Ford FOCUS: Airco deed even na vullen. Na een dag niet meer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FYDB, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Onlangs heb ik mijn airco bij laten vullen. Leeg gehaald en gevuld alleen op de HI poort. De LO poort kon degene niet vinden. Ik hoorde een klik en de airco sloeg aan en werd koud. Regelmatig een klik te horen.
Na een dag werkte de airco niet meer.
Kan er lucht in de leiding zitten omdat de LO poort niet gebruikt is voor het vullen?
Op internet lees ik om de druksensor door te meten. Waar zit deze sensor?
Kunnen er nog meerdere oorzaken zijn?

Alvast bedankt.

mngoedhart

Geplaatst door mngoedhart (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo beste Goedhart.

Eerst een paar vragen: waarom is het systeem leeg gehaald en hoeveel koude middel kwam er nog uit het systeem?
Werkte de airco voor het opnieuw afvullen wel?
Wanneer je nu de airco met lopende motor inschakelt draait dan de koelventilator van de radiateur gelijk?
Antwoorden op deze vragen maakt een doelgerichte diagnose een stuk eenvoudiger.

Probeo

beun55 (0), 5 jaar geleden

Bij mijn ik heb een fofo 2.1
Draaide de pomp niet mee kan je zien aan de ring op de poelie
Was de stekker geoxideerd zit aan de voorkant van de pomp
Beetje contact spray en werk weer
Maar ik denk dat er toch lucht in zit omdat bij het vullen niet kan rond spoelen de lucht moet ergens heen

Stuk 6

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden.

Vorig jaar heb ik hem laten bijvullen, omdat de airco niet koud werd. Zij gaven aan dat deze helemaal leeg was. Ze hadden op druk getest en ze gaven aan dat er geen lek in zou zitten. Ik heb toen maanden met een goed werkende airco gereden.
Een paar weken geleden merkte ik dat er warme lucht uitkwam. Ik ben naar de garage gegaan. Het vulapparaat gaf aan dat het systeem vol was. Ze hebben toen de airco leeggehaald en weer gevuld (dus alleen via de HI poort). Starten en de airco aangedaan. Deze werkte. Magneetkoppeling draaide. Ik hoorde de relaisklik.
Net gekeken. De koelventilator draait niet. Geen klik etc.

kaleido 1 (1370) PRO, 5 jaar geleden

Veel auto s hebben tegenwoordig nog maar 1 aansluiting , als hij volgens de regels is gevuld zal er geen lucht in zitten , want dan zou hij zeker niet goed werken.
Laat eens controleren of er nog wel genoeg koudemiddel in zit , je zal echt niet de eerste zijn waarbij een installatie met een lek gewoon gevuld wordt.
Waar heb je hem laten controleren ?

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Vorig jaar bij Kwikfit, Dit jaar bij een lokale garage. Op de display van de vulinstallatie zag ik dat deze geen errors gaf bij het testen en dat er iets van 80gr bij was gevuld en er niets meer bij kon.

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo Goedhart,

Eerst even verduidelijking over de servicenippels van deze airco. Deze heeft er twee. De aansluiting die niet gevonden is zit op de droger/accumulator die is gemonteerd in de rechter wielkuip. Is te bereiken door de binnenkuip aan de voorzijde los te nemen.
Wanneer de ventilator bij de radiateur niet gaat draaien bij ingeschakelde airco en lopende motor duidt dit meestal op een te lage druk in het systeem.
Deze druk eerst laten controleren. Indien in orde heb je vermoedelijk een storing in de lage/hogedruk schakelaar-circuit.
Succes.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Even een update. Airco systeem is getest. Extra Vacuum test. Dat lijkt allemaal goed te zijn. Airco opnieuw gevuld met via beide poorten. Het werkt na 2 dagen nog prima.
Overigens heeft de garage in Deventer het zonder extra kosten uitgevoerd. Prima service.

arjenhofstra (0) PRO, 5 jaar geleden

Vacuüm test zegt vrijwel niks, daarmee vind je alleen grote lekkages.
Hoe ziet de condensor eruit? Deze zie je zo zitten als je door de gril in de bumper kijkt. De kwaliteit van deze condensor is niet een sterk punt van zo'n focus, vaak vallen ze helemaal uit elkaar.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

De condensator is dat het ding in de buurt van het voorwiel met de LO poort erop?

Highway (115) PRO, 5 jaar geleden

[quote=arjenhofstra]
Hoe ziet de condensor eruit? Deze zie je zo zitten als je door de gril in de bumper kijkt. De kwaliteit van deze condensor is niet een sterk punt van zo'n focus, vaak vallen ze helemaal uit elkaar.[/quote]

Zit voor de radiateur. Een goed aircobedrijf vult met flour en dan is de lek altijd te vinden.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Airco deed het even. Airco slaat ook aan, ventilator draait, Ik hoor een klik etc , maar er komt geen koude lucht meer uit :-(

Heino4267 (200), 5 jaar geleden

Weer terug naar de garage in Deventer: nu zit je net nadat de airco het wel deed en nu niet meer. Op dit moment kunnen ze kijken wat de toestand met aanslaande compressor zonder kou in het interieur is en wat er nu precies fout is. Over enkele weken is alles mogelijk leeggelopen en kan je helemaal opnieuw beginnen EN gaat de kostenteller helemaal opnieuw lopen.

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo Goedhart.

Wanneer de aircopomp inslaat (klik) blijft deze dan ook ingeschakeld of gaat deze na verloop van tijd weer terug uit?
Wanneer deze op korte tijd in en uitschakelt kan dit duiden op te weinig koudemiddel in systeem.
Wanneer de pomp ingeschakeld blijft kun je nog voelen aan de aluminium leidingen die in via het schutboard de auto ingaan. Deze leidingen behoren allebei koud te zijn.
Succes

kaleido 1 (1370) PRO, 5 jaar geleden

Even een aanvulling/correctie qua leidingtemperatuur , de dikke leiding , zuig/retour hoort koud te zijn , de dunne leiding pers / aanvoer is minimaal handwarm 30 graden met deze buitentemperatuur.
Laat een meterset aansluiten op beide nippels en controleer wat de drukken zijn , lagedruk ongeveer 2 bar hogedruk 6bar of meer.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Hij doet nu niets meer. 28 mei een afspraak met een airco specialist.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Een update. De condensor is lek. Helaas heb ik een focus met radiator en condensor in één. Het maken hiervan is erg prijzig. Bij onderdelen leverancier hebben ze geen radiator en condensor in één. Ze durven ook niet te zeggen of je een losse condensor en radiator er ik kan zetten.
Misschien iemand een idee?

kaleido 1 (1370) PRO, 5 jaar geleden

Zoals verwacht eigenlijk , Zijn de condensor en de radiateur te scheiden , lijkt me stug dat ze niet los van elkaar kunnen.
Als ze gescheiden kunnen worden kan er ook een vergelijkbare nieuwe condensor voor geplaatst worden.

Hans4040 (290) PRO, 5 jaar geleden

Kan zijn dat ze met klinknagels aan elkaar zitten, dan boor je de klinknagels eruit en zet de nieuwe vast met boutjes/moertjes...of met nieuwe klinknagels.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Ja dat zei de garage. Ford garage net gemaild en de Ford boeken geven aan dat het aparte onderdelen zijn???
Vreemd verhaal. Een condensor is niet zo prijzig volgens internet.

mngoedhart (0), 5 jaar geleden

Airco werkt weer. Toch een samengestelde condensor en radiator zie foto. Nu vervangen samen met een kennis met losse onderdelen. Zeer gemakkelijk zelf te doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.