Ford Fiesta: code po420

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Sinds een maand is er een nieuwe katysator en een nieuw lamdasonde aangebracht dacht dat het probleem van code p0420 was opgelost heeft maand geduurd nu verschijnt weer code p0420.
Wat mij wel opviel maar dat zeg ik als leek is hetvolgende de brandstoftank was bijna leeg ik tank en ongveer vijf km gereden en de code komt weer te voorschijn toeval ????

securityman

Geplaatst door securityman (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat is er onder gegaan? Een originele kat?

securityman (0), 12 jaar geleden

Een van het merk Bosal

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zonder meten is het moeilijk om een correct antwoord te geven. Vaak werken after-market kats toch niet zo goed als een originele.
Maar ook een defecte voorste lambdasonde (b.v. te traag) kan rare effecten opleveren.

In dit geval zullen de lambdasensor moeten worden gemeten/uitgelezen en gecontroleerd moeten worden op correcte werking.
Lijkt dat goed dan kan een 4-gas test ook een hoop informatie verschaffen.

N.B.: Bij jou zal de achterste lambdasensor (na kat) waarschijnlijk mee pendelen met de voorste sensor. Dat geeft aan dat de kat niet (meer) werkt. De voorste sensor moet pendelen, de achterste moet een stabiel signaal geven van 0,6 volt of hoger.
Uitzonderingen: afremmen op de motor en vo gas rijden.

Is de storing ooit gevonden/verholpen die de 1e originele katalysator gemold heeft? Of te wel waarom is die 1e kat vervangen?

securityman (0), 12 jaar geleden

De katalystor is destijds vervangen op advies van de garage omdat de foutcode steeds terug kwam en de garage ook het idee had dat de auto ooit een defecte bobine heeft gehad dit omdat de bougies kabels ook al waren vervangen.
De voorste lamdasonde is vervangen omdat die foutcode niet te wissen was , dat die niet meer werkte is een bechadiging in de kabels welke deze heeft opgelopen tijdens het verwijderen van de oude katalysator.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Originele lambdasonde gebruikt voor die voorste?

securityman (0), 12 jaar geleden

Eerlijk gezegd weet ik dat niet denk dat mijn garage deze heeft besteld bij de automaterialen groothandel

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zal wel niet een originele lambdasonde zijn. Dat wordt heel goed meten/uitlezen of de sonde goed werkt.

securityman (0), 12 jaar geleden

Zijn er op dit forum teoevallig nog meer personen die problemen hebben of nog hebben met foutcode p042 en dan met namen dat er een nieuwe katalystaor is geplaast al dan niet met een nieuw lamdasonde en dat het probleem na een tijdje wer terug komt.Bij mij was dat ongveer een maand.

En kon er wat aan gedaan worden of het werkelijke probleem gevonden worden,want het weil er bij niet in dat na een maand en dan ongeveer 750-1000 km te hebben gereden dat de kat weer is overleden.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

eerst de oorzaak oplossen waarom de eerste kat kapot is gegaan, daarna een nieuwe monteren.


dit kan van alles zijn, van een defecte temperatuur zender tot een defecte regeleenheid.

securityman (0), 12 jaar geleden

Auto helemaal van top tot teen uitgelezen door de Ford dealer test rit gemaakt maar geen antwoord kunnen vinden voor het probleem,het steeds terug keren naar een x aantal km van code po420

Zij vinden dit ook heel raar maar weten het ook niet meer,ik vraag mij of er mensen zijn die die probleem ook kennen en waar ook geen antwoord was op het probleem.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

P0420 geeft aan dat de kat versleten is

welke lambda sensor is vervangen?

voor de rest zie Oldford zn reactie #4

securityman (0), 12 jaar geleden

het klopt inderdaad dat die code aangeeft dat de kat versleten is alleen er zit pas een kleine maand een nieuwe onder de eertse lamdasonde is vervangen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

dan kan de 2de lambda sensor nog lopen kloten, of een slechte MAP of MAF sensor, of een probleem in het branstof/ ontstekings systeem waardoor de kat kapot gaat.

securityman (0), 12 jaar geleden

Als ik de dealer mag geloven is alles in orde er is controle gedaan op TSB software en een test rit met dataloger
veder IDS test/communictie (mij zegt het niks hoor)ben alleen nu benieuwd na hoeveel km de storing weer te voorschijn komt.

Maar begin al een beetje veel te balen van dit probleem,als een Ford dealer mij al niet kan zeggen wat het probleem zou kunnen zijn wie dan wel ???????

