Hallo allemaal,
Ik heb zelf niet al te veel verstand van auto's vandaar dat ik mijn probleem aan jullie voorleg. Ik rij een cinquecento 1.1 sporting uit begin 98. Afgelopen week viel mijn gaspedaal op de snelweg ineens uit. Ik heb het gas helemaal ingetrapt maar geen reactie. Toen ik losliet reageerde de auto daar wel op. Wat is dit? Daarbij heeft de auto een beetje moeite met starten. En hij maakt een zeurend geluid als hij stationair draait. Kortom er is wel wat mis denk ik. Wie helpt deze dame uit de brand? Alvast bedankt!
Groetjes Caro
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vraag het maar op
www.cinquecentoclub.nl/forum/index.php
als je de oplossing hebt laat het ons ff weten.
19 jaar
Bedankt voor de tip. inmiddels het probleem op de site voorgelegd. Laat het antwoord zeker weten!
Groetjes Caro
19 jaar
de antwoorden: met daartussen nog een paar aanvullingen van mij:
Gaat het rode injectielampje ook branden als hij niet meer reageert op het gaspedaal? Ging hij ook stotteren? Doet hij dat altijd als je je gaspedaal helemaal intrapt?
Kun je ook omschrijven wat je met een "zeurend" geluid bedoelt?
Er ging niets branden toen het gebeurde. En de auto ging ook niet stotteren. De snelheid ging er gewoon uit. en dat terwijl ik toch echt plankgas probeerde mijn vaart te behouden.
Het vage geluid begint eigenlijk al bij het starten. Op een of andere manier klinkt het alsof hij (startmotor)??? geen grip krijgt. Alsof hij er elke keer overheen schiet. Het zeurdende geluid is ontzettend moeilijk te omschrijven maar het klinkt als brommen. Hij maakt soms ook spontaan toeren terwijl ik stilsta voor een verkeerslicht.
Verder klinkt mijn auto wel een stuk beter sinds ik hem wat meer toeren laat maken. Ik kreeg namelijk te horen dat mijn auto nogal lui was en dat kan vanzelfsprekend niet met een sporting hahaha. Ik ga morgenochtend opletten van voor een geluid het is en het beter proberen te omschrijven.
Ik heb trouwens al wel wat mankementen gehad sinds ik hem kocht vorig jaar juni. Nieuwe termostaat, radiateur, wiellager. inmiddels staat de km teller op 88616 en hij kan volgens mij nog veel meer hebben!
lijkt erop dat ie verzuipt.
het vreemde is dat ie dat tijdens het rijden plotseling doet.
kijk eens naar je stationaire stappenmotor ofdat deze vervuild is, deze wil wel eens voor rare dingen zorgen. mischien dat ie daarop soms hard stationair gaat draaien.
De gaskleppositiesensor meet de hoek van de gasklepas met behulp van een potentiometer. De sensor geeft een signaal terug dat evenredig is aan de openingshoek van de gasklepas.
Kan het niet doorgemeten worden in een fiat garage?misschien is het een sensor ofzo,dat kost niet zoveel geld,tijd dat doormeten(bij mijn gargage iig)
Ze koppelen je boordcomputer gewoon aan een uitleescomputer en dan kan je hopelijk zien wat het probleem veroorzaakt
heb je onlangs nog een een lege accu gehad?? want dat afentoe vanzelf toeren maken kan ook vanuit je computer gebeuren, ik heb dit zelf ook gehad met de seicento van me moeder, ik had een lampje in de auto laten branden waardoor de accu dus bijn aleeg was en hij dus ook heel lastig starte, wat het dus kan zijn is dat je dynamo niet goed bijlaad, wat je dan dus kan proberen is het meten van de stroom die van je dynamo afkomt en kijken of dat sowiso boven de 13,5 tot 14 volt zit.
Bij mij was het probleem opgelost door gewoon een stukje te rijden en vervolgens de auto een minuut of 10 uit te laten staan en vervolgens weer te starten en het probleem was verdwenen, wat daar dus het geval was dat de accu gewoon leeg was. Heb het probleem verder nooit meer gehad(afgeklopt )
Wat het bij jou dus denk ik is dat je dynamo niet bijlaad en of dat je accu op/lui/kapot is.
Om dat even te meten kun je ff langs bijvoorbeeld halfords gaan en daar even te vragen of ze je accu ff willen doormeten tijdens een start (ze hebben daar een startsimulator) en dan kun je kijken of ie goed is, maar dan moet je ook ff de capaciteit van je dynamo meten want anders heeft een andere accu ook geen zin.
Accu kun je evt ook wel ff zelf testen door de dopjes ff los te draaien op de dopjes te kijken of er zwarte aanslag op zit, als dit zo is moet je accu en dynamo vervangen.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar