Ford Galaxy: Automaatbak olie verversen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 16v

Een klant van mij heeft een Ford Galaxy.Bij koude motor en bak, slipt de automaat (een beetje) de eerst 100 tot 200 meter. Daarna is het probleem weg. Dus alleen als de bak nog 'koud' is. Heb hem even naar de dealer gestuurd voor uitlezen en hun mening. Geen storing. Bij de Ford dealer zeggen ze dat de automaat bak gereviseerd moet worden (3000 euro). Olieverversen doen ze daar nooit, dus de bak zal wel stuk zijn.

Olie blijft olie en die verouderd en raakt z'n oorspronkeleijke viscositeit kwijt door slijtende moleculen.
Lijkt mij eerder dat juist de olie koud te dik is en dat je juist moet beginnen met olie + zeef vervangen.

Wat is bij deze auto's de ververs procedure en hoeveel liter gaat er in de bak ? Ik kreeg ook de pijlstok niet gevonden. Of heeft deze automaat die geen ? Moet je dan pijlen met lopende motor en eerst alle standen selecteren?
Waar moet ik bij vullen en waar zit het filter?
Mocht het echt zijn de de bak niet meer te redden is, wie weet een goede automaatbak specialist in de omg. Gemert/Eindhoven/Helmond/Uden?

Cliodennis

Geplaatst door Cliodennis (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Cliodennis (0), 16 jaar geleden

Niemand ooit de olie en zeef ververst bij een Galaxy ???

pgmrvanzutphen (0), 16 jaar geleden

beste dennis

ik heb een galaxy turbodiesel automaat
deze heeft geen peilstok , de dealer kan het peil electronisch uitlezen
heb bij 170000 km de olie en filter laten vervangen bij de dealer
als je het automatenbakdeksel (onder de auto ) demonteerd kom je het filter tegen
groeten peter van zutphen

Cliodennis (0), 16 jaar geleden

Bedankt. Zal naar een andere dealer gaan om het niveau te laten uitlezen.

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Volgens mij zit er gewoon een stijgbuisje in hoor, een klein inbusje aan de onderkant en dan de bak via de onluchting bijvullen tot het er uit stroomt.
Dan is ie op peil

Cliodennis (0), 16 jaar geleden

Bij diverse dealers geweest. Allemaal advies om bak te reviseren/vervangen. Niemand durfde het aan.
Ik kon daar niet mee leven.
Via via bij een beun automaatbakspecialist terecht gekomen. Er zat een kleine lekkage. Lekkage verholpen en olie gevuld. Probleem opgelost voor 60 euro !!
Altijd feest bij de dealers!

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Cliodennis]Bij diverse dealers geweest. Allemaal advies om bak te reviseren/vervangen. Niemand durfde het aan.
Ik kon daar niet mee leven.
Via via bij een beun automaatbakspecialist terecht gekomen. Er zat een kleine lekkage. Lekkage verholpen en olie gevuld. Probleem opgelost voor 60 euro !!
Altijd feest bij de dealers![/quote]
Je hebt er in je eerste bericht niet bijgezet dat er een lekkage was! en met wat voor een vraag/klacht kwam je bij de dealer?

Het is bij deze bakken zo dat als er niets lekt, je het vloeistofpeil ook niet hoeft te controleren. (uit ervaring)

Controleren moet met koude motor beginnen (als de klant komt met de klacht kan je meestal niet meteen meten, de tempratuur waarbij gemeten wordt is ook nogal kritisch), plugje eruit, bakolie opwarmen tot 40*c (uitgelezen met de wds/ids tester) en dan moet het uit het stijgbuisje lopen, kortom als er geen reden is om deze procedure te volgen (er is geen lekkage) dan wordt dat ook niet gedaan.

Als je dus een lekkage hebt (gehad) dan is het natuurlijk wel zo dat het dan weer op peil gebracht moet worden, zoals je gemerkt heb rijd/schakeld hij dus slechter met te weinig olie.

Maar goed, je probleem is opgelost.

Cliodennis (0), 16 jaar geleden

Omdat ik 'niets' met automaatbakken doe, heb ik de auto ook niet van de onderkant bekeken op bjiv. lekkage.
De storing was duidelijk merkbaar en de dealers merkte het ook. Het was dus echt duidelijk aanwezig.
Alleen het punt al dat ze, zonder iets verder te kijken zowat allen meteen zeiden dat de bak stuk was, leek mij vreemd.
Er was een of ander afdichtinkje wat iets lekte. volgens die monteur was het echt minimaal. Maarja, in de loop der tijd, kan er toch veel uit zij. Als dan zo'n stijgbuisje leeg is, krijg je dus dit. Er is vloeibare pakking tussen gekomen en bijgevuld.

Boot (0) PRO, 16 jaar geleden

@Doktor
Zoiets dient altijd als eerste gecontroleerd te worden. (al helemaal door de dealer natuurlijk)(deze hebben hier allen duidelijk geblunderd, en de klant een gigantisch fout advies gegeven)(stel je voor dat het advies was opgevolgd)
Als de dealer een auto binnenkrijgt, dan kan hij nooit weten of het oliepeil klopt. (zomaar een aanname doen kan dus helemaal niet, want men kan nooit weten wat er in het verleden mee is gebeurd)(ook een nieuwe eigenaar weet dit niet eens)
(je gaat toch rare dingen denken door deze manier van handelen van de betreffende dealers)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.