Hallo tobbers(zoals ik), en vakmensen;
Nog even een probleempje plaatsen voor het nieuwe jaar:
Het backfire probleem wat ik voorheen had is opgelost met nieuwe bougies en kabels, dwz ik heb geen backfire meer bij het optrekken. Nu is er iets anders aan de hand, ik krijg nu knallen als ik het gas loslaat.(heet het dan nog steeds backfire?) Onder de 2000 toeren gebeurt er vrijwel niets maar als ik het gas loslaat bij 2500 toeren of hoger dan begint hij te knallen. Het zijn felle knallen met een soort metaalklank. Zo te horen zit die knal voor in de uitlaat. Dit zowel op lpg als op benzine. Het stationair toerental loopt ook nogal ver omlaag, tot +/- 500 toeren (op gas),hij draait dan onregelmatig, of hij slaat helemaal af. Op benzine loopt hij nog slechter stationair.
Hij start gewoon goed en rijdt verder ook wel lekker. Er is vorige week een nieuwe koppakking opgegaan(door de vakman) en niet lang daarvoor een nieuwe verdamper. Voordat die nieuwe koppakking erop ging had ik die problemen allemaal niet. Kan iemand me vertellen hoe ik van dat geknal af kan komen en hoe ik hem stationair weer goed krijg. Bij voorbaat dank.
Groeten Ab
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je gaat je dan na zo een reparatie toch afvragen of de distributie wel 100% op tijd staat?? en wat voor een motor is het eigenlijk? met zwart of met aluminium kleurig kleppendeksel?
waarom is de koppakking vervangen? en hoe zijn de klepzittingen?
Hey Doktor;
Het is een motor met aluminium kleppendeksel, de koppakking is vervangen omdat die er simpelweg tussenuitgeblazen is (op het dunste gedeelte tussen 3e en 4e cilinder). Bij die vervanging is ook de distributieriem en alle rollen vervangen. Ik mag toch aannemen dat een vakman de boel goed op tijd zet. Er is vloeistof op de kleppen gezet die er niet is doorgelekt wat moet betekenen dat er geen lek is.
Tijdens die reparatie ben ik tussentijds een paar keer wezen kijken en heb ik steeds de zuigers bovenin zien staan en als ze de strip gebruiken bij de nokkenassen dan kan er toch eigenlijk weinig verkeerd gaan?
Ikzelf heb nooit gekke dingen gedaan met die auto, ik rij altijd rustig en geef hem nooit op z'n donder. Wat de vorige eigenaar heeft gedaan is natuurlijk een vraagteken. Wel kan ik zeggen dat de cilinders er nog goed uitzagen, de lijnen van het honen zijn nog te zien en een stootrand voel je niet. Ik ben draaier van beroep en weet uit ervaring dat je een overgang van 0,01 mm met je vingertoppen kan voelen.
Bedankt voor je reactie, ik hoop nog van je te horen.
Groeten Ab
17 jaar
Hmm, dat de kleppen niet lekken met vloeistof erop wil helaas nog niets zeggen of de zittingen soms niet wat diep ingeslagen zijn waardoor je wel compressie hebt maar geen goede cilindervulling.
Voordat de koppakking kapot ging liep-ie als een zonnetje. De kop is eraf gehaald en er weer opgezet alleen met een nieuwe pakking ertussen en nieuwe bougies. Behalve dan de disributie is er niet aan andere afstellingen gezeten. Ik bedoel te zeggen dat als de zittingen te ver ingeslagen zijn, dan had hij voor de operatie toch ook al slecht moeten lopen?
Na de operatie is het als volgt gegaan:
Ik haal de auto op en ben in eerste instantie tevreden. Na een dag komt de eerste twijfel, ik stop om een voetganger te laten oversteken (mooie vrouw natuurlijk) en bij het wegrijden krijg ik de eerste backfire. Ik kijk verbaasd, vrouw kijkt boos. De dagen daarna geen backfires, alleen korte stukken gereden +/- 10 km.
Einde van de week een lange rit 150km. en krijg een paar backfires, alleen bij het optrekken. Bij de laatste backfire op die rit werd de slang van het luchtfilter eraf geblazen en ging de motor 250 toeren meer maken om dezelfde snelheid te houden. (automaat) Slang weer vastgezet. Later merk ik dat hij knallen geeft bij het gas loslaten, het stationair toerental is dan nog o.k
Ik lees op deze site dat slechte bougies vaak de oorzaak van backfires zijn. Ik haal dus opnieuw 4 nieuwe pitten in de hoop dat er in die vorige serie een slechte tussen zat. Geen verschil. De garagehouder adviseert nieuwe bougiekabels omdat door het vele eraf halen en erop zetten de klemming om de bougie minder wordt en de vonk gaat overspringen in de kap. En inderdaad na nieuwe kabels zijn de backfires weg en gaf ook geen klappen bij het gas loslaten, de motor was ook nog niet helemaal op temperatuur. Wel ging hij gelijk slecht stationair draaien.
De olie is trouwens ook ververst 5w30.
Meer dan dit kan ik je niet vertellen, dit is het hele verhaal vanaf het begin van de ellende tot nu
Groeten Ab
17 jaar
Voordat de koppakking kapot ging liep-ie als een zonnetje. De kop is eraf gehaald en er weer opgezet alleen met een nieuwe pakking ertussen en nieuwe bougies. Behalve dan de disributie is er niet aan andere afstellingen gezeten. Ik bedoel te zeggen dat als de zittingen te ver ingeslagen zijn, dan had hij voor de operatie toch ook al slecht moeten lopen?
Na de operatie is het als volgt gegaan:
Ik haal de auto op en ben in eerste instantie tevreden. Na een dag komt de eerste twijfel, ik stop om een voetganger te laten oversteken (mooie vrouw natuurlijk) en bij het wegrijden krijg ik de eerste backfire. Ik kijk verbaasd, vrouw kijkt boos. De dagen daarna geen backfires, alleen korte stukken gereden +/- 10 km.
Einde van de week een lange rit 150km. en krijg een paar backfires, alleen bij het optrekken. Bij de laatste backfire op die rit werd de slang van het luchtfilter eraf geblazen en ging de motor 250 toeren meer maken om dezelfde snelheid te houden. (automaat) Slang weer vastgezet. Later merk ik dat hij knallen geeft bij het gas loslaten, het stationair toerental is dan nog o.k
Ik lees op deze site dat slechte bougies vaak de oorzaak van backfires zijn. Ik haal dus opnieuw 4 nieuwe pitten in de hoop dat er in die vorige serie een slechte tussen zat. Geen verschil. De garagehouder adviseert nieuwe bougiekabels omdat door het vele eraf halen en erop zetten de klemming om de bougie minder wordt en de vonk gaat overspringen in de kap. En inderdaad na nieuwe kabels zijn de backfires weg en gaf ook geen klappen bij het gas loslaten, de motor was ook nog niet helemaal op temperatuur. Wel ging hij gelijk slecht stationair draaien.
De olie is trouwens ook ververst 5w30.
Meer dan dit kan ik je niet vertellen, dit is het hele verhaal vanaf het begin van de ellende tot nu
Groeten Ab
17 jaar
Bij deze motor MOET je de electrode afstand van de bougies kleiner afstellen om backfires op gas te vermijden. Dat is de enige manier bij vele auto's, maar zeker bij jou ford. Alleen dan heb je geen last meer van backfires. Dat is natuurlijk alleen als ie op lpg rijdt!
Sytze
Hoi Sytze;
Oeps, ik sta er dubbel op zie ik.
Bedankt voor je reactie. De electrodeafstand is nu groter dan 1mm. Ik heb de garagehouder daar op gewezen, hij zegt dat dit speciale bougies zijn (met dunne electrode) en dat ik ze niet moet verbuigen. De klappen die hij geeft gaan volgens mij niet terug door de inlaat, maar door de uitlaat, voorzover ik dat dan als leek kan bepalen.
De klappen door de inlaat (bij optrekken) zijn verholpen door de nieuwe bougiekabels
Die klappen door de uitlaat geeft hij zowel op gas als op benzine. Ik ga eerst eens proberen of ik hem stationair goed kan krijgen misschien heeft dat verband met die knallen. Als dat niet werkt ga ik dan toch de electrodes verbuigen.
Groeten Ab
17 jaar
Vreemd, bijna elke gasspecialist weet dat! Doe het toch maar, je zult zien dat ie dan veel beter oppakt. Maximaal 0,6 mm, das dus bijna de helft kleiner.....
Weet toch echt wel waar ik over praat.
Sytze
Bedankt Sietze, morgen het eerste werk.
Loopt trouwens nu weer mooi stationair, er was een vacuumslang afgeschoten. De rest van de reparatie ook nog even nagelopen. Bij het inlaatspruitstuk zat een bout los en zat een tapeind zonder moer. Verder mis ik 3 bouten, een op de blokophanging en twee in die pijp die voor het uitlaatspruitstuk loopt. Dit zegt wel iets over de monteur die er mee bezig geweest is.
Groeten Ab
17 jaar
Hmmm, daar zeg je zowat, zou het inderdaad meer even in orde maken, zeker in de spruitstukken moeten toch echt wel alle bouten aanwezig zijn wil je zonder storing rijden. Trouwens, ook motorsteunen moeten goed vast zitten. Het is niet voor niets een van de meest vergeten punten bij een apk keuring.
Sytze
Die vergeten dingen schuif ik die monteur onder zijn neus, ben wel benieuwd naar zijn reactie.
Morgen laat ik je weten of het beter gaat als ik die electrodes verbogen heb.
groeten
17 jaar
Je zult per direct verlost zijn van backfires en de auto zal niet meer twijfelen bij optrekken. Ook plotseling flink gas geven behoord weer tot de mogelijkheden.
Ben benieuwd naar je bevinding.
Hallo Sytze;
Ik heb de electrodes verbogen naar 0.6 mm. Geen verschil met gisteren, hij geeft nog steeds klappen in de uitlaat. Nogmaals dit gebeurt alleen bij gas loslaten boven 2250 toeren, dus als echt op de motor afgeremd wordt.
Als ik dit in de 2e versnelling (automaat) probeer is er nog meer gerommel in de uitlaat, er wordt dan ook sterker op de motor afgeremd.
Verder rijdt hij gewoon helemaal o.k. Ook stationair loppt-ie prachtig.
Vroeger heb ik ook zoiets met een motorfiets gehad, toen kwam de centrifugaalvervroeger niet helemaal terug als je het gas losliet. Ik zit nu ook aan het ontstekingstijdstip te denken.
Ik heb niet alle bouten van het inlaatspruitstuk kunnen controleren, enkele kom ik niet bij.
Ik denk dat ik hem ook maar eens moet laten uitlezen.
Ik hou je op de hoogte.
Fijne jaarwisseling vanavond en veel geluk en gezondheid voor 2007!!!
Groeten Ab
[url=http://imageshack.us][img]http://img289.imageshack.us/img289/7207/...[/img][/url]
17 jaar
Ho! Ik heb het niet over je roffel in de uitlaat, maar over de backfires! Dat je bij gas loslaten een roffel hoort komt doordat de onsteking aan de late kant staat. Maar het geluid hindert niet, de meesten vinden het nog wel sportief ook. Zou wel even alles na laten lopen voor wat betreft de timing van onsteking en evt de riem.
hoi zijn die bougie s wel goed lijken wel van een nieuwere type mondeo 2001 en heb je bobine al vervangen ooit net zo n probleem gehad was de bobine defect
17 jaar
Hallo iedereen die greageerd heeft:
De backfires zijn verholpen door nieuwe bougiekabels.
Het geroffel in de uitlaat en af en toe een knal neem ik maar voor lief, het is niet echt een probleem.
Ik kan wel blijven zoeken naar oplossingen, of liever gezegd, mogelijkheden uitsluiten. Aan het uitsluiten van elke mogelijkheid hangt weer een prijskaartje en wie weet wanneer het dan eindelijk ophoud? En geloof me of niet, maar ik heb het niet op mijn rug groeien. Ik vind het allemaal wel goed zo, hij rijdt goed en blijft meestal goed stationair lopen.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Vriendelijke groeten Ab
17 jaar
Kon jij vanmiddag zomaar inloggen, Ab???
17 jaar
Ja Santa, dan ook nog even voor jou.....alleen vanuit je mailbox kun je in problemcar komen, en dan ook nog alleen waar je abonnee op bent. Dus laatste berichten en inloggen vanaf internet rechtstreeks wil niet.
Maar DAT had ik al in de gaten, Sytze...
17 jaar
En IK kan OVERAL komen, hoor!
OOK waar ik NIET op geabonneerd ben...........
17 jaar
Oefening baart kunst....
Hallo vrienden, op de normale manier is problemcar niet te bereiken, ze kunnen het aantal bezoeken niet aan zeggen ze, er wordt aan gewerkt.
Vanuit de mail kom je er wel en dan kun je overal komen via de zoekfunktie rechts bovenin je scherm.
17 jaar
Of gewoon via het scherm "Ga naar" links onderin.......
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar