Geachte Technici :)
hoe het begon:
het raam wilde altijd zonder problemen open. Echter heel af en toe wanneer ik hem wilde sluiten reageerde het raam niet. Naar beneden wel, omhoog niets.
De oplossing in deze tijd was om de knop naar beneden in te drukken en vervolgens héél snél naar boven in te drukken. dan wilde hij zonder problemen sluiten.
Echter gaat deze oplossing nu niet meer op aangezien het raam compleet is gedaald en in deze positie vastzit.
bij het meten van de stekker welke de raammotor in gaat, meet ik bij het drukken op omhoog of omlaag, in beide gevallen wanneer ik de knop indruk, 12V.
Er is dus iets mis met de motor zelf heb ik geconcludeerd. (middenconsole vóór het doormeten gedemonteerd, maar aan de mechaniek van de knoppen mankeert niets.)
Ik wil de motor wel demonteren, maar de staalkabel die in het zicht zit staat onder spanning, en ik weet dus niet of ik de bevestigingsmoeren van de motor zomaar kan losdraaien.
ik heb het een en ander al gelezen op problemcar, dat het zou kunnen gaan om een thermische beveiliging, waarvoor je de motor in je handen moet hebben..
miscchien zijn er hier een paar slimme monteurs die mij verder kunnen helpen?
Groeten Rik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wisselt de 12v wel tussen omhoog en omlaag ?
yup. 0V zonder indrukken knop. 12V bij indrukken knop.
ik ben toch maar begonnen met het demonteren van het mechanisme, de moeren hielden het geheel alleen op zijn plek. ik krijg hem alleen nog niet los van de onderkant van het raam.
9 jaar
Dat bedoel ik niet , de 12v moet wisselen bij het bedienen van de knop , bij omhoog 12v op de ene draad en massa op de andere draad van de motor , bij het bedienen voor omlaag moeten de + en - wisselen.
Om eerlijk te zijn heb ik de massa van t chassis gehaald tijdens meten.
Ik heb wel een nieuwe bevinding.
Wanneer ik de polen van de stekker omdraai wil het raam wél omhoog en niet meer naar beneden. Misschien dan toch een probleem in de print van de console?
Voor de zekerheid meet ik straks de stekker door mbt het wisselen van de massa.
9 jaar
Kijk dat bedoelde ik dus met wisselt de + , het ligt dus aan de aansturing en niet aan de motor.
Schakelaar is wel goed , deze kun je doormeten ?
Wat voor Punto is het precies? Als de werking nog simpel is zoals bij de meesten zal je schakelaar inderdaad wel stuk zijn.
Maar dat lijkt nu overbodig te zeggen omdat bij omdraaien stekkeraansluitingen het probleem precies omgekeerd is.
Toch even de penaansluitingen schakelaar volgens schema: 1)voeding 2)masssa 3)motor 4)motor.
Hij zal normaal gezien de motordraden aan massa houden in onbediende toestand.
Bij bedienen op of neer zal dan 1 vd 2 motordraden in de schakelaar naar plus geschakeld worden.
Werkt nu 1 vd 2 schakelaartjes (op/neer) in de schakelaarunit niet meer, heb je nog maar één stuurrichting.
@Ferrie:
Ik heb de kabels doorgemeten en hij wisselt netjes massa. hieruit concludeer ik dan ook dat de schakelaar wel schakelt. Ik vraag me af of vanuit de console wel voldoende amperage meekomt, als dit al een probleem zou kunnen zijn.
@Unikneet:
Punto bj 2000 1.2 hatchback. Als ik de stekkeraansluitingen omdraai kan ik het raam dichtdoen door op de knop naar beneden te drukken. er lijkt dan dus toch met het signaal naar boven iets mis te gaan. ik blijf 12V meten op beide stekkeraansluitingen wanneer ik naar boven of beneden indruk.
als het raam volledig gesloten is en ik druk nogmaals op de knop sluiten, hoor ik de motor ook in zijn begrenzing een tikje geven. ook dit is niet aanwezig bij het omlaag willen doen. 12V blijf ik dan wel meten.
Hij schakelt dus wel, maar er lijkt niet voldoende stroom door te komen?
Misschien een idee dat ik naar de 'lokale" sloop rijd om een nieuwe printplaat voor de console te halen..
9 jaar
Bedrading door het portier al gecontroleerd? Vaak is het zo dat, de bedrading door de ´doorvoer´ (gedeeltelijk) gebroken zijn.
