Hallo,
Wij hebben een Fiat Brava uit 1996 met een vervelend probleem. De auto stotterd af en toe hinderlijk. Het kan 2 dagen en vele ritten goed gaan. Maar het kan ook hopeloos zijn en dan stotterd de auto om de haverklap.
Het maakt niet uit hoe hard je rijdt en of je optrekt of constant rijdt; het komt ineens en is ook ineens weer weg.
De auto uitlezen schijnt niet te kunnen omdat er geen lampje op het dashboard brand, of heeft iemand hier andere iedeën over?
Onlangs zijn de oliefilter, luchtfilter, benzinefilter, bougies en tankdop vervangen. De tankdop hebben we vervangen omdat we dachten dat deze misschien verstopt zat en zo niet onluchte, er kwam namelijk veel lucht vrij als je deze los draaide.
Verder is er niets aan de auto te merken. Hij start goed bij warm en koud weer, loopt mooi stationair en trekt doorgaans dus goed op.
Heeft er iemand een idee waar dit eventueel mee te maken kan hebben, bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Echt stotteren of inhouden enkele kms en dan weer normaal rijden?dit zou je bobine kunnen zijn.
heb met een bravo gehad single point injector n.g. was een van sloop ingezet en weer o.k. deze auto had ook als probleem dat af en toe niet wilde aanslaan
gewoon even om op het rechte spoor te blijven. Een brava 1.6 16V heeft een multipoint injectie.
Sorry heren! Het betreft een 1.4 12V.
@Thei: het is inhouden en stotteren. Met inhouden bedoel ik dat je gas geeft, maar dat je duidelijk voelt dat die terugzakt in toeren om em vervolgens weer stotterend op te pakken.
Gisteren stotterde die ook even net voordat ik aan kwam rijden bij het verkeerslicht. Op het moment dat ik stil stond leek die af te gaan slaan, maar hij corrigeert dan wel, dus hij slaat niet af. Vervolgens trek ik op en het probleem is weer weg.
16 jaar
Begin eens met het goedkoopste,een flesje injectie reiniger bij je benzine te gooien,10 euro bij de automaterialen handel.
Denk dat je probleem hiermee opgelost is,na een 200 km moet het zeker al verbetert zijn,zoniet over zijn.
Kan dan ook nog een slechte bobine zijn,die hoeft niet continue door te slaan,heb het zelf ook gehad,maar dan hoor je wel duidelijk een slecht draaaiende motor en het vermogen is nog maar een schijntje van wat het wezen moet.
16 jaar
is het erger met vochtig weer ??
@thei:
Toevallig heb ik dus eergister een flesje van dat spul toegevoegd en nu 250 km verder heeft de auto nog niet gestotterd. Het is nog afwachten, maar dit geeft de burger moed.
@jeroen:
Nee, maakt niets uit.
16 jaar
Dan denk voor 99.99% zeker te kunnen zeggen dat je probleem over is.
16 jaar
heb het zelfde probleem met een cinquecento...
flesjes bieden geen uitkomst, bougies + kabels nieuwe, lambda sonde vernieuwd.
brandstoffilter was nieuw...
bij het openen van de tankdop klinkt soms een aanzuig geluid...
gisteren spoot de benzine uit de tankdop...
schokken / inhouden komt dus bijna zeker door het brandstof systeem,
ergens iets met de ontluchting / retour leidingen.
er schijnt ergens een koolstoffilter te zitten die de zooi verkloot...
alleen waar en hoe verder, geen idee
We zijn inmiddels aan het tweede flesje injectiereiniger toe en het stotterprobleem blijkt dus niet verholpen te zijn. Wat een gezeur zeg. Ik ga van de week maar weer naar de garage en dan zal ik eens het verhaal van Erka vertellen, wie weet.
16 jaar
heb het gehad ,moest toen de kleppen stellen en het was over(hint)
Hier zijn we weer! We hebben vorige week de benzinepomp laten vervangen, maar helaas zonder resultaat blijkt net.
Hij hield zojuist , toen ik 5 minuten onderweg was weer behoorlijk in. Het vreemde is dat, als je op het moment dat hij inhoudt het gas loslaat, dat ie hem dan weer even oppakt.
Ik heb toen het lampje van het inspuitsysteem ging branden de auto langs de kant gezet. Vervolgens de auto opnieuw gestart en het probleem is ineens weg!!! Werpt dit een ander licht op de zaak? De monteur gokt op de bobine, was is jullie mening?
Ps: De kleppen van deze Brava schijnen niet gesteld te kunnen worden...
16 jaar
ik heb in de cinq een universele Lambda sonde zitten,
dit werkt voor veel motoren goed, echter volgens een specialist voor Italiaanse Motoren kan het zijn dat
deze niet geheel juist werkt...
tip was dan ook om een originele te monteren.
het blijven vreemde dingen die Italiaanse hokken ;-)
De kleppen kunnen wel gesteld worden,maar het eist enige vakmansschap
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar