Fiat CORAL S 670 SLT: soms niet hoger dan 2800 toeren bij start en optrekken 1e versne

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorcode: F1AE3481D, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 96

Beste Atte, Highway,

ik heb de camper meegegeven aan zoals gezegd mijn collega,
Wat zij constateerde, was dat de speling koppeling schakelaar niet goed afgesteld was !
vanmorgen starte ik de camper maar was nog altijd het zelfde probleem.

De grijze kabel achteruitrijcamera wat aangesloten is op de can- bus (was kabelboom) dus wel goed.
Deze heeft geen navigatie gehad.

Nog een storing gevonden maar opgelost: start accu D+ koelkast camper gedeelte was Relay van naar EBL block doorgebrand.
Morgen neem ik contact met tc autotechniek, deze zit in de buurt bij ons, hopelijk kunnen zij de test uitvoeren de je beschreven hebt.
dus nog even afwachten.

bch

Geplaatst door bch (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo,
fiat ducato 2.3 jtd komt af en toe niet hoger dan 2800 toeren.
Meestal als je in de 1e versnelling optrekt, verder rijd de auto goed.
eerdere foutcode P 2200 rem/ gaspedaal niet te matchen/foutief. gereset. deze is niet meer terug gekeomen!
U0019-87 foutcode na uitlezen met Ficom.
inmiddels gedaan aan de auto:
Egr gereinigd
verschillende keren uitgelezen, maar geen resultaat.
zijn er misschien suggestie's?

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

De foutcode U0019-87 is een generieke code die wijst op een storing in de communicatie tussen regelapparaten, dus in het CAN-bussysteem. Het gaat dan ook nog om een low-speed CAN-bussignaal. Motormanagement en veiligheidssystemen zijn altijd high-speed. Is er nog recent een reparatie/ingreep uitgevoerd op bijvoorbeeld comfortelektronica?

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Dank je,
Ja, er is een bearlock ingebouwd, beveiliging bij versnellingspook zodat deze in de achteruit vergrendeld is tegen diefstal!

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Misschien dar er een kabel geraakt is?

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

De Bearlock is een mechanische beveiliging. Wellicht dat een beschadigde kabel de oorzaak is. Verder niets gebeurd aan navigatie, audio of airco? En zo te lezen is het een incidentele storing. Onder welke omstandigheden doet deze zich voor; warme/koude motor, na lang parkeren, e.d. Vraag is natuurlijk ook hoe de code P2200 (rem/gas) erin is gekomen. Deze verwijst trouwens naar een storing in de NOx-sensor, O2 sensor, enz.

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Zover ik weet is er niet aan bovenstaande apparatuur gewerkt, ook met de temperatuurverschillen merk je geen verschil.
Wel zat de remlichtschakelaar schuin en niet juist in zijn zitting, en weet niet of hier de foutmelding p2200 uitgekomen is.
Deze heb ik later goed gezet en naar een rondje rijden uitgelezen! gaf geen melding.
Maar blijft probleem houden.

wat is wijsheid om dit te testen

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

P2200 (net als P2201 t/m P2204) geeft aan dat er iets is wat invloed heeft op de werking van de NOx- sensor. De uitleg is meestal dat het iets mechanisch is. Het zal niets van doen hebben met een scheefzittende remlichtschakelaar. De NOx-sensor heeft te maken met het EGR, maar ook met de werking van de turbo. Werkt deze laatste volgens specificatie? Is er wellicht sprake geweest van chip-tuning (vorige eigenaar?). Er is teveel NOx als de verbrandingstemperatuur te hoog is. Het is in principe dan gebakken lucht wat motor levert.

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Beste atte,
Eerlijk gezegd heb ik de turbo druk niet laten meten en heb geen tuning module zien zitten, en weet het niet van de vorige klant.
Hoe kan ik dit terug vinden?
En helpt het misschien de NOx-sensor uit te schakelen!
Zelf ben ik geen prof zoals jou, maar vindt het wel fijn dat je mij probeert te helpen.
Ik heb voor de zekerheid ook de gasklep gekocht indien noodzakelijk.

Op deze fiat heb ik 3 mnd garantie gegeven maar is inmiddels al 3 keer met klacht teruggekomen!
De klant geeft mij 10 dagen voor het op te lossen, daarna gaan zij op vakantie.

