Ford Focus: additief voor partikelfilter

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 16 tdci

kan er iemand kort uitleggen hoe de werking verloopt van hoe het additief terrecht komt in de verbranding van het roetfilter?wie kan me eens de werking uitleggen hoe en om de hoeveel km er additief moet bijgevuld worden? Hoe weet ik wanneer er moet bijgevuld worden?
Mvg

fordis

Geplaatst door fordis (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Al geprobeerd om met google te zoeken? Dit is het resultaat van de top van de 1e pagina.
http://www.milieuzones.nl/documents/2004...
http://www.autokompas.nl/archief/1999/07...
http://www.amt.nl/web/show/file/filename...

Ik weet alleen niet of Ford dezelfde vloeistof gebruikt. Kan zijn gezien de samenwerking met PSA.
bij PSA krijg je vanzelf een foutmelding als het additief op is enm anders op kilomterstand als het roetfilter wordt vervangen.

fordis (0) PRO, 14 jaar geleden

Dank voor de info! Dus bij ford is er volgens mij geen melding dat het reservoir leeg is met het additief?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Weet ik niet. Waarom denk je dat?

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Het addetief voor de Ford is het katalytisch brandstofadditief "cerium"
Indien het tankje dreigt leeg te raken wordt de bestuurder gewaarschuwd door een storingslampje, indien daar niet op gereageerd wordt gaat de auto vanzelf minder vermogen geven doordat het roetfilter niet meer geregenereerd kan worden en gaat het MIL branden.
Bijvullen iedere 60.00km (+resetten van de teller)
Roetfilter vervangen iedere 120.000km (+resetten van de tellers)

Suc6

fordis (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik vrees dat de turbo ook stuk aan het draaien is,er brandde nog geen lampje,maar wel foutcodes aangaande regeneratie ,vandaar men vraag aan jullie die me ook deed denken in de richting van het roetfilter.Ok,auto staat in werkplaats,zal vandaag kijken. Dus roetfilter zal op 120.000km moeten vervangen worden? Amaai,de client zal moeten dokken,roetfilter,dubbelmassavliegwiel dat eerder stuk gaat dan een vast,turbo's dat vroegtijdig de geest geven,tzijn geen tijden meer als vroeger,nu ja,tis nu eenmaal zo;

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Foutcodes met betrekking tot het regenereren willen nog niet zeggen dat de turbo stuk is.
Heb je de foutcodes inclusief nummer?

fordis (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste,alles opgelost, de turbo begon wel degelijk sporen te vertonen van speling,hij floot ook al in de verte,maakte weing druk ook.Dat vermoeden had ik gisteren ook al.
Monteren van een nieuwe turbo en een regeneratie via pc leverde goed resultaat,foutcodes komen niet terug nu. Dank voor et meedenken.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de turbo slijtage had kijk dan goed of het gehele oliecircuit vrij van aanslag/vastgekoekte olie is.......
verwijder vacuumpomp, oliedrukleiding naar turbo, zeef die daarin zit, carterventilatieslang, oliekoelerhuis, oliefilter, olie-aanzuigbuis in carter, olieretourleiding op filterhuis.
controleer deze onderdelen aandachtig, bij veel vuilophoping de carterslang en de oliedrukleiding turbo vervangen, filter in bajobout voor oliedrukleiding vervangen, oliefilter(en olie, 5w30) vervangen, retourleiding vervangen, oliekoeler en vacuumpomp reinigen.
Motor inwendig reinigen, daarna olieopbrengst meten door aan de olieretour van de turbo een slang te maken, motor 60 seconden laten draaien en opbrengst meten, minimaal 0,3L.

rijden met auto minimaal 30 km, weer olie verversen en filter vervangen, ook weer banjobout met filter in oliedrukleiding turbo vervangen.

Indien er stukjes van de schoepen af waren uiteraard het inlaatcircuit reinigen en eventueel intercooler vervangen.

Suc6

fordis (0) PRO, 14 jaar geleden

gelukkig begon deze turbo maar stuk te gaan in de beginfase,dus nog geen sporen van metaal of roet,en ja ,ik ben me zeer bewust van dit euvel,ook al meegemaakt...

dick@home (0) PRO, 14 jaar geleden

pas op de turbo gaat stuk door teweinig smering ik spreek uit ervaring
gebruik altijd 5w30 en wees optijd met olie wissel
het liefst om de 10 a 15 1000
bij peugeot hebben ze de carterpan vergroot en pijlstok verandert
en daar gaat het nu wel goed.

fordis (0) PRO, 14 jaar geleden

kweet het,te lange intervallen zijn idd nefast,wij durven zelfs naar 7500km al te verversen

dick@home (0) PRO, 14 jaar geleden

vandaag op cursus geweest bij ford en daar werd verteld dat de nieuwe modellen met een dv6 motor worden geleverd met een grotere karter pan.
en het advies luid nu bij intensief gebruik ververs olie om de 15.000 km

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.