Klant wordt na een rit vanuit Groningen bij Amsterdam met een oplopende temperatuur meter geholpen door een wegenwachter, die de thermostaat eruit haalt en dan met stilstaande auto tot de conclusie komt dat de ventilator niet werkt en auto wordt afgesleept naar ons. We hebben het dan over december.jl. Wij starten de auto en merken niets verkeerd aan de auto. Als we gaan rijden dan wordt hij erg koud en laten we hem stationair draaien dan loopt de temperatuur op tot ruim driekwart en slaat de vin aan.
In overleg met de klant laten we die nu zonder thermostaat doorrijden om te zien wat er gebeurt. Klant rijdt in die periode nog maals naar Amsterdam en ondervind geen problemen. Vorige week dus een nieuwe thermostaat gemonteerd.
Zaterdag rijdt de klant naar Zwolle, een rit van zo'n 120 km en vlak voor Zwolle weer de temperatuur in het rode gebied. Ook werd het plotseling veel warmer bij het voeteneind. Auto wederom op transport gezet door de wegenwacht. De wegenwacht heeft nog met ons gebeld dat hij vermoedde dat de waterpomp te weinig capaciteit heeft bv omdat er een paar schoepen weggeroest zijn ofzo. Er kwam volgens hem te weinig water terug in het expansievat en ook de temperatuur van het expansievat was maar 25 graden. Hij hoefde geen water bij te vullen.
Gisteren kwam deze auto weer bij ons en was het weer gewoon starten en lopen en ook kwam de temperatuur gewoon tot driekwart en dan sloeg de vin keurig aan. Wel vonden we de temperatuurmeter wat springen zo nu en dan en met wat tikken op het dashboard ging de meter naar halverwege terug en bleef daar meer dan een uur stationair draaien staan terwijl zo nu en dan de vin even aansloeg.
Vanmorgen starten, maar direkt afslaan. Vanwege het vermoeden dat de temperatuur aanwijzing niet goed zou zijn hebben we de sensorstekker even losgegooid en startte hij direkt en met verhoogd toerental. De stekker weer op de sensor en ook toen startte hij met een verhoogd toerental.
Onze conclusie is een defecte temperatuur sensor en die hebben we vandaag vervangen. Klant heeft veel geloof in het verhaal van de wegenwacht, maar ik kan het niet ontkennen, maar waarom dan pas na 120 km rijde????
Iemand ervaring met waterpompen die dit zouden kunnen veroorzaken? Bv een schoepenwiel die af e toe loslaat en na afkoelen weer klemt? Want deze uit voorzorg vervangen kan een hoop onzekerheid weg halen, maar kan het ook een andere oorzaak hebben?
Een heel verhaal, maar wie heeft hier een idee wat de oorzaak zou zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb bij verscheidene motoren van fiat en alfa mee gemaakt dat het schoepen wiel los draaide van de pouly.vandaar dat ik hier even op reageer .Het betekend dat de circulatie niet voldoende is waardoor het koelwater als het ware stil blijft staan met als gevolg oververhit
" Temperatuurmeter in het rood " ........maar hoe heet was het koelwater in werkelijkheid ? Was ie echt aan de kook? Uit je verhaal te lezen, niet.
Gr.
Temperatuur in het expansievat was 25 graden. Maar gisteren zelf gemeten was die bovenin 65 graden en in een ander gebied (er zitten schotten in dit vaatje) was het 25 graden. En schoepen los zit ik ook aan te denken , maar gaan die dan weer vastzitten als de auto is afgekoeld?
Waarschijnlijk gaan we toch de pomp loshalen of de klant moet het nog even willen aanzien met een nieuwe temp.zender.
Siem,
Is de radiateur mogelijk verstopt wordt deze overal wel warm? Schoepenwiel op de waterpompas gaan inderdaad wel eens los zitten.
Hans
kan dat na afkoelen het weer vast zit maar ja dat kan ik dus niet vanaf deze kan niet zien
Radiateur wordt gelijkmatig warm. Klant heeft auto weer meegenomen en gaat of inruilen of waterpomp laten vervangen. Bedankt voor jullie reakties. Wordt vervolgd.
graag even op hoogte houden van de gang van zaken siem.Ben namelijk ook heel benieuwd wat de oorzaak is
Zal ik doen.
is er al wat bekent van dit probleem?
gr atoomsplitser
Klant heeft hem opgehaald en rijdt nu probleemloos kleine afstanden. Denkt nu na over inruilen en gaat de komende tijd steeds iets langere afstanden rijden in zijn vrije (zaterdag)tijd. Ik heb nu dus nog geen klachten gehoord dus zal het tot nu toe nog wel goed gaan. Als ik wat hoor, en daar kan dus wel enige tijd overheen gaan, meld ik dit.
Siem
Wij hebben al voorgehad dat de buizen van de radiator opzwellen als de motor warm wordt. Bij normale belasting er nog genoeg koeling, maar bij hogere belasting kan er niet meer voldoende lucht door de radiator waardoor hij niet meer genoeg koelt.
Kan hier ook de oorzaak zijn natuurlijk, maar hoe controleerde je dat Jeroen?
Als dat de oorzaak is, dan kan je zien dat op sommige plaatsen op de radiator die koelvinnen die tussen de die buizen van de radiator zitten zijn weggerot. Meestal zie je dan ook al dat de buizen licht bol staan.
Siem met een schroevendraaiertje voorzichtig over de lammellen gaan,als deze afbrokkelen,dan ben je natuurlijk een groot deel van je koeling kwijt,zo kan je dat
controleren. ( lammellen zitten dan door erosie niet meer vast op de koelbuizen)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar