Ford Mondeo: Airco links warmer dan rechts

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCI 115 pk

Bij mijn Mondeo komt er linkerzijde, dus de bestuurderskant, altijd warmere lucht als aan de andere kant.
Het is de electronisch geregelde versie (EATC). De auto heeft GEEN gescheiden airco L+R.
Dit gebeurt bij alle mogelijke instellingen. De wagen is bij de dealer geweest en die kan het niet vinden, ik denk zelfs dat hij mij niet gelooft.
Er is nieuwe software opgezet maar zonder resultaat. Zoals meestal gebeurt had men zoiets nog nooit meegemaakt.
Na wat rondneuzen op diverse forums heb ik nog mensen gezien met identiek hetzelfde probleem, echter zonder oplossing.
Het is altijd de passagierkant die normaal koelt. Hoe kan het zijn dat in een normaal enkelvoudig koelsysteem toch een temperatuurverschil is tussen links en rechts?
Het fenomeen doet zich voor zowel aan de roosters onder de voorruit, de voetruimte als ook de roosters in het dashboard.
De eerste 2 jaren werkte alles normaal.

Fordspecialisten, wat denken jullie hiervan.
In welke richting moet ik zoeken (zonder repair manuals).

Groeten,

Hendrik

Hendrik4290

Geplaatst door Hendrik4290 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

je kunt de regelkleppen resetten dat doe je door
off en pijl naar beneden beide inte drukken en dan tegelijk los laten en dan op auto drukken dan reset hij zich al er na ongeveer een mintuut 88 in je scherm staat dan is alles in orde

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat is al meermaals geprobeerd zonder resultaat!

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

Ford vind een verschil van 5* tussen links en rechts acceptabel!

maar wat ik 1 keer megemaakt heb is dat er toch te weinig koudemiddel inzat, nadat het lek gemaakt was en het koudemiddel weer met juiste hoeveelheid gevuld was, is het probleem tot 2* verschil terug gebracht.

suc6

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het verschil is minstens 10°.
Het is zo dat bij warm weer uit de rechter rooster al koude kucht komt terwijl links de lucht nog echt warm is.
Ik heb ook gemerkt dat de aircokoppeling om de +/-3 sec. in of uit slaat. Dit voel je heel goed als je aan een rood licht moet wachten.
Kan dat te maken hebben met te weinig of te veel koudemiddel?
De airco is een jaar geleden gevacuumeerd en bijgevuld maar ik meen toen gezien te hebben hij niet verder leeg te halen was dan 15% op de display van de toestel van de garage. Dan is er 820 g in gedaan. Vanaf toen gij de koppeling veel sneller in en uit. Kan het zijn dat de systeemdruk te hoog of te laag is?

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

Dan zou ik het toch nog eens door een airco specialist laten meten.

suc6

Willyz (0) PRO, 16 jaar geleden

Het feit dat je aircokoppling constant aan en uit slaat is niet goed. Te weinig of te veel koudemiddel aanwezig of verontreinigingen in het systeem. Maar dat ie links en rechts zoveel verschil in temperatuur geeft, dat is verdomd vreemd, dat heeft verder niks met de aircoinstallatie op zich te maken. Het lijkt er op dat er iets mis is met de ventilatiekanalen, ergens wordt de luchtstroom onderbroken of vernauwd.
Veel succes

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Het systeem is volgens mij uitgerust met een tweetal temperatuursensoren. Ikzelf zou
deze sensoren eens opzoeken/schoonmaken en ik denk dat je dan tegelijkertijd
de kleppen kunt controleren. Er kan wel een klep blijven hangen.

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ga in ieder geval de vulling en bijbehorende drukken laten controleren bij een aircospecialist.
Wat betreft de temperatuurverschillen links en rechts: Heeft soms iemand info over de plaats en funktie van de regelkleppen?
Hoe is de aircoinstallatie achter en onder het dashboard eigenlijk opgebouwd?
De temperatuur is ook aan de onderste uitgangen en ook aan de voorruit links en rechts verschillend.
Het pollenfilter heb ik al vervangen. Dit was niet echt vuil en nog intakt.
Kan er ergens iets losgekomen zijn dat de stroming verhindert of zo? Ik heb ook de temperatuursensor rechts van de stuurkolom gecontroleerd.
Zo te zien draait dat blazertje normaal rond vanaf dat het contact opstaat. Zit er nog ergens in of uit de auto een sensor?
Tot nu toe: iedereen bedankt voor het meedanken. Ik voel dat we er gaan uitraken.

Hendrik

jp01 (0), 16 jaar geleden

Ik heb soortgelijk probleem gehad bleek toch een lekin het airco systeem condensor verv opnieuw gevuld en het probleem was opgelost

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Inderdaad, de condensor had een lek.
Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.