Als je dan gaat rijden levert die heel weinig vermogen vooral als je opeens volgas geeft.... en dat vooral na 2000tpm...
luchtfilter nagekeken en die bleek gewoon goed te zitten..
Weet iemand toevallig waar ik nog meer naar kan kijken en waar die symptomen op duiden?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten Alex

alex5387

Geplaatst door alex5387 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer eens over de distributieriem niet enkele tanden versprongen is.
Bougiekabels en/of bobines kan ook.

alex5387 (0), 14 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]Controleer eens over de distributieriem niet enkele tanden versprongen is.
Bougiekabels en/of bobines kan ook.[/quote]
Kan ik de distributieriem ook zelf controleren, zoja hoe?
En als het distributieriem zou zijn zou de auto dan niet ook slecht stationeer moeten lopen? want de distributie is 15.000km geleden vervangen.
De bougies en kabels heb ik vervangen maar het probleem blijft zich voordoen :(

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Distributie eventueel laten controleren door garage.
Er kan ook een bobine doorslaan bij hogere t/min of problemen met gasklep sensor of map sensor, temperatuursensor

thei11316 (0), 14 jaar geleden

wat je omschrijft met het geluid lijkt het erop dat de disbobine kapot is

alex5387 (0), 14 jaar geleden

[quote=thei11316]wat je omschrijft met het geluid lijkt het erop dat de disbobine kapot is[/quote]
Wat bedoel je met disbobine?
Ik heb wel al allebei de bobines vervangen 2+3 en 1+4.
Bougies heb ik ook vervangen
De bougiekabels heb ik bespoten met plantenspuit en er sprongen geen vonken over tussen blok en de kabels,
Dus dan moeten ze toch goed zijn?

Kan het geen lambdasonde zijn?
En is er manier om de inspuiting en lucht/ benzine verhouding na te meten?
MAP sensor moet ik nog eventjes opzoeken en ook nachekken.
Alvast bedankt

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=alex5387]En is er manier om de inspuiting en lucht/ benzine verhouding na te meten?[/quote]
Ja hoor. Even een 4-gas meting laten doen. Kan bij elke garage die ook APK-keuringen doet.
De meesten kunnen ook de auto uitlezen en het signaal van map-sensor en lambda-sondes controleren.

alex5387 (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford][quote=alex5387]En is er manier om de inspuiting en lucht/ benzine verhouding na te meten?[/quote]
Ja hoor. Even een 4-gas meting laten doen. Kan bij elke garage die ook APK-keuringen doet.[/quote]
Kan de garage ook na een 4gas meeting bepalen wat er precies niet goed is?
Toen ik de bougie verwisselde was de bougie van 1ste cilinder erg zwart en vettig..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Uitlaatgassen interpreteren is een kunst. Het is geen exacte wetenschap, maar het geeft vaak wel een heel goed idee wat het probleem is.
In 1e instantie is het een goed/niet goed test. Zijn de gassen goed dan kom je in ieder geval door de volgende APK-keuring.

Als er al 1 bougie vettig en zwart is, verwacht ik niet dat de gassen perfect zullen zijn.
Mogelijke oorzaken: lekkende/druppelende injector, kortsluiting bedrading van de injecor van die cylinder, olie verbruik op die cylinder, slechte bougie.

alex5387 (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Uitlaatgassen interpreteren is een kunst. Het is geen exacte wetenschap, maar het geeft vaak wel een heel goed idee wat het probleem is.
In 1e instantie is het een goed/niet goed test. Zijn de gassen goed dan kom je in ieder geval door de volgende APK-keuring.

Als er al 1 bougie vettig en zwart is, verwacht ik niet dat de gassen perfect zullen zijn.
Mogelijke oorzaken: lekkende/druppelende injector, kortsluiting bedrading van de injecor van die cylinder, olie verbruik op die cylinder, slechte bougie.[/quote]
Ik zal z.s.m. De 4-gas test laten doen, en ook eerst even kijken of de nieuwe bougie ook zwart en vettig is.
Als dat het geval is, is het dan ook verstandig om compressieverhouding test te laten doen, zodat de lakkage langs de cilinder wand of evt kleppen kan worden uitgesloten?

alex5387 (0), 14 jaar geleden

Vandaag had ik een afspraak bij een garage voor 4 gas test, alleen vrees ik dat het niet meer kan helpen, de motor loopt nu helemaal niet meer.
Toen ik de auto vandaag naar de garage wilde brengen, Wilde die niet aanslaan vanwegen een lege accu, maar even aanduwen en de auto sloeg gelijk aan, eerste paar kilometer ging het gewoon goed (Met heel weinig vermogen en ''raar geluid'' weliswaar ) Tot er op gegeven moment motor helemaal uitviel. Toen begon het binnen ook heel sterk naar benzine te ruiken.toen ik motorkap open deed zag ik geen lekkages.
Auto weer proberen starten, toen was de accu weer leeg.
Sindsdien geprobeerd aan te duwen of starten met een start boost, maar het wilt allemaal niet helpen. Bij het poging tot starten, komt telkens lichte benzine geur.

Heeft iemand toevallig een idee van wat het kan zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.