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, met een universele lambdasonde en een imitatie kat wordt het moeilijk om hier van daan zonder meetgegevens een oplossing te geven.
Maar 95% dat de kat gewoon niet goed is. Komt wel vaker voor me die imitatie dingen - zelfs nieuw uit de doos.
Ik snap dat je dat niet wilt horen - maar het is niet anders.

Probeersel: zijn de lambdasondes voor en na de kat gelijk? Zowel type als aansluiting? Verwissel ze dan eens en probeer het nog eens.
P0420 kan honderden kilomters duren voor dat deze terug komt - dus dan even geduld hebben.

Kontrole: auto op een rollenbank en een 4-gas tester aansluiten.
80 km/uur in IV en gedeeltelijk belasten (niet vol gas). Komt er CO en O2 uit de uitlaat met een lambdagetal van 1 dan werkt de kat niet.
Heeft de dealer ook een 4-gas test gedaan? En wat waren de cijfers die daar uit kwamen?

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Laat ze eens kijken wat de brandstofpompdruk is, als die te laag is kan je ook dit soort storingen krijgen, zeker met jouw relaas mbt bijna lege tank.

Suc6

securityman (0), 12 jaar geleden

Helaas zijn de lambasondes voor en na de kat niet gelijk dus het probeersel om ze om te ruilen gaat helaas niet op.
Ben nu op zoek naar een ford dealer welke in het bezit is van een rollerbank maar dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan althans hier in het noorden van ons land.
Helaas blijft het probleem voort bestaan nog steeds de foutcode met tussen pauzes.

securityman (0), 12 jaar geleden

Ik kreeg van een monteur te horen dat ik de 2e lamdasonde maar eens moest vervangen van die regeld de zaken met katalystor,dat is volgens deze meneer ook zijn enige functie.
Kunnen jullie het eens met deze stelling want een lamdasonde vervangen die nog wel goed is daar zit ik ook niet op te wachten,bovendien komt uit het testrapport van de dealer niet naar voren dat er iets mis zou zijn met deze lamdasonde.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

2de lambda is enkel voor controle werking lambda, deze zorgt er voor dat de PCM foutcode P0420 opslaat, indien deze gelijk met de eerste lambda mee pendelt

securityman (0), 12 jaar geleden

Moet/mag ik uit laatste bericht opmaken dat de kat naar alle waarscijnlijkheid toch weer stuk is of kan het toch nog steeds iets ander zijn.

securityman (0), 12 jaar geleden

Het verhaal van de foutcoude kent nog geen einde,storing zat er vrijdagmiddag weer in eerts maar even getankt daarna storing weer laten resetten.
Zaterdag rit gemaakt van ongeveer 200 km alles gaat goed.moet zondag weer weg dus maar even wat brandstof er bij doen,daarna ongveer 5 gereden en jawel daar was hij de storing weer.
Het lijkt allemaal toeval maar dit is de tweede keer dat direct na het tanken de storing zich weer spontaan aandiend...weer toeval ??

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het duurt even (paar honderd kilometer) voor dat je die code P0420 weer krijgt.
Het ligt ook aan de manier waarop de auto gebruikt wordt. De ecu meet slechts in een bepaald belasting en toerengebied.
Volgas op de Duitse autobahn wordt er b.v. niet gemeten en kun je honderden kilometers afleggen zonder lampje.
Als dat tankstation aan een provinciale weg ligt, zit je wel in het meetgebied - dus in zoverre kan dat er mee te maken hebben.

securityman (0), 12 jaar geleden

Tankstation is gelegen in een dorp en ga dan de snelweg weer op,is het misschien en probeersel om de tank helemaal vol te doen als de storing er in zit dan resetten en kijken wanner deze weer terug komt naar hoeveel km

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

wat een moeilijk gedoe, die kat is gewoon kapot. singaal lambda voor kat controleren, pedelt deze tussen de 0.2v en 0.8v dan werkt dat goed en is je kat defect.

securityman (0), 12 jaar geleden

Het verhaal van de foutcode word vervolgd start de auto met brandend lampje motor com,omdat ik moet wachten op achterop komend verkeer blijf ik ongeveer 2 min staan met draaiende moter.
Zal dan weg rijden en zie tot mij grote verbazing dat het lampje is uit is gegaan...lampje stuk ??? moter uit gezet en opnieuw gestart lampje is niet stuk maar gaat wel uit !!
Dit nogmaal herhaald en jawel het lampje gaat uit zoals het hoort,maar naar ongeveer 10-15 km komt de fout toch spontaan weer terug wie weet hoe dit mogelijk is.

Denman (0), 12 jaar geleden

Is de verwarming van 1 van de lambdasensoren niet kapot?
Na een tijdje stilstaan wordt de uitlaat heter dan tijdens het rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.