Fiat : sgw module uitlezen wordt geblokkeerd

Bouwjaar: 2018

fiat heeft een gateway module geplaats om de kleine garages geen toegang meer te geven tot het wissen van de gevonden fouten
geen actieve diagnose enz
enkel nog met de originele diagnose van de officiele dealer
bestaat er iets om deze te omzeilen
of gaat Europa er iets aan doen om de kleine garages uit te schakelen

sgw module zie fiatmultiecuscan en ficom

zwartepiet

Geplaatst door zwartepiet (65) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

skilcom (0), 5 jaar geleden

Met Multiecuscan, het vroegere FiatECUScan, lukt het wel hoor... info op: http://www.multiecuscan.net/ ... er is een gratis versie, maar je kan ook registreren en een betaalde versie aanschaffen, die keuze laat ik open... Overigens is Europa net bezig met het verplichten van auto fabrikanten om de OBD open en transparant te stellen van iedereen, dus ook het consument... Het zou dus nogal eigenaardig zijn moest Fiat plotseling beslissen, tegen Europa in, om hun OBD af te schermen. Je hebt gewoon de juiste software, (up to date), en OBD interfaces nodig...

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, het is niet alleen Fiat, maar ook de rest van de groep zoals Chrysler en Dodge.
De verwachting is dat GM binnenkort ook zo'n apparaat gaat gebruiken.

Strict juridisch doen ze misschien niets wat niet mag, ook niet in Europa.
Alle garages hebben nog steeds toegang tot alle informatie en alle diagnostische mogelijkheden voor de betrokken voertuigen.
Waar Europa niets over gezegd heeft, is hoeveel je dat per jaar mag gaan kosten.

Je kunt proberen om een klacht in te dienen bij de Europese commissie dat de betrokken voertuigen NIET meer volledig voldoen aan de EOBD eisen - je kunt namelijk functie 4 Wissen van Uitlaatgas gerelateerde data niet meer uitvoeren.
En die functie is wat meer als alleen maar fouten wissen, daar worden ook de zelflerende functies en timers gereset.

Ik heb het 1 keer geprobeerd, maar ze waren absoluut niet enthousiast om aan het werk te gaan en ze deden er alles aan om je te ontmoedigen. Zo moet je een Homologatie-nummer hebben van het voertuig waar je over klaagt.
Dat schijnt verkrijgbaar te zijn bij de instantie die het voertuig heeft gekeurd voor toelating in Europa.
Maar dat kan b.v. in Letland gedaan zijn of in Polen of etc.... Men schijnt daar ook 500 euro (oude prijs) voor te willen hebben.

skilcom (0), 5 jaar geleden

Om te beginnen staat het homologatienummer op het gelijkvormigheidsattest van je voertuig. Verder is het blokkeren van de toegang, of beperkingen opleggen een overtreding van de Europese wetten... ze zeggen er inderdaad wel niet bij of er aan die toegang kosten kunnen verbonden zijn, en of die in rekening mogen worden gebracht, dat is nog redelijk onduidelijk. Ik werk persoonlijk met Multiecuscan op een laptop, en betaal voor de licentie 50 euro per jaar. Nog geen problemen tegengekomen met het uitlezen en wissen foutcodes bij de FCA voertuigen...

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Hier in Nederland hebben we geen gelijkvormigheidsattest, dus ook geen homologatienummer.

De procedure die ik beschreef was de manier die de Europese commissie mij opgaf als de enige manier.
Kennelijk wederom een poging om mij te ontmoedigen.
Want ja, bij ieder klacht over het niet correct werken van EOBD, zei ik indirect dat iemand zijn werk niet goed deed.
Want men kon niet snel genoeg zijn om de nadruk te leggen op het feit dat de afname van EOBD voornamelijk een papieren kwestie was. Of te wel, we controleren niks zolang de fabrikant maar schrijftelijk beweerd dat de auto voldoet aan EOBD.,

skilcom (0), 5 jaar geleden

Wel wat vreemd hoor... in elk geval moet uw auto het Europees homologatienummer hebben, dat is verplicht... Het moet ergens staat hè... misschien op het inschrijvings of kentekenbewijs?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Je hebt gelijk. Met het kenteken kan ik het opvragen bij de RDW.

skilcom (0), 5 jaar geleden

Veel succes, moesten er nog vragen zijn, laat maar weten. laat ons ook weten hoe het afloopt...

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

ZwartePiet heeft echt gelijk. Vanaf 2018 krijgen alle voertuigen van de FCA groep zo'n SGW module.
Dat blokkert alle toegang via OBD2 (en dus ook EOBD) tot de uitlaatgas relevante ecu's met uitzondering van lezen via OBD2.
Het wissen van foutcodes is dus niet langer mogelijk.
Ook Snapon geeft dat al toe. Zie: http://productforum.autorepairdata.com/f...

