Ford Mondeo: Airbaglampje

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ltr Vtec 16V

Met regelmaat knipperd het Airbaglampje, vooral 's morgens als de motor nog koud is.
Traag knipperd het lampje 4 keer soms ook wel 7 keer voor dat het uit blijft.
Ik heb inmiddels onder de stoel geen gordelspanner-stekker (geel) kunnen ontdekken die wel eens genoemd worden als schuldige door een slecht contact.
Zou het mogelijk een relais kunnen zijn of misschien toch het spiraalcontact van de airbag in het stuur?
Als de motor en het interieur op temperatuur zijn is deze bovenstaande storing meestal niet meer aanwezig als ik het contact uit en aan zet.

Wie heeft een juiste suggestie?


Henk van der Schoot

H.v.d.Schoot

Geplaatst door H.v.d.Schoot (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk toch nog een keer onder de stoel vanachter daar moeten echt gelestekkers liggen

demanx (0), 17 jaar geleden

Ik heb ook zoiets gehad in mijn Focus. Op je dash board zie je alls het goed is eerst een knipper patroon (2 cijfers). Als het eerst 3 keer knippert en daarna 2 keer, dan is de code 32. Ik kan zo gauw de code lijst niet vinden, maar ik had ze destijds van internet afgehaald. Ik had probleem 33, en dat betekent het probleem in de de airbag unit (het elektronische gedeelte) zat. Dit is het duurste gedeelte van de je airbag installatie en Ford wil dit niet graag voor zijn rekening nemen als je auto nog in de garantie periode zit. Bij mij hebben ze eerst alle stekkers onder mijn stoelen verwijderd en de draden doorverbonden (gesoldeerd), en de airbag sensors in de rolgordels vervangen. Uiteindelijk hebben ook de airbag unit vervangen en toen was het probleem pas opgelost. Omdat ik nog garantie had en erop stond dat het gemaakt werd, heb mijn auto tot 3 keer toe naar de garage gereden en 2 keer was het probleem zogenaamd opgelost. Ongeveer 5 minuten na het vertrek uit de garage was het probleem weer terug. In totaal hebben ze minstens 6 uur aan mijn auto zitten kloten voordat ze de airbag unit vervingen. Volgens mij doen ze bij de Ford aan verkeerde bezuinigingen.

demanx (0), 17 jaar geleden

Air Bag Diagnostic Codes
1989-1991

On the '89-91 systems, you simply count the flashes from the Airbag lamp to get the fault code.
Code Component Fault/Description
2 All Primary Crash Sensors Disconnected.
3 Air Bag Deployment Circuit - Low Battery Voltage or Low Backup Power Supply Voltage
4 Safing Sensor - Diagnostic Circuit Open or Low Primary Crash Sensor Resistance
5 Air Bag Circuit or Crash Sensor Circuit - Shorted to Ground
6 Driver-Side Air Bag Circuit - Open or High Resistance
7 Passenger-Side Air Bag Circuit - Open or High Resistance
8 Primary Crash Sensor - Not Mounted to Vehicle Properly
9 Primary Crash Sensor Circuit - Open or High Resistance
10 Diagnostic Monitor Internal Thermal Fuse - Open Due to Intermittent Short to Ground
1992-

In the 1992 model year the systems changed. 1992 System 2 was used in the Taurus/Sable, Town Car (built after 11/5/91), and Continental. To obtain the code on this system, count two sets of flashes and interpret it as a 2-digit code (e.g., flash-flash pause flash-flash-flash = 23)
Code Component Fault/Description
12 Low Battery Voltage
13 Air Bag Circuit - Shorted to Ground
14 Primary Crash Sensor - Shorted to Ground
21 Safing Sensor - Not Mounted to Vehicle Properly
22 Safing Sensor Output Circuit - Shorted to Battery Voltage
23 Safing Sensor Input Feed/Return Circuit - Open
24 Safing Sensor Output Feed/Return Circuit - Open
32 Driver-Side Air Bag Circuit - High Resistance or Open
33 Passenger-Side Air Bag Circuit - High Resistance or Open
34 Driver-Side Air Bag Circuit - Low Resistance or Shorted
35 Passenger-Side Air Bag Circuit - Low Resistance or Shorted
41 Primary Crash Sensor #1 Feed/Return Circuit - Open
42 Primary Crash Sensor #2 Feed/Return Circuit - Open
44 Primary Crash Sensor #1 - Not Mounted to Vehicle Properly
45 Primary Crash Sensor #2 - Not Mounted to Vehicle Properly
51 Diagnostic Monitor Internal Thermal Fuse - Open Due to Intermittent Short to Ground
52 Backup Power Supply - Voltage Boost Fault
53 Primary Crash Sensor Circuits - Resistance to Ground, or Internal Diagnostic Monitor Fault
Rapid Continuous Flashing of AIR BAG Readiness Lamp - All Primary Crash Sensors Disconnected

If you plan to work on your airbag system, exercise extreme caution. Personal injury may result if you accidently deploy an air bag. The airbag system is live all of the time - it is not switched on and off by the key. There are also backup power supplies. The 1989 - 91 system will discharge in about 20 minutes after the battery is disconnected. The service manual says that it must be disconnected to safely work on the vehicle. The 1992+ system will discharge in about one minute after disconnecting the battery.

Never attach a self-powered test light to any part of an airbag system. If you want to work on the system, acquire and review a manual that covers servicing of the system. Examples are the Air Bag System Diagnosis training manual from Ford, as well as the shop manuals from Helm.

demanx (0), 17 jaar geleden

Nog een lijstje

Air Bag Fault Code Table
AIR BAG DIAGNOSTIC MONITOR FAULT CODE PRIORITY TABLE
Priority Code Component/Fault Description
Highest -- No Air Bag Lamp - Inoperative Lamp Circuit or No Ignition Voltage to Diagnostic Monitor
| -- Continuous Air Bag Lamp - Diagnostic Monitor Disconnected or Inoperative
| 12 Low Battery Voltage
| 13 Air Bag Circuit or Crash Sensor Circuit - Shorted to Ground
| 21 Safing Sensor - Not Mounted on Vehicle Properly
| 22 Safing Sensor Output Circuit - Shorted to Battery Voltage
| 23 Safing Sensor Input Feed/Return Circuit Open
| 24 Open in Circuit 944B or Low Resistance in Crash Sensor(s)
| 32 Driver Side Air Bag/Safing Sensor Circuit - High Resistance or Open
| 33 Pin 7 Not Grounded at Diagnostic Monitor
| 34 Driver Side Air Bag/Safing Sensor Circuit - Low Resistance or Shorted
| 35 Low Resistance Across Pins 8 and 9 at Diagnostic Monitor
| 41 Crash Sensor Circuit - High Resistance or Open
| 44 RH Crash Sensor - Not Mounted to Vehicle Properly
| 45 Center Radiator Crash Sensor - Not Mounted to Vehicle Properly
| 46 LH Crash Sensor - Not Mounted to Vehicle Properly
| 51 Diagnostic Monitor Internal Thermal Fuse - Blown and Short to Ground No Longer Exists
| 52 Backup Power Supply - Voltage Boost Fault
| 53 Internal Diagnostic Monitor Fault
Lowest -- Rapid Continuous Flashing of Air Bag Lamp - All Crash Sensors Disconnected

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.