Dag,
We hebben onlangs een Fiat Punto 1.2 gekocht en nu is volgens de man van de Wegenwacht de boordcomputer ermee uitgescheden. Hij loopt slechts op 2 cilinders en naar een en ander te hebben doorgemeten, kwam hij tot de conclusie dat de ECU defect moest zijn.
Nu heb ik her en der rond gevraagd en is er een bedrijf (Maresia Parts in Kaatsheuvel) dat zegt me een ECU, inclusief transponder, ring en monteersleutels te kunnen leveren voor 115 euro inclusief verzendkosten en 3 maanden garantie.
Dat scheelt een hoop, want de FIAT dealer berekent een bedrag van 801. (eventueel 500 bij omruil, maar het was niet zeker of dat kon).
Nu had ik echter ook naar actronics.nl gebeld (zij verkopen ook gereviseerde ECU's) en die zeggen dat als je de ECU vervangt, je problemen krijgt met de startonderbreking.
Volgens Maresia Parts hoeft dat geen probleem te zijn, want het gaat om een complete kit (dus incl ring en transponder).
Nu is mijn vraag, wie heeft er gelijk? Kan ik veilig die kit bestellen bij Maresia Parts en m installeren? Zijn er betere oplossingen of alternatieven?
Het gaat om een Fiat Punto 1.2 en op de boordcomputer staat IAW 16F.E3/2A25-1B.
Ik hoop dat iemand me kan helpen (ik heb een mannetje, maar die is niet zo handig op het computergebeuren, het installeren kan ie wel.)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst nog even je wagen laten nazien door iemand die er iets van kent... Die man van de wegenwacht kan dat niet zomaar zeker weten
Waarschijnlijk zal de aansturing van 1 van de bobines niet werken.
Dit is waarschijnlijk:
- of de ecu
- of de bobine
- of de bedrading
Een 1.2 16V uit 1996 is iets waar ik me vragen bij stel. bestond die 1.2 16V dan wel al?
Wat bij de 1.2 16V ook heel regelmatig voorkomt zijn bougiekabels die doorslaan. Maar ik vreest dat het hier over een 8V gaat?
Jeroen,
ik denk dat je gelijk hebt, die 16V bestond toen nog niet.
1.2L 16V motor met motorcode 176.B9.000 is geleverd vanaf 1996. Dus dit kan wel degelijk een 16V zijn.
Hij wordt op dit moment uitgelezen door een FIAT dealer, dus ik weet straks hopelijk meer.
De man van actronics zei dat hij aan IAW 16F.E3/2A25-1B. kon zien dat het ging om een 16-klepper.
16 jaar
Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat op een 16V uitsluitend de IAW 18F gebruikt werd.
Een IAW 16F zou juist wijzen op een 8V. Geef eens de motorcode die je op het typeplaatje kunt vinden.
Dan weten we zeker over welke motor we hebben. Motorcode is het getal dat begint met 176.
Daarna volgt het onderscheid met een letter en een getal. Is dat A7, A8, B1, B4 of B9?
Goed dat ik het heb laten nachecken: het bleek om een defecte bobine te gaan. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten gelukkig.
Zijn ze ook makkelijk zelf te vervangen? Ik heb zelf al een beetje gezocht, en de prijs varieren van 32 euro tot 50 euro. Als ik het door de Fiat-dealer laat doen is 175 ...
16 jaar
Is gemakkelijk te doen.
Waar zou je in regio Utrecht een bobine voor een punto kunnen afschaffen? Maakt het type nog heel erg uit, of past een bobine op verschillende typen Punto's? Bij de ECU luisterde het heel nauw, maar is dat hier ook zo?
16 jaar
Is al opgelost!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar