Beste forumleden,
We hebben een Fiat Ducato (Hymercamper B 644) uit 1995 type 230, 2.5 liter, 18Q met een elektronische injectiepomp. Motor 8140-47-R 80KW.
Bij optrekken en doortrekken in welke versnelling dan ook rookt hij erg (pikzwart).
Onbelast gas geven geeft geen zwarte rook
.
Dieselverbruik 14 liter op 100 km.
Gecontroleerd / gerepareerd zijn door diverse garagehouders van Bosch car Service en Fiat dealers in zowel Nederland als in Frankrijk en Portugal:
-brandstoflek in thermostartsysteem (afgesloten): opgelost door dieselaanvoerleiding naar thermostarter aan te sluiten op retourleiding
-eventuele brandstoflek vanaf tank (geen)
-turbo gecontroleerd (alles goed)
-EGR klep is afgesloten, ook in het pijpje achter het uitlaatspruitstuk is een afdekplaatje geplaatst (pijp was doorgeroest) ook bedoeld voor het afsluiten van de EGR
-injectiepomp (nieuw: juni 2015) op tijd gezet met behulp van klok
-distributieriem staat ook op tijd
-luchtmassameter er tussenuit gehaald en de zwarte rook blijft tijdens rijtest, wel een minder krachtige motor (massameter zit er nu weer tussen)
, de zwarte rook is wel veel heftiger.
-inlaatspruitstuk met ether schoon gebrand
-nieuw lucht- en brandstoffilter
-na het plaatsen destijds(juni 2015) van een nieuwe injectiepomp (elektronisch VE 565, dus niet met schroefjes te stellen) geen zwarte rook meer, wel weer sinds we er 2000 km in de buurt van ons huis mee gereden hebben, zijnde een soort testrit
-toen bleek brandstofverbruik ook verhoogd te zijn naast ontwikkeling van zwarte rook
-inmiddels een nieuwe thermostaat erin gezet (was lek). De meter op dashboard gaf maximaal 70 graden aan terwijl de computer 80 graden vermelde.
-klepspeling gecontroleerd is goed: 0,45 tot 0,5 mm.
-chiptuning er tussenuit gehaald door Bosch garage op verdenking van produceren zwarte rook (geen effect op rook en brandstofverbruik), wel wat minder trekkracht
nu (jammer!)
-uitlaat zo goed als mogelijk van roetaanslag schoon gemaakt (met hogedrukspuit diep in de uitlaat gespoten en toen de motor op volle toeren laten draaien
(veel roet naar buiten)
-nieuwe verstuivers erin gezet
door motordivisiebedrijf
-motor loopt te hoog stationair (toerenteller zegt stationair 750 maar de diagnosecomputer zegt 950.
-auto rijdt evenwel goed, start direct en trekt goed
-onbelast gas geven geeft geen zwarte rook
Kan het zijn dat, hoe onlogisch ook, de nieuwe injectiepomp stuk gegaan is.
Of zijn er nog andere oorzaken die genoemde klachten kunnen veroorzaken.
Alvast bedankt voor een reactie,
Hajo.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn de diverse parameters van de sensoren - brandstofdruk al eens live gecontroleerd ?
Zit de juiste software in het systeem , ik lees iets over chiptuning ?
Beste kaleido 1
Kun je me vertellen hoe ik of een garage de diverse parameters van de sensoren live kan controleren?
Moet het Bosch kastje (ECU {elektronische regeleenheid}nr. 2 464 465 177 015 S 280 4) een software bevatten of is het kastje nog niet zo geavanceerd.
De Bosch-dealer heeft alle 5 draadjes van de HOPA chip verbonden met de kabelbundel van de elektronische regeleenheid gewoon doorgeknipt. Dat was alles. Resultaat zelfde rook maar veel minder kracht.
Benieuwd naar je antwoord, Hajo.
8 jaar
Dan ben ik op het verkeerde been gezet , door het woord chiptuning , want dit is normaal een software matige aanpassing , dus in de electronische regeling zijn dan aanpassingen gedaan.
Uitlees mogelijkheid betreft ook deze electronica .
Beetje vreemd dat er verder niets aan de bedrading aangepast hoefde te worden , een systeem dat parrallel geschakeld zit ?
Volgens de Hopa beschrijving kun je staffeloos de Hopa erin en eruit halen.
Overigens hebben we inmiddels een nieuw vlamstartpijpje erin gezet en de brandstofleidingen weer origineel aangesloten. De intercooler hebben we ook schoongemaakt, we dachten dit is ook lucht en schoonmaken kan nooit geen kwaad.
Gebeld met Wim Everts van Perdok Assen (Bosch Carservice). Hij stelt voor de door hem geleverde pomp vanuit Portugal naar Assen op te sturen. Hij controleert dan de pomp. Mocht er een fout in zitten, dan zijn de kosten voor hem alsook de garagekosten in Portugal voor het in en uit bouwen van de pomp plm. 250 , de transportkosten en gedeeltelijke onderzoekskosten gemaakt in Portugal.
De garage in Portugal (Bosch Carservice) zegt wanneer de klachten niet verholpen zijn nadat de pomp teruggeplaatst is, hij ons geen kosten in rekening zal brengen.
Alle suggesties gedaan op dit forum gaan we nog een keer punt voor punt bij langs om te controleren of we niet een goed idee over het hoofd hebben gezien.
Waar we achter zijn gekomen is dat garantie niet altijd de garanties is die je je wenst. Hadden we een servicecontract met Bosch kost plusminus 200 per jaar, dan was de pomp in Portugal bij de Bosch-specialist geheel voor rekening van Bosch gecontroleerd en eventueel gerepareerd kunnen worden. Nu een gedeeltelijke vergoeding en een omweg. Overigens zijn we blij met de reacties van beide Bosch car-services.
Voorlopig even rust op de plaats.
Hajo
8 jaar
De 8140-47R motor heeft een MSA11 systeem dat uitgelezen kan worden.
Verwacht echter niet te veel, waarschijnlijk een dozijn of minder parameters.
Uitlezen kan uiteraard met dealer apparatuur, maar ook met diverse goede aftermarker scanners.
De stekker is waarschijnlijk een 3-polige stekker.
Is er geen luchtslang die dicht zuigt dit kan ook de binnenvoerring van de slang zijn . ga eens even rijden zonder luchtslang. Van luchtfilter naar inlaat spruitstuk.
8 jaar
Dag jans1961, Gedaan wat je voorstelde. Zonder luchtslang evenveel rook. Hajo
8 jaar
Inmiddels is de brandstofpomp (een Bosch elektronische injectiepomp: 0 460 414 996 VE R 565) door Perdok in Assen gecontroleerd en alles bleek goed te zijn. De vervroeging is o.k. de opbrengst is goed, enz.
De grote test is volgende week wanneer de garage in Portugal de pomp er weer in zet.
Zelf denken we dat het probleem niet opgelost zal blijken te zijn omdat er niets aan de pomp veranderd is, als we Perdok mogen geloven. Blijkt het probleem opgelost dan springen we een gat in de lucht.
We denken evenwel dat we met het probleem van zwarte rook en een te hoog diesel verbruik blijven zitten.
We willen heel graag een oplossing. Daarom denken we ons suf als leken over mogelijke eventuele oorzaken:
zou het betekenen dat we alle sensoren op de juiste werking moeten controleren, zo ja, hoe doe je dat dan (sensor eraf en met draaiende motor het voltage in de sensor meten en hoeveel is dat dan per sensor?)
Moet er een nieuwe elektrische regeleenheid (ECU of boordcomputer) in gedaan worden.
De volgende ontdekkingen, reparaties hebben we onderhand nog gedaan:
de thermostaat bleek stuk te zijn en hebben er een nieuwe ingezet
de oliemeter was stuk en hebben we vernieuwd
de tweede koelventilator was stuk en hebben we vervangen
een aantal draden uit de kabelboom van de ECU bleken aan elkaar gesmolten, we hebben ze goed afgetaped en betekent dit dat de ECU stuk kan zijn.
Op de Bosch-computer, zowel in Frankrijk als Portugal werd weergegeven dat de door de computer gemeten koelvloeistoftemperatuur hoger was dan welke door de temperatuurmeter op het dashboard werd aangegeven. Geen idee of dit voor het brandstofverbruik of zwarte rook van belang is.
De Bosch garage in Portugal heeft een testrit gemaakt met afgekoppelde luchtmassameter. Er bleef zwarte rook en uiteraard had de motor bijna geen kracht meer. Achteraf vragen we ons af of dit een goede manier is om te testen of de luchtmassameter wel of niet goed is. Als deze test niet goed is dan willen we graag weten hoe je de luchtmassameter wel kunt testen. Want ergens lazen we dat ECU van de leg kan geraken door foutieve informatie van onder andere de luchtmassameter. Als je rustig rijdt, heb je relatief weinig aangezogen lucht nodig. Ga je de toeren in, heb je veel lucht nodig. Het enige meetinstrument wat er dan is die communiceert met je ECU is de LuchtMassaMeter.
Er zit een door de vorige eigenaar geplaatste toerenteller in (die de draaisnelheid krijgt van de dynamo) de Bosch computer geeft een hoger toerental aan dan de de toerenteller in de camper. Onderaan het vliegwielhuis zit de toerentalsensor die naar de ECU gaat. Het stationair toerental blijkt op de ingebouwde toerenteller afgesteld te zijn. Het lukt Bosch niet het stationair toerental te verlagen naar 750.
De Bosch computer geeft twee onbekende foutmeldingen te weten nr. 26 en nr. 143. De Bosch garage heeft geen idee wat ze betekenen. Ook was er de foutmelding nr. 9, te weten het vangen van het signaal van de snelheid van het voertuig. Deze melding was bij Bosch in Frankrijk geconstateerd en niet meer bij Bosch in Portugal.
Het waarschuwingslampje voor storingen op het dashboard doet het niet, zodra we dit lampje aan de massa verbinden brandt hij permanent rood. Volgens de Fiat vraagbaak van Olving moet dat lampje na enkele seconden uitgaan.
De Bosch garage in Portugal wantrouwt Perdok (zij hebben de controle gratis verricht en stuurt de pomp gratis retour) en wil bij een Bosch dieselcentrum voor Bosch Portugals rekening de pomp nog een keer laten testen. Wij zij inmiddels zover dat we willen dat de Portugese garage de pomp er weer in doet en dan zien of het probleem opgelost is. Zo niet dan halen we de camper weer mee terug en proberen bij onze volgende trip naar huis in Nederland een goeie garage te vinden die kennis van dit type Fiat Ducato heeft.
Heeft iemand een suggestie van zo'n garage. Op internet zagen we een link van de volgende garage: http://www.carrec-technocenter.nl/aanbie...
Heeft iemand hier ervaringen mee.
Kortom we zien door de bomen het bos niet meer en halen er van alles bij om maar een oplossing voor onze camper te vinden. We hopen dat er iemand is die ons op een goed spoor kan zetten. Alvast bedankt voor een reactie, Hajo Bosk.
8 jaar
De brandstofpomp is weer terug in de camper gezet. De problemen zijn niet opgelost. Het lag dus niet aan de brandstofpomp. We hebben er toch maar een nieuwe interkoeler ingezet (omdat de vorige eigenaar twee jaar terug er een nieuwe turbo heeft ingezet) en alle slangenklemmen op de luchtslangen goed gecontroleerd. Het ziet er naar uit dat er geen luchtlekkage na de luchtmassameter is. Bij het uitlezen van de ECU waren dit keer alle foutmeldingen verdwenen. Maar we zijn toch maar weggegaan bij de Portugese Bosch-garage, omdat zij niet kunnen ontdekken waardoor de problemen worden veroorzaakt (zwarte rook en hoog dieselverbruik). De kosten die we tot nu toe hebben gehad zijn alleen de transportkosten van de pomp naar Nederland. De overige kosten hebben Perdok en Bosch op zich genomen.
Hiermee zijn we (voorlopig) althans aan het eind van ons onopgelost probleem gekomen.
In de (nabije?) toekomst gaan we naar een nog te vinden goede Fiat-garage of we laten de boel nakijken wanneer we weer terug zijn in Nederland. Dan als leek alleen maar “een vinger aan de pols houden als het om de kosten gaat”, zoals iemand schreef. Dus hiermee is voor nu dit draadje afgesloten.
Iedereen nog bedankt voor het meedenken en aandragen van mogelijke oplossingen.
Hajo Bosk.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar