auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Wiellager kapot de zelfde dag na ophalen auto van reparatie

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Zondag kon ik eindelijk mijn punto ophalen van de reparatie. De koppeling was vorige week kapot gesprongen en had zoveel schade aangericht dat de versnellingbaks ook vervangen moest worden.
Toen ik van die garage naar huis reed, merkte ik in de bochten een schavend geluid op. Dit was vóór de reparatie niet.
Vandaag toen ik naar werk reed werd dit geluid erger en erger en ben ik dus maar even bij een garage in de buurt van mijn werk naar binnen gereden. Wat bleek nou, de wiellager was compleet aan gort, en het wiel zat compleet los. Gelukkig was ie er op de snelweg niet afgevlogen...
Om prutserij uit te sluiten is mijn vraag: moeten de wielen / aandrijfas of de lager los of eruit als je een andere versnellingsbak + koppelingsplaten monteerd? Of blijven die tijdens zo'n operatie gewoon op z'n plek zitten.

Geplaatst door

Rudolf85 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vaak is het handiger dat de complete as er onderuit gaat met een bak wissel, ze hebben toch niet de auto van zijn plek gerold zonder aandrijfas? dat is nl funest voor de wiellagers....

arie549 0
badge

17 jaar

Ik neem aan dat ze de operatie op de brug hebben uitgevoerd, want die hebben ze niet voor niks natuurlijk.
Maar kan een bakwissel wel zonder de aandrijfsas eruit te halen?
Want dan lijkt het mij dat die lui iets niet goed hebben teruggezet.

Rudolf85 0

17 jaar

in 9 van de 10x is het gewoon makkelijker om de as te verwijderen, hoe dit precies zit bij de punto durf ik zo niet te zeggen, vaak geeft de as verwijderen net ff dat beetje meer ruimte....om de bak te demonteren..

de aandrijfas los aan de versnellingsbakzijde moet zowiezo..

arie549 0
badge

17 jaar

[quote=Rudolf85]Ik neem aan dat ze de operatie op de brug hebben uitgevoerd, want die hebben ze niet voor niks natuurlijk.[/quote]
Het gebeurt wel degelijk dat een auto, die op een brug staat en waarbij men bijv. op een onderdeel moet wachten, daarom van de brug afrolt om zo eerst andere auto's te kunnen herstellen.

Het hebben van een brug wil dus NIET zeggen dat hij al die tijd ook daadwerkelijk op dezelfde brug heeft gestaan......

Santa 0

17 jaar

Dus in feite is het mogelijk dat mijn lager kapot is door toedoen van de betreffende garage.
Het lijkt me de meest voor de hand liggende optie. Ze hadden namelijk ook al versnellingsbak olie over het hele blok gemorst, dus volgens mij zijn ze iets te gehaast te werk gegaan.

Maar nou ga ik even doemdenken: een week voordat de koppeling spontaan uit elkaar knalde, ben ik langs die garage gereden omdat de achterruitversnelling een schaafgeluid maakte bij het in de versnelling zetten.

De monteur heeft toen de koppeling bijgesteld en het probleem was toen weg, wel lag het aangrijpingpunt van de koppeling zeer hoog. De koppeling slipte overigens nog niet door voor dit moment, er waren geen symptomen van slijtage.
Misschien te strak afgesteld waardoor de koppeling het niet meer aankon? (en een paar dagen later kapot ging)

Ik begin echt te twijfelen aan de expertise nu...

Rudolf85 0

17 jaar

De koppeling kan natuurlijk ook gewoon versleten zijn geweest.
Ze noemen het niet voor niets een 'slijtage-deel'.

Hoeveel km.'s heeft de auto gedraaid? Meestal worden dit soort auto's voor relatief kleine stukjes/stadsverkeer gebruikt en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de koppeling.

Santa 0

17 jaar

een hoog aangrijppunt van de koppeling duidt al een verregaande slijtage...

nou vraag ik me af, hebben ze aandrijfas aan de wielkant wel goed vastgezet........die houdt nl het lager ook op zijn plaats...als deze as daar niet goed vast zit....loopt de boel lekker uitelkaar..met als gevolg een kapot lager.

arie549 0
badge

17 jaar

Overigens was het aangrijpings punt voor deze eerste afstelling door te garage zeer laag.
Hoefde de koppeling echt maar een paar mm te laten komen. Maar toen kraakte de achteruit dus.
Dus had die monteur van de garage de koppeling afgesteld in +-1 min tijd, en daarna lag het aangrijpingspunt zeer hoog. Maar de kraak was weg.
Totdat ie kapot ging.
En na de reparatie (andere bak en nieuwe koppelingsplaten) lag het aangrijpingspunt wéér belachelijk hoog.
Wel kreeg ik weinig weerstand van het koppelingspedaal, maar dat is nieuwigheid zei de monteur.

Kunnen de garagelieden waar hij nu ter reparatie staan voor de lager zien of dat wat jij je afvraagt (Arie) het geval is...?

Rudolf85 0

17 jaar

ze moeten zo kunnen zien/voelen of de aandrijfas aan de wielzijde niet los zit...

arie549 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.