De bedrading zit met een multistekker verbonden, dus de kabelboom loopt niet in zijn geheel van de deur naar de zekeringen/console.
Ik heb tijdens het doormeten, en met herhaaldelijk indrukken van de knop, terwijl ik de bedrading bewoog, niets vreemds gezien aan de meting en ook geen onderbreking hierin gezien.
9 jaar
Meten op de motor zelf.
Klop eens een aantal keren op deze. Tijdens het indrukken van je schakelaar.
De motor werkt feilloos wanneer ik de polen omdraai . Ik heb de huls van de motor gehad en deze goed bekeken op breuken maar niets gezien, alles lijkt intact.
En zoals eerder aangegeven kregen we het raam eerder nog dicht door héél snél af te wisselen met de schakelaar van up naar down. dit werkte dus tot voor kort niet meer. Zou dit dan toch vanuit de motor kunnen komen?
ik heb terwijl ik het hele mechaniek er uit had de stekkers aangesloten, vervolgens kleine tikjes op de motor gegeven maar zonder verbetering.
9 jaar
Had je vorige tekst niet geheel gelezen.
Koppel het raammechanisme los. Functioneert de motor dan wel goed?
ik heb mijn post net bewerkt terwijl je dit antwoord schreef denk ik :)
hele mechaniek is er uit geweest, dit deed ik in 1e instantie om het raam weer wat hoger te zetten, met de hoop dat ik hem dan verder omhoog zou kunnen doen met de schakelaar na hermontage. helaas kan ik nu alleen het raam open en dicht doen door de stekkeraansluiting om te draaien en op de knop naar beneden te bedienen. de functie van de knop omhoog doet niets op de motor, maar geeft wel 12V door.
9 jaar
Motor defect!?
Maar de motor werkt toch?
9 jaar
Probeer deze eens tegen te houden. Met weerstand dus.
Dat red ik nauwelijks. Er zit meer dan voldoende kracht in. Beide richtingen.
9 jaar
ALs dat werkelijk zo is, dan moet het mechanisme zwaar lopen. Of scheef gemonteerd zitten, waardoor deze zwaar loopt.
Heb je de voorgaande posts wel gelezen? Ik heb het gevoel dat ik mn verhaal moet herhalen. De motor reageert niet op de 12v die ik er in stuur. Hij reageert wel op de andere 12v.
9 jaar
Rik wij komen niet verder.
Meten tijdens het bedienen van de schakelaar, METEN op de motor. Beide richtingen. Dan stekker omdraaien zoals jij dat doet, en nogmaals meten. Dan zie je dat er maar aan één kant spanning op komt. Dit duidt op een onderbroken bedrading.
Kan een onderbroken kabel er dan voor zorgen dat ik wel 12v meet, maar dat het amperage door een breuk niet voldoende is? Ik heb de kabels ook bewogen tijdens het testen maar de 12v bleef ik meten.
Mn gedachte ging uit door al het voorgaande dat het mogelijk op de printplaat van de bediening zat.
Ik mis de uitleg bij de conclusie.
9 jaar
Ja, de MIN.
Eerst meten.
Nogmaals, draadbreuk lijkt me sterk. Als hij de polen omdraait werkt het namelijk wel (omgekeerd). Dit geeft al aan dat de motor en bedrading in principe goed zijn
Schakelaar is naar de filisteijnen.
9 jaar
de schakelaar of de printplaat er van?
9 jaar
Rikdol >> NIET meten, dan kom je wel verder. Raden is genoeg.
Ralf. Houd eens op met vervelend doen man. Ik wil weten waarom mensen tot een conclusie komen dus ik vraag gewoon wat hij met de schakelaar bedoelt. Ik heb het nog niet opnieuw kunnen doormeten omdat de auto nu weg is.
Dus als je verder niets te zeggen hebt behalve gepikeerd zijn dat ik jouw advies nog niet heb kunnen opvolgen reageer dan liever niet.
Morgen meet ik opnieuw de bedrading en motor na en ik hoop dat ik dan wat vinden kan.
9 jaar
Kijk je kunt wel tegen een particulier zeggen meten dan weet je wat het is, maar we kunnen niet verwachten dat rikdol weet hoe hij moet meten en/of schema begrijpt enz. Dan wordt het een heel verhaal om het precies uit te leggen, want zo over het internet kunnen er makkelijk fouten in uitleg/interpretatie insluipen.
