Fiat Punto: Te LAGE co-uitstoot bij APK. Hoe kan dat?!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Vandaag mijn Punto naar de APK gebracht. Afgekeurd op een aantal punten waaronder een te lage CO2 uitstoot. Nou prima zou je denken, maar volgens Meneer de APKman is dat niet oké. Ze hadden dit in al de jaren nog maar een keer mee gemaakt. Probleem kon alleen liggen aan de Lambdasonde. Kosten €150 ex arbeid.

Nou vraag ik me af. Zou er geen andere oorzaak kunnen zijn voordat ik klakkeloos een nieuwe sonde erin laat zetten? Is er een manier om de CO2 uitstoot zelf te checken of weet iemand wat dat kost om te laten doen? Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat ik ge****d wordt door de garage. Ook gezien de verdere waslijst aan afkeurpunten.

Iemand ervaring hiermee?
Bij voorbaad dank!

ChanineC

Geplaatst door ChanineC (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Te laag CO2 wordt je normaal gesproken niet op afgekeurd.
De te lage waarde wordt ergens door veroorzaakt en die oorzaak kan ook andere getallen beinvloeden.
Mogelijk was de lambda waarde uiteindelijk niet goed en ben je daar op afgekeurd.

Weet je alle waardes nog? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal bij stationair en verhoogd toerental.

Stel even dat het CO2 te laag is, dan krijgt de motor te weinig benzine.
Dat kan aan meer onderdelen liggen dan alleen de al genoemde lambda-sonde.
Een lek/poreus/gescheurd slangetje kan dat al veroorzaken.
Hoewel dan wel je MIL (foutlamp) zou moeten branden.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

bij de 4 gas test wordt de lambda waarde berekend uit de percentages van 4 gassen.
-CO2: Kooldioxide.
-CO: Koolmonoxide (onvolledig verbrand gas, schadelijk voor de gezondheid)
-CH: Koolwaterstoffen (onverbrande benzinedelen)
-O2: Zuurstofdelen (die niet aan de verbranding hebben deelgenomen)
De Lambda-waarde moet voor de APK tussen de 0,97 en 1,03 zijn. (in de buurt van ideaal)
Het CO percentage mag ook natuurlijk ook niet te hoog zijn...
Er valt nu nagenoeg niet meer te sjoemelen met de kwaliteit van het uitlaatgas. lucht oid toevoegen verstoort het lambda getal..

Dus controleer eerst eens of het inlaat en uitlaat spruitstuk echt dicht is.. alsmede de uitlaat..

ChanineC (0), 11 jaar geleden

Excuses voor de late reactie.
Heb de auto laten herkeuren bij een ander APK station. Vertrouwde het niet. Zonder enige reparaties te verrichtten mbt de uitstoot.

Auto werd goed gekeurd!
Nu maar weer volgend jaar afwachten. In ieder geval niet meer naar de Kw....

Bedankt!

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

bij kleine motoren kan het voorkomen dat er meetfouten gemaakt worden tijdens de 4 gas test. De (gas)pomp in de tester zuigt meer gas aan dan er beschikbaar komt uit de motor. er kan dan buiten lucht aangezogen worden terug de uitlaat in. Meestal volstaat het dieper in de uitlaat steken van de opnemer. maar soms is het nodig de achterste uitlaatpijp tijdelijk iets nauwer te maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.