Hopelijk klinkt onderstaande iemand bekend in de oren, aangezien noch ikzelf noch de garage (binnen de financiele ruimte die ik ze gegeven heb) met een duurzame oplossing kan komen.
Betreft een Punto welke kort na het starten even op twee cilinders loopt. Dit stotteren duurt een paar seconden, daarna loopt de motor probleemloos.
Motorlampje brandt en geeft de bekende foutcodes voor beide bobines aan. Bobines, kabels, bougies zijn vervangen en akkoord bevonden.
Dit gebeurt zowel bij koude als warme motor, maar vreemd genoeg gaat het heel af en toe goed. M.n. als de motor wat langer (een uurtje) is afgezet. Dan loopt de motor stationair direct perfect en gaat het lampje ook uit.
Kort geleden is de ECU gerepareerd omdat een verbinding is doorgebrand (een bekend probleem schijnt het). Het probleem van stotteren na het starten blijft echter constant terugkomen. Met een hete motor, even afzetten en 5 minuten later weer starten - dan is het stotteren vaak het hardnekkigst en duurt het langer. Dit probleem ken ik niet van de Punto 1.
Wie heeft enig idee waar te zoeken door kennis en ervaring? Alvast dank voor elk advies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is de kleur van de uitlaat rook ?
Al eens compressie laten meten met een lektest ?
Dank voor je reactie.
Uitlaatrook is normaal, evenals compressie.
Amper koelwaterverbruik.
Ik denk sterk in de richting van electronica, maar dat wordt zoeken als ervaring ontbreekt. Ik hoop dus dat iemand dit herkent. Ik herken de symptomen in ieder geval niet.
Misschien nog belangrijk; twee maal is voorgekomen dat de motor direct goed start, maar de stuurbekrachtiging weg is. Kan toeval zijn. Vreemd vind ik dat bij een zeer koude of warme motor het probleem verergerd. Als de motor een uurtje uit staat gaat het soms wel in 1 keer goed. Ik kan me niet voorstellen dat het dan nog in de ECU zit.
10 jaar
Accupolen een uurtje los en de ECU is gereset blijkbaar.
Bij opnieuw starten loopt de motor normaal. Alleen... bij de eerstvolgende warme start opnieuw een storing. Vanaf dat moment bij elke start weer een korte storing.
Omdat er geen storing van sensoren wordt gemeld, vermoed ik aansturingsprobleem in ECU zelf. Wel vreemd dat het alleen bij warme motor gebeurd, zou het voor het functioneren van een ECU zelf uitmaken of deze warm of koud is )(geleidingswarmte electronica, afgifte motorwarmte)?
Voorlopig laat ik het zo omdat de motor verder prima loopt.
Advies blijft welkom!
10 jaar
Probleem is enige tijd geleden opgelost. Het was de ECU.
Reparatie door bedrijf uit Helmond is onvoldoende gebleken. Men heeft e.e.a. gesoldeerd aan printplaatverbindingen, maar probleem zat in de chipelectronica zelf. Waarschijnlijk test men enkel op weerstand, maar zo wordt geen juiste diagnose onder verschillende omstandigheden verkregen! Medewerking van hun kant en m.n. communicatie is slecht te noemen. Lange geschiedenis, maar uiteindelijk mijn geld terug gekregen. Heb elders een nieuwe ECU gekocht.
Goed mogelijk dat reparatie in andere gevallen wel resultaat oplevert. Echter, reparatiebedrijven solderen en dit is niet bij alle ECU's succesvol! Op internet wordt voldoende geschreven over Magneti Marelli ECU's met defecte/veroudere hard- en software. En dan schijnen deze ook nog eens gevoelig te zijn voor een spanningspiek door b.v. defecte bobine(s). In alle gevallen bood een fabrieksnieuwe ECU met HW-nummer vanaf 600 uitkomst. Deze zijn volop verkrijgbaar in binnen- en buitenland voor bedragen tussen de 3-400,00.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar