Beste collega's,
De servo viel weg en we hebben een complete stuurkolom geplaatst (2de hands).
Probleem bleef.
Op nieuw om een andere stuurkolom geweest en eerst getest vooraleer deze te demonteren uit de afbraakwagen.
Geplaatst en nog steeds geen werking.
Moet wel bij vermelden dat op het moment dat wij het originele stuurhuis wilden demonteren dat dit terug werkte.
Momenteel zit terug het originele er terug in zonder enige werking.
De wagen is nu binnen bij een fiat dealer.
Alle tips zijn welkom. De problemen bestaan nu al een 12 jaar dus er zal wel iemand weten hoe of wat hoop ik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je nu weet dat er hiermee regelmatig problemen zijn, dan gebruik je toch geen occasie onderdelen?
Het je de fouten eerst uitgelezen? Kan bvb ook een slechte batterij zijn, of een slechte alternator, of ...
Fouten zijn uitgelezen geweest en hij gaf onder andere aan dat hij 60 km per uur reed terwijl hij stil stond.
U vraagt waarom een 2dehands plaatsen? Had ik een nieuw gekocht was het probleem ook niet weg maar was ik ipv 150 euro misschien wel een 800 euro lichter.
Batterij is nieuw en volgens mij is er geen probleem met de alternator.
Ga morgen eens bellen naar de fiat garage waar de wagen momenteel is en eens luisteren.
Alvast bedankt in ieder geval.
Misschien de volgende keer eerst eens uitlezen (bij de dealer) voor je onderdelen gaat vervangen.
Dag Joep,
Wij zijn 35 jaar actief in de garagesector en baten al 25 jaar met succes een garage en autohandel uit dus aan uw motiverende commentaar heeft niemand hier een boodschap.( dacht dat de bedoeling van deze site was om elkander een beetje bij te staan )
Wij hebben de wagen vrijdag terug van bij de fiat DEALER en men heeft niks gevonden.
Men heeft dan terug de tweedehands stuurkolom geplaatst en dan werkte deze wel en hebben mij de wagen laten ophalen.
Wij wonen 1 kilometer van de DEALER en hebben de wagen bij ons geparkeerd wanneer de klant hem een uur later kwam halen werkte deze opnieuw niet meer en dan plots wel weer. De klant heeft de wagen meegenomen en tot op heden werkt hij terug.
Resultaat is dat het probleem nog niet echt gevonden is dus ook niet BIJ DE DEALER.
Wij rekenen op niks maar hopen voor het beste dat het euvel weg blijft en anders is het zelf verder zoeken.
Groeten Annick.
ps wanneer wij het probleem terug hebben en de oplossing gevonden hebben laten wij het zeker en vast weten zodat iemand er iets aan zou kunnen hebben.
Mocht er iemand iets weten betreffende dit voorval gelieve iets te laten weten.
hallo,
er valt me iets op waar ik geen antwoord in u commentaren kan vinden.
Wat is er gedaan met de meetwaarde van de snelheid die te hoog was?
lijkt me een relevant gegeven ivm dit type stuurbekrachtiging
Dag Michiel,
Toen de wagen was binnengebracht bij fiat zat de originele stuurbekrachtiging er terug in en hij gaf geen foutmeldingen op dat moment.
Groeten Annick.
oke geen foutmelding,maar in de data wat was daar dan de voertuigsnelheid?
zou zomaar kunnen zijn de de electrische stuurhulp boven een bepaalde snelheid niet werkt.
dus als hij het fout doet voertuigsnelheid bekijken.
Dag,
wij vermoeden ook dat de stuurbekrachtiging niet werkt boven bvb de 50 km per uur en als de sturing aangeeft dat de wagen 60 km per uur doet in stilstand dan is het het logische gevolg dat de inrichting niet werkt.
Groeten Annick.
Hoi, Ik wil alleen maar zeggen dat als je zonder te meten onderdelen gaat vervangen de kans groot is dat je onderdelen gaat vervangen die misschien niet stuk zijn. (zoals nu dus blijkt).
Als ik het goed begrijp werkt de stuurbekr. soms wel en soms niet. Met de andere gebruikte stuurbekr. was het probleem precies hetzefde.
Je geeft zelf al aan het snelheidssignaal een vreemde waarde aangaf. Op dat moment is het belangrijk om op dat moment te gaan uitzoeken waarom dat is. Geeft de sneheidsmeter wel goed aan? Deze krijgt namelijk via het canbussysteem hetzelfde signaal aangeboden. Ook is op dat moment mogelijk om te gaan rijden met de tester in de auto en het snelheidssignaal dan te controleren. Ik heb wel vaker meegemaakt dat in een ABS computer de wielsensoren bij stilstaande auto een bepaalde waarde aangeven. Als je dan gaat rijden met de tester er in zie je dat de waardes op dat moment wel gewoon kloppen. Stel dat het snelheidssignaal niet klopt hoeft dit niet als een fout opgeslagen te worden. De ECU ziet een snelheidssignaal en werkt met dat signaal. Zolang het een logisch signaal is wordt dit dus niet als een fout herkend. Belangrijk is dus dat je op het moment dat de storing zich voordoet je niet alleen fouten uitleest maar ook gaat rijden met de tester in de auto en dat alle signalen controleerd.
Volgens mij wordt het snelheidssignaal afgeleid van de wielsensoren van het ABS. De ABS computer zet dit signaal op het canbus systeem. Weet alleen niet helemaal zeker of dit signaal rechtstreeks naar de stuurbekr. gaat of eerst nog via motor ECU en of via ECU van instr.paneel.
Zoals al vermeld door jeroen is accu en dynamo erg belangrijk voor de werking van de stuurbekr. Maar.... als de spanning/stroom voorziening niet helemaal ok is wordt dit wel als fout opgeslagen.
Hopelijk heb je er wat aan.
veel suc6
Dank U Joep voor de info.
Mocht de wagen terug kuren hebben zullen wij deze stappen nakijken.
Groeten Annick en bij deze mijn verontschuldiging voor mijn uitval.
Beste collega's....
Ik weet dat dit een al wat ouder onderwerp is maar ik wil toch even reageren.
De oplossing voor het stuurbekrachtiging probleem bij een Fiat Punto is simpeler dan de meeste vermoeden.
Ik heb me verdiept in het probleem en ben tot de volgende conclusie gekomen.
Als je de servomotor van de stuurkolom afschroeft (3 bouten) dan zie je een printplaatje om het asje heen zitten.
Op dit printplaatje zitten 2 micro relais.
De soldeeringen van deze relais moeten opnieuw gesoldeerd worden, er zitten in de meeste gevallen haarscheurtjes in waardoor er geen verbinding meer is.
Om het printplaatje te verwijderen moet je wel eerst de 6 draden los solderen (2x rood, 2x zwart en 2x geel)
Ik hoop dat ik hiermee mijn colega's in het autovak kan helpen.
Het heeft bij mij voor een oplossing gezorgd.
Groeten Edwin
Hoi, Ik heb wel eens een motor vernieuwd. Nog nooit de moeite genomen om hem open te halen. Toch weer wat geleerd.
Wat vaker dan de motor stuk gaat zijn de koppelsensoren. Er zijn bedrijven die de ook los vervangen.
Edwin heeft gelijk.
Ik heb zelf 2 x succes gehad met het opnieuw doorsolderen van alle contacten op de printplaat.
Is in iedergeval het proberen waard!
Succes ermee
Peter
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar