mijn focus heeft 150.ooo km gelopen ik heb hem gekocht van een handelaar het is een lease auto geweest.
toen ik hem had gekocht was alles oke na ongeveer twee maanden begon zomaar het olielampje te branden, olie gecheckt alles goed en na starten geen olielampje meer dit is daarna nogeens gebeurt tot dat het lampje is blijven branden olie sensoor vervangen en alles was goed tot na ongeveer 1000 km begon het olie lampje weer te branden en maakte de motor een raar geluid ,een monteur heeft toen de motor twee keer gespoeld en twee keer een nieuw foliter en olie vervangen maar het probleem blijft hij doet het nu weer na ongeveer 1000 km af en toe gaat weer het olielampje branden en hoor je een raar geluid bij de motor na even stoppen en de motor uit en daarna weer starten is het weg.weet iemand wat het probleem is
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vervuiling van het oliecircuit, oliezeef in carterpan vol vuil, zeef van vaccumpomp vuil, zeef van toevoerleiding turbo vuil.
Helaas een veel voorkomend verhaal bij deze 1600tdci motoren.
Oplossing is de motor goed spoelen, alle zeven verwijderen en vervangen en controleren of je voldoende olieopbrengst bij de turbo hebt.
Een garage die veel met forte producten werkt kan je de beste methoden voorschrijven.
Suc6
Of de turbo is al een keer kapot gelopen en vervangen.
Maar vaak zit daarna het hele blok vol met gruis en loopt later alsnog kapot.
Ik hoor ook dat de ford dealer over gaat tot het vervangen van de complete motor bij dit soort troubles.
Omdat er al vervolg schade is.
Het is overigens wel van de zotte dat een slijtage deel als de turbo deze gevolgen heeft.
Want bij elk elke diesel loopt er tegenwoordig weleens een turbo af maar toch niet met deze gevolgen.
Als ik jouw was zou ik de auto snel terug brengen als het nog kan,want deze heeft zeker gevolgschade.
Vlgs mij is dit de hdi van peugeot die erin ligt.
14 jaar
Wat doktor zegt klopt volledig.
Het is de DV6TDE4 PSA motor, op zich een aangename soepele motor maar heel gevoelig aan de kwalitieit van de olie en de verversingperiode.
De meeste die kapot gaan komen uit de lease en zijn dan meestal 109 pk. De 90 pk variant heeft minder dat probleem. Iemand die zuinig is op zijn auto heeft meestal weinig problemen
Olie max.10000 km in laten en de beste kwaliteit gebruiken.
Forté heeft over die problemen een bulletin geschreven, even googelen en je vindt het.
[quote=primera p11]Of de turbo is al een keer kapot gelopen en vervangen.
Maar vaak zit daarna het hele blok vol met gruis en loopt later alsnog kapot.
Ik hoor ook dat de ford dealer over gaat tot het vervangen van de complete motor bij dit soort troubles.
Omdat er al vervolg schade is.
Het is overigens wel van de zotte dat een slijtage deel als de turbo deze gevolgen heeft.
Want bij elk elke diesel loopt er tegenwoordig weleens een turbo af maar toch niet met deze gevolgen.
Als ik jouw was zou ik de auto snel terug brengen als het nog kan,want deze heeft zeker gevolgschade.
Vlgs mij is dit de hdi van peugeot die erin ligt.[/quote]
Het is niet de gruis van een eerder kapot gelopen turbo die de boosdoender is (dat gruis komt niet in het olie circuit maar in het inlaat traject, doet moet uiteraard ook gereinigd worden) maar vuil en koek in het olie circuit waardoor de zeef van de pomp en de kleine filterjes in de toevoerleiding turbo en remvaccumpomp dicht gaan zitten met alle gevolgen van dien.
Koek en vuil in de olie is het gevolg van te laat verversen EN van blow-by langs de verstuivers (compressie en verbrandings-gassen die langs de verstuiver gaan), hierdoor wordt de olie in de kop te heet.
alleen zorgvuldig spoelen en alle dicht gekoekte onderdelen vervangen heeft een goed resultaat. hierna moet je nog steeds de olie-opbrengst controleren anders kan het alsnog fout gaan.
Suc6
Te laat verversen?.
Als je je aan de interval houd dan is het toch goed?.
Olie word in de regel veel te veel en te snel ververst.
En olie elke 10.000 km verversen vind ik wel erg snel.
Staat ook niet in de manual.
Het is gewoon het zoveelste verhaal,motor niet goed uit ontwikkeld,krijgt de olie de schuld of de eigenaar,of de rechtervoet.
Ik vind dat erg kort door de bocht,het produkt is gewoon niet goed.
14 jaar
Bij de meeste motoren klopt het voorgeschreven interval wel.
Het is juist bij praktijkproblemen dat de fabrikant een schrijven doet aan de dealers om bepaalde motoren anders te behandelen.
En hoeveel mensen zijn er niet die denken bij 20.000 km: als ik nog een paar duizend km doorrijdt dan heb ik minder kosten en dan ook nog op of onder het minimumniveau rijden.
Bij een kleine carterinhoud is dat problemen zoeken. Het is niet zomaar dat de carterinhoud bij de latere PSA motoren verhoogd is.
Dikwijls is het produkt ook niet goed, kijk maar eens hoeveel auto's er zijn waar de vervangtermijn voor de distributieriem soms gehalveerd is t.o.v. wat eerst voorgeschreven was.
carterpan de-monteren, oliezeef vervangen ( of reinigen, maar vervangen is beter ) en nieuwe olie + filter met forte threatment erin, heb al meerdere auto's gehad met dit probleem,
wat ook nog wel eens gebeurt is een ingedeukte carterpan, dan moet je deze weer een beetje terugbuigen maar dan zou ik als nog gelijk de zeef vervangen als je hem er toch al uit hebt, kan je ook gelijk kijken of er gruis in het carter ligt
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar