Fiat Punto: Probleemjes met een Fiat Punto

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Ik ben bezig geweest met een Fiat punto, maar ik kan er niet echt uitkomen.. misschien dat jullie hulp mij kan helpen...

Hetvolgende is dat de ventilator aanslaat terweil de temperatuurmeter pas op het eerste streepje staat, als ik de stekker van de ventilator eraf haal loopt hij wel op (de meter) dus de meter is niet kapot. De kachel heb ik aangezet, maar deze blaast lau/warm...niet zoals gewoonlijk heet laat maar zeggen...maar het vreemde is dat uit de uitlaat alleen maar witte rook komt...dit lijkt gewoon alsof de auto koud is, terwijl hij warm is... Ik vind het allemaal maar vreemd, dus dacht dat er lucht in het koelsysteem zat, maar dit is er nu onderhand wel uit...de kachel blijft gewoon lau/warm blazen...

Toen dacht ik dat de koppakking kapot was, maar ook dit is niet zo, en dat blijkt vanuit de compressiemeting... 1e: 11,8 2e: 11,7 3e: 11,5 4: 11,9, ik zie ook geen borrels in het reservouir

Het enige wat ik vermoed is dat de kachelradiateur kapot is, en dat de bougie's aan vervanging toe zijn... zou het aan deze 2 dingen kunnen liggen ja of nee..? voor de rest heb ik olie peil en kvs peil gecontroleerd, maar dit is allemaal ok. Heb alleen 1 slang af moeten dichten want die was lek, maar dat is nu verholpen maar het probleem is er nog steeds....

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met deze klachten...

In ieder geval alvast bedankt,

M.v.g Erik Regeling


________________________________________________________________________________________________________________________

Koppakking vervangen, problemen opgelost, kachel word weer warm, themperatuur is weer normaal, Perfect opgelost dankzij jullie reactie's, Bedankt

Erik2782

Geplaatst door Erik2782 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

simondekoning (0) PRO, 17 jaar geleden

controleer je thermostaat en water pomp eens.
dit kan het zijn .
komt de moter wel op temperatuur?

Erik2782 (0), 17 jaar geleden

De motor komt wel op themperatuur, de gene waarvan die auto is, zegt dat hij altijd zo staat...(1e streepje van de benzine meter) de ventilator houd hem ook op deze stant, maar de thermostaat is al vervangen...iemand nog meer opties?

Alvast bedankt! m.v.g Erik

goofyke (0) PRO, 17 jaar geleden

Mag je zeker van zijn dat het de koppakking is, is een veel voorkomend probleem bij die 1.1 & 1.2 bezine van punto's.
Een lekke koppakking heeft niets te maken met je compressie hoor. Als je auto wat ouder wordt verduurd deze pakking en krijg je zo slecht draaien, weinig of geen verwarming, aanslaan ventilator dit komt om dat deze de temp meet aan het blok en niet aan de radiator.
Vervang gewoon je koppakking en je bent zeker van je probleem af, is trouwens ook niet veel werk hoor. Een goede mecanieker doet dit in 3uur tijd. Grtz...

Check (0), 17 jaar geleden

Goofyke,

Wil je me dat eens uitleggen? Ik dacht dat een lekke koppakking altijd gepaard gaat met olie en/of koelvloeistofverlies? Mijn vriedin heeft ook een punto 1.1 uit 1994 (6-speed). Vandaag ging het lampje van het "storing inspuitsysteem" branden (bij ± 4200 toeren), gevolgt door vermogenverlies en snelheidafname. Gas losgelaten en weer ingedrukt. Vervolgens reed ie weer goed. Nou was ook een mogelijk oorzaak aan het zoeken (lamba sonde, injectie etc). Nou vind ik dat haar auto ook vrij veel rookt (niet extreem, witte rook) als ie koud is maar ook nadat je ± 30 km hebt gereden. Is dan wel minder maar dit kan komen doordat het metaal uitzet door de warmte en als het ware een eventuele kleine lek weer dicht drukt. Ze verbruik wel olie (± 0,5 l / 2500 km) maar geen water. Het duurt ook vrij lang voordat de moter echt op temp. komt. Thermostaat maar eens vervangen? Of denk je dat het toch de koppakking is?


Erik, laat je aub even een berichtje achter op het forum met de status van het probleem. Ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden

Erik2782 (0), 17 jaar geleden

Beste goofyke,

Kun je mij misschien uitleggen waarom de compressie druk er niet mee te maken zal hebben...? als er een lek in de koppakking zit, zal hij altijd een lagere compressiedruk geven als de naast gelegen cilinders...of zie ik dit verkeerd..? tevens heb ik nog gehoord, dat het ook gewoon lucht kan zijn wat in de kachelradiator zit...ze zeggen dan ook dat je de auto beter ff op van die oprijbokjes kan zetten dat de lucht naar boven komt, en zo eruit gaat...ook heb ik gehoord van het roken uit de uitlaat dat dat waarschijnlijk ook komt door vocht/water in de demper wat verdampt...dit kan kloppen omdat het tog een korte afstand auto is...iemand anders misschien nog ideeen?

Alvast bedankt!

m.v.g. Erik Regeling

Goofyke, hety is trouwens een 1997tiger... sorry voor de typfout..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.