Ford Mondeo: bij gasgeven vanaf stationair een licht "ratelend" geluid

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

hallo.heb een mondeo uit 2002 2.0 benzine,type met distributieketting.
auto ingekocht met lagerschade,zonder olie gereden. auto ratelde flink bij 2500 touren.
losse lagerschalen zijn niet leverbaar,alleen kompleet set met krukas,deze gemonteerd,en probleem opgelost.
maar nu knikkert de motor heel licht als je gasgeeft,alsof onsteking niet helemaal goed staat.
er zitten geen foutcodes in.de bdp sensor bij de krukaspoulie zit met een sleufverstelling deze kun je ong een cm.verschuiven,dit lost het niet op.iemand een idee?

bvdw

Geplaatst door bvdw (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

een lichte pingel is normaal bij die motoren vanaf lage toeren gr dirk

bvdw (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo,dirk. ik had net nog een zelfde modeo in de werkplaats die maakte inderdaad het zelfde geluid.
zoe er niks aan te doen zijn,het klinkt toch vreemd voor de klant.
groeten,bram

Keessie (0) PRO, 17 jaar geleden

Misschien de stationairkleppen in het inlaatspruitstuk, komt na verlopp van tijd speling op de as.

H.v.d.Schoot (0), 17 jaar geleden

Mijn Mondeo (112.000 km ) heeft een vergelijkbaar probleem en heb dit laten beluisteren bij de Forddealer.
Diaganose is; speling op regelbareklep in het kunstof inlaatspruitstuk; compleet spruitstuk vervangen.
Spruitstuk c.a. € 250,00, montage c.a. 1,5 uur, bij de Dealer
Bij stationairloop lijkt het of je de kleppen hoort tikken c.q. rammelen.
Met een stetoscoop is dit tikken/rammelen duidelijk hoorbaar op/aan het kunsttof-spruitstuk rechts. (dus distributiezijde)
Op termijn kan dit wel flinke motorschade geven met gebroken kunstof delen door aanzuiging in de cilinders.

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

dan moet hij dat ook doen met een constant toerental ongeveer 2500 toeren

bvdw (0) PRO, 17 jaar geleden

heb de timing gecontroleerd,dus paspin in onderblok,metalen strip tussen nokkenassen,staat allemaal goed.
zal v.d. week naar spruitstuk kijken.

bvdw (0) PRO, 17 jaar geleden

bij 2500 tpm doet hij het niet,het bij stationair,en dan gaspedaal volledig intrappen.

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

mij reactie van gister was op die van henk

Doktor (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=H.v.d.Schoot]Mijn Mondeo (112.000 km ) heeft een vergelijkbaar probleem en heb dit laten beluisteren bij de Forddealer.
Diaganose is; speling op regelbareklep in het kunstof inlaatspruitstuk; compleet spruitstuk vervangen.
Spruitstuk c.a. € 250,00, montage c.a. 1,5 uur, bij de Dealer
Bij stationairloop lijkt het of je de kleppen hoort tikken c.q. rammelen.
Met een stetoscoop is dit tikken/rammelen duidelijk hoorbaar op/aan het kunsttof-spruitstuk rechts. (dus distributiezijde)
Op termijn kan dit wel flinke motorschade geven met gebroken kunstof delen door aanzuiging in de cilinders.[/quote]
Vanaf een bepaalde inlaatspruitsuk onderdeelnummer(weet nu niet vanaf welk nummer) zijn de kleppen, de as en de lagerbusjes los te koop, moet nog steeds het hele spruitstuk eraf.

Je kan het geluid stationair goed horen, als je dan met een haakje net achter het gasklephuis, de bedieningstang van de wervelkleppen op spanning zet, gaat het geluid weg!
Niet voor reparatie natuurlijk, alleen voor diagnose!

Suc6

H.v.d.Schoot (0), 17 jaar geleden

Dag Markus,

Bedankt voor je toelichting, waarschijnlijk heb ik volgende week een oplossing voor dit probleem.
Na reparatie laat ik nog wel even wat weten.

Groeten,

Henk

H.v.d.Schoot (0), 17 jaar geleden

Dag Markus en andere geïnterreseerden.

Nog even een reactie op de reparatie van het kunststof-inlaatspruitstuk van de Mondeo 2.0 ltr Duratec motor van 2002.
Het inlaatspruitstuk is vervangen en de tik is nu volledig weg, de motor slaat nu bij het starten ook voelbaar beter aan.
Ik heb het oude spruitstuk eens nader bekeken en er zit schandalig veel speling op de as van de 4 kleppen in dit kunstofspruitstuk.
Dit is duidelijk een Ford onwaardige constructiefout in dit kunststof spruitstuk. (Moet niet kunnen bij 100.000 km!!)
Er moeten inmiddels al wel stukjes gruis door de cilinder gegaan zijn want de 5 mm dikke as had op vier lager punten c.a. 5 mm speling in het uitgesleten lager in het spruitstuk. Duidelijk een constructieve verkeerde materiaal keuze!!!
Al met al kan ik adviseren een dergelijk tikkend inlaatspruitstuk tijdig te vervangen alvoor er cilinderwand- of zuiger-schade optreed door naar binnen gezogen kunstofslijtage-deeltjes van de aslagering.
Reparatiekosten: 4 uur € 280,00 ; inlaatspruitstuk 208,00 div. bijkomende onderdelen en btw maakt een totaal van € 704,00
AL met al minpunten voor Ford op dit spruitstuk en er zou een coulance regeling in de kosten moeten zijn van Ford nederland.

Vraag is dan ook: heeft iemand al ervaring met een garantie- of coulance-claim bij Ford op dit onderdeel na 4 jaar en 100.000 km?

Groeten,

Henk van der Schoot

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mijn gaat de coulance zowiezo maar tot 36 maanden
suc6

Doktor (0) PRO, 17 jaar geleden

Als er op basis van leeftijd/kilometerstand al coulance zou zijn is dat alleen als het via de dealer gerepareerd is, zij kunnen het dan ook meteen verrekenen.

suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.