auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat DUCATO 10 2.8 TD: Luide 'KLAK' bij het wisselen tussen D en R

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 94

Beste collega's,
heeft er iemand van jullie veel automaatbak-ervaring??
Zit met wat problemen hier...
Vriend van me (met weinig kennis van auto's) is enige tijd geleden in het zak gezet geweest bij de aankoop van een 2dehands Fiat Ducato met automaatbak. Reed meer slecht dan goed, kreeg het rode motorstoringslampje, of versnellingsbaklampje, ging in noodloop,...
Wij zijn zelf geen Fiat, maar Citroen, en ik geraakte er niet in met de Lexia.
Aangezien ik zelf ook niet veel automaatbak-ervaring heb, leek het de beste oplossing om een tweedehandse bak van Maresia-parts te monteren.
Paar maanden terug deze bak gemonteerd, en deze schakelt en rijdt als een trein!

ALLEEN... We zitten met een luide 'KLAK' als de versnellingsbak van richting moet veranderen... Dus van D naar R, of omgekeerd. Deze 'KLAK' horen we ook bij het rijden tegen constante snelheid, gas lossen en dan terug hernemen.

Motorsteunen en aandrijfassen gecontroleerd, maar niets abnormaals gevonden.
Ook heeft mijn vriend dit geluid bij de vorige bak (die wel slecht schakelde) nooit gehoord. En sinds de andere bak, is deze 'KLAK' er wel, dus volgens mij komt het gewoon uit deze bak van Maresia.

We hebben Maresia op de hoogte gebracht van dit geluid, en volgens hun is het gewoon wat "speling", maar niets ergs. Ze hebben voor mijn vriend gerust te stellen, wel de waarborg wat verlengd.

Maar graag een second opinion. Heb een foto bijgevoegd waar ik de aandrijfas een beetje naar buiten duw met een koevoet. Zo kan je beter het stukje differentieel zien, waar dus de aandrijfas in geschoven is.
Op het moment dat we de 'KLAK' horen, zie je dit stukje 1-2mm naar de buitenkant toe "schieten" (in de richting vd aandrijfas dus). Gaan we terug naar N, gaat het stukje differentieel terug naar binnen toe. Dit lijkt mij toch niet normaal! Bij een handgeschakelde bak, zit het differentieel toch gekneld tussen de 2 lagers. Ik vermoed dat dat bij een automaat toch ook zo hoort te zijn???

Met vriendelijk groeten

Geplaatst door

Saxofreak (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand?

Saxofreak 0
badge

7 jaar

Probleem was het diff.

Saxofreak 0
badge

5 jaar

Nope, ben e zeker van een aandrijfas.

Highway 745
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.