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Of de turbodruk is opgeschroefd en of er chiptuning is uitgevoerd merk je meestal aan de k-waarde tijdens de APK. Uitschakelen EGR en eventueel NOx-sensor moet ook softwarematig worden verwerkt in de motorregeleenheid. Overigens heeft de NOx-sensor een aansluiting voor een high-CAN en een voor de low-CAN. Ik kom hier nog op terug met eventueel aanvullende controlemetingen voor het EGR.

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Fijn
Vandaag koude start en gaf veel gas, tot 2 keer toe bleef de motor rond de 2800 toeren, bij de 3e keer tot begrensd.morgenavond komt mijn collega en kan ik vragen om dit indien nodig uit te laten voeren! zelf heb ik wel verschillende obd2 apparaten zoals Ficom en Autel mot pro EU908.
hopelijk komen we er uit.

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Meten aan de EGR-klep

De EGR-klep wordt door het motormanagement aangestuurd (geopend en gesloten). Tijdens stationair draaien en in deellast staat de klep open. Bij hogere toeren is de klep gesloten om overmatige roetuitstoot te vermijden.
Test eerst met een roetmeter de waarde als bij de APK. Daarna de meting herhalen, waarbij met een vacuümpomp (handpompje) de klep wordt geopend. De uitstoot en de duur dat de motor op toeren komt moet dan aanmerkelijk langer zijn dan bij de eerste controle. De verlengde tijdsduur is een signaal dat de motorregeleenheid het luchttekort herkent. Deze reageert hierop door de inspuithoeveelheid te verminderen.
Zijn tijdens de eerste en de tweede test de uitstootwaarden beide keren laag, dan zit de EGR-klep in gesloten toestand vast (nieuwe klep monteren).
Is de uitstoot tijdens de eerste en tweede test hoog, dan staat de EGR-klep in geopende toestand vast.
Een wat ‘rustiger’ controle is het uitlezen van de live data met een tester tijdens stationair draaien. Het EGR na enige tijd stationair draaien zal deze na een korte gasstoot weer geactiveerd worden. Trek je de onderdrukslang van de klep, dan moet de waarde van de aangezogen luchtmassa duidelijk stijgen. Bij het weer vastzetten van de onderdrukslang moet de oorspronkelijke waarde weer worden uitgelezen. Geen verandering: EGR-klep defect. Dezelfde meting kan je ook uitvoeren met een voltmeter of een scoop. Deze aansluiten op de signaaluitgang van de luchtmassameter. Na het lostrekken van de slang moet de signaalspanning stijgen; bij het weer vastzetten van de slang weer dalen.

De aansturing van de EGR-klep kan je controleren met een manometer die met de onderdrukslang wordt verbonden. Tijdens stationair draaien en in deellast moet er onderdruk zijn; bij hogere toerentallen geen onderdruk.
Als op deze manier geen bevredigende resultaten worden verkregen, dan meten met een scoop. Meet de pulsbreedte; EGR ingeschakeld en waarden zichtbaar van 5 tot 10%, dan is het EGR buiten werking. De spoel van de EGR-klep moet een weerstand hebben van ongeveer 15 tot 18 Ohm.

Controleer ook of er een NOx-sensor met vier aansluitingen is gemonteerd.

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Nou atte,
Daar sta ik van te kijken, volgens mij kan ik je beter inhuren!
Ik vindt het heel fijn dat je het mij allemaal zo goed uitlegt.
Aanstaande maandag gaat mijn collega die in de garage werkt deze omschreven testen uitvoeren.
's avonds laat ik je weten wat er uit is gekomen.
Bij voorbaat bedankt en tot maandag.

bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Vandaag zag ik dat er een achteruitrijcamera ingebouwd is en de grijze achteruit rij kabel op de Can-bus is aangesloten.
Zou daar de fout misschien zitten van low-CAN Foutcode!

Highway (65) PRO, 6 jaar geleden

Dat zou best eens kunnen, maar is deze draad alleen van de camera en niet van bijvoorbeeld navigatie?

check

Beste antwoord, geplaatst door bch (0) PRO, 6 jaar geleden

Beste ,
Het probleem is inmiddels opgelost!
De schakelaar van de koppeling haperde, deze vervangen en gelukkig opgelost.
Bedankt voor de moeite en positieve reactie's.
M.v.gr Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.