Aan de ander kant zit de aftermarket ook niet stil en de eerste "defeat devices" worden al verkocht. Zie:
https://www.infotainment.com/products/fc...
https://zautomotive.com/product/bypass-m...

skilcom (0), 5 jaar geleden

Eigenaardig... daar Europa dit net wil verbieden, of sterker, al verboden heeft....

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, Fiat heeft een ijzersterk argument. Europa heeft ook gezegd dat ze moeten voorkomen dat de software door onbevoegden (lees tuners) wordt veranderd en daar voldoen ze nu aan.
Vroeger had Rover ook al zo'n soort beveiliging op zijn motor-computers zitten en daar is nooit wat tegen gedaan.

En zoals ik al eerder zei:
Strict juridisch doen ze misschien niets wat niet mag, ook niet in Europa.
Alle garages hebben nog steeds toegang tot alle informatie en alle diagnostische mogelijkheden voor de betrokken voertuigen.
Waar Europa niets over gezegd heeft, is hoeveel je dat per jaar mag gaan kosten.

Maar dit gaat nog wat verder als alleen maar de garages die geen foutcodes meer kunnen wissen.
De LPG sector (inbouwers en diagnose) gaan er ook problemen mee krijgen.
Want als een defect in het LPG systeem een fout zet in de motor-computer, kun je die met EOBD niet meer wissen.
En je kunt dan ook niet de zelf-lerende functies (zoals fuel trim) resetten.
Dan kun je wel zeggen dan huur/lease/koop je toch een fabrieks diagnose apparaat met bijbehorened (duur) abonnement, maar dat gaat aardig oplopen als je 10 of meer merken doet.

skilcom (0), 5 jaar geleden

Gaat ongetwijfeld nog een, (serieus), staartje krijgen...

zwartepiet (65), 5 jaar geleden

kunnen jullie via problemcar en amt dit probleem aankaarten , zodat de kleine man ook nog een bestaan kan hebben.
nu allemaal grote groeperingen en fusies , kleine garage wordt monddood gedaan , je kunt de informatie kopen ,dus we zijn in orde
grote gutman tester kost een 7000€ en wordt binnenkort dus waardeloos kosch kts ook zo een groot bedrag
1 lesdag bij renault zou 400 € kosten, plus het onnodige special tools die ze erbij factureren , dealer krijgt wel de helft terug via creditnota , terwijl de kleine er 400 € mag leggen
iets dat je nodig hebt ga je toch aanschaffen , het onnodige ligt in de kast, maar is wel opgestuurd

arjenhofstra (0) PRO, 5 jaar geleden

Dit is inderdaad een opmerkelijke ontwikkeling waarbij je een ding zeker weet, fiat gaat dit plan niet zomaar overboord gooien. Mocht de EU hier iets aan gaan doen dan zal dat waarschijnlijk jaren duren. De enige echte oplossing is werken met de originele apparatuur. Zolang iedereen daarover kan beschikken en het eobd systeem normaal functioneert dan zal dit wel legaal zijn.

Persoonlijk begrijp ik niet waarom ze dit doen. Je maakt de voertuigen extreem lastig te onderhouden, ik denk niet dat de consument daarop zit te wachten. Dit zal zeker gevolgen hebben voor de restwaarde van deze voertuigen. Dat immobilizer data beschermd wordt is een goede zaak, maar gewoon uitlezen moeten ze toegankelijk laten.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ook personenauto;s van Fiat en Alfa kunnen de SGW hebben en ook daar kun je dus geen DTC's meer wissen.
Het gaat dan om de Fiat 500X, 500L, Doblo en de Alfa Romeo Giulia/Stelvio van laat 2017 en 2018 .

Als workaround wordt de suggestie gegeven om de tester aan te sluiten aan de can-bus ergens NA de SGW module.

zwartepiet (65), 5 jaar geleden

hoe en waar zou je dit aansluiten
op welke penbezetting op de obd stekker van het uitleestoestel

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

6 + 14 voor de can-bus
16 voor de 12 v en 4 en/of 5 voor de massa.
Zie: https://i.stack.imgur.com/vJB6W.png

zwartepiet (65), 5 jaar geleden

waar vindt je op een gemakkelijke manier de can draden zonder grote demontagewerken , om daar een permanente aftakking te maken
waar je de diagnose kunt op aansluiten

zwartepiet (65), 5 jaar geleden

staat er al iemand verder met dit toekomstig probleem voor de kleine garages
andere merken gaan volgen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Overig of stel zelf een nieuwe vraag.