Dus dan moet je interpreteren wat er al vastgesteld is. En wat ik begrijp is dat de motor beide kanten op kan draaien, door de plus en min van de motor om te draaien en dan de schakelaar "omgekeerd" bedienen. Omdat de twee draden alternerend plus of min zijn naargelang de bediening (zoals KALEIDO in het begin al zei), kan het dus NOOIT aan een draadbreuk liggen! Als er een draadbreuk was bij 1 van die 2 draden, werkte de motor in zijn geheel niet, want hij heeft altijd een plus EN een min nodig om te draaien!
Over je vraag wat wordt bedoeld met schakelaar: de schakelaars zitten op de printplaat gesoldeerd. Die worden ingedrukt door de (mechanische) schakelaars in je console. Als je de console loshaalt en de printplaat losschroeft, kun je de schakelaars op de printplaat nog handmatig indrukken om uit te sluiten dat het de mechanische schakelaar is die niet goed werkt. Toevallig vandaag weer één binnengehad en mijn collega aan bezig geweest om het GEHEEL niet werken van de raambediening op te lossen. Dit lag uiteindelijk aan een slechte stekkerverbinding aan de printplaat, hij ging dan ook weer werken als we de stekker bewogen (contacten gereinigd, klemcontacten strakker gemaakt en stekkerpennen aan printplaat licht verbogen om beter contact te garanderen en het was opgelost). Dit staat los van jouw probleem lijkt het, maar toch het controleren waard.
Ik zou na uitsluiten een en ander hierboven beschreven een tweedehands printplaatje proberen. Anders iemand laten meten die de meting juist doet en goed kan interpreteren, oftewel binnen doen bij een garage die zulke storingen op kan lossen. Succes.
In #7 staat een tekening,als je hiermee de printplaat bedoelt zeg ik ja,maar in feite zijn dit de schakelaars,je zegt als je de stekker van de motor omdraait deze ook andersom draait,dus de motor zelf is ok.
1 van de wisselcontacten werkt niet meer,je kunt dan wel 12V meten,maar als er stroom doorheen gaat en het contact drukt niet sterk genoeg aan draait de motor niet.
9 jaar
[quote=Unikneet]Over je vraag wat wordt bedoeld met schakelaar: de schakelaars zitten op de printplaat gesoldeerd. Die worden ingedrukt door de (mechanische) schakelaars in je console. Als je de console loshaalt en de printplaat losschroeft, kun je de schakelaars op de printplaat nog handmatig indrukken om uit te sluiten dat het de mechanische schakelaar is die niet goed werkt. Toevallig vandaag weer één binnengehad en mijn collega aan bezig geweest om het GEHEEL niet werken van de raambediening op te lossen. Dit lag uiteindelijk aan een slechte stekkerverbinding aan de printplaat, hij ging dan ook weer werken als we de stekker bewogen (contacten gereinigd, klemcontacten strakker gemaakt en stekkerpennen aan printplaat licht verbogen om beter contact te garanderen en het was opgelost). Dit staat los van jouw probleem lijkt het, maar toch het controleren waard.
Ik zou na uitsluiten een en ander hierboven beschreven een tweedehands printplaatje proberen. Anders iemand laten meten die de meting juist doet en goed kan interpreteren, oftewel binnen doen bij een garage die zulke storingen op kan lossen. Succes.[/quote]
Bedankt voor je reactie Unikneet, je slaat de spijker op zijn kop.
Deze printplaat heb ik inderdaad ook in mijn handen gehad, ik heb echter niets aan de stekker gedaan om contact te verzekeren (zoals buigen, strakker knijpen, schoonmaken etc.) de schakelaar leek eveneens goed te schakelen, ik bedoel dan de witte schakelaar op de print. hiervan wél het maakcontact gereinigd (altijd wat aanslag aanwezig van het schakelen).
het enige wat me zo bij blijft bij het hele verhaal, is dat ik de werking eerder van het raam "goed" kon krijgen door snel te wisselen van richting met de knop, hiermee kon ik hem toch dicht doen.
@thei11316
dank je wel voor je opheldering, ik ga ook in die richting werken zoals unikneet ook voorstelde.
zoals beloofd: morgen zal ik al het voorgaande uitgebreid meten of laten meten (aangezien ik geen amperage kan meten met mijn meter), de console ophalen om de print weer op de werkbank te leggen. Hiervan doe ik dan opnieuw verslag.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar