👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
De airco van mijn Focus uit 2003 functioneert niet goed (handmatige bediening). Geeft weinig kou af en tijdens rijden merk je er eigenlijk helemaal niets van. Vorige week laten nakijken door STEK-erkende garage. Van de 740g was nog iets van 500g over. Na controle met overdruk en vacuum is systeem opnieuw afgevuld. Lekkage zou je dus kunnen uitsluiten.
Naar aanleiding van andere airco-verhalen op dit forum heb ik al eens naar de koppeling op de pomp gekeken. Deze komt (stationair tenminste) wel in. Ook de ventilatoren gaan draaien. De spleet vd koppeling heb ik nog niet gemeten (band en wielkastbescherming verwijderen heb ik begrepen).
Enkele vragen:
- welke ventilator moet gaan draaien bij aanslaan aircopom? bij mij draaien ze beiden
- is dit een geregelde aircopomp bij deze focus (juli 03)? Ik voel geen schok bij het inkomen van de pomp; bij mijn eerdere mondeo uit '98 was dit goed merkbaar
- als het een geregelde pomp is, hoe zou deze te testen zijn?
- ik heb ook iets gehoord over een airco-klep, waar moet ik deze zoeken en hoe te testen?
- zijn er nog andere aandachtspunten?
Bedankt alvast voor de tips!!
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is je hoge/lage druk in het systeem?
Lage druk moet ongeveer 1.2 bar zijn,en hoge druk rond de 9.0 bar.
Wat wel eens voorkomt,is dat de veer achter de drukregelplunjer in de pomp knapt,waardoor de drukken bijna gelijk zijn in de hoge/lage druk zijden.(bv 4,9 bar LD, 5.3 bar HD)
Ook wil de koppelingplaat wel eens verslijten,waardoor deze gaat slippen.
Meet dus inderdaad de luchtspleet eens,en stel deze,als het nodig is af.
Voor je vragen.
Beide fans gaan aan.
Is een geregelde pomp,geen continu draaiende
Pomp kan je testen,door naar de drukken in het systeem te kijken.
Aircoklep?Nooit van gehoord,wel van je gecalibreerde opening,die verstopt kan raken..(orifience tube)
andere aandachtspunten staan in mijn antwoord..
Succes
niels
Bedankt voor de informatie, ik ga er mee aan de slag.
Nog even voor de duidelijkheid, met geregelde pomp bedoel ik dat deze een variabel debiet heeft. Ik heb gelezen dat de Galaxy zo'n pomp heeft. Bij inkomen van de aircopomp(koppeling) treedt dan niet zo'n schok op; daarna wordt het vermogen verder bijgeregeld.
Als mij focus (2003) ook zo'n pomp met een variabel debiet heeft zou mogelijk hier ook een oorzaak kunnen liggen: de pomp gaat niet meer vermogen leveren omdat (a) hij defect is of (b) niet goed wordt aangestuurd.
Is dit bekend?
Bedankt alvast voor een reactie!
18 jaar
het komt bgij deze auto veel voor dat er een iets dunnere shimmy moet worden gemonteerd tussen de magneetkoppeling en de compressor dit ivm slip tussen deze twee
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar