close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford escort: de werking van het ontlastrelais

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: zetec 1600

Als ik naar het elektrisch schema van m'n Escort kijk dan zie ik dat er op het ontlastrealais de ECU, injectors en de brandstofpomp zijn aangesloten. Dit vind ik een vreemde zaak, als tijdens het starten de boordspanning daalt dan is het toch niet de bedoeling dat deze componenten worden uitgeschakeld?
Wie kan mij hier info over verschaffen?

Geplaatst door

exter (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de inspuitventielen worden direct door de computer aan gestuurd De brandstofpomp ook, alleen de hoofdstroom loopt via een relais en deze spanning komt direct van een zekering van 60 amp
Dus er zal niets instorten Ik denk dat je een verkeerd schema hebt. vgr, Bas.

bastiaan43 0

18 jaar

Het schema staat in de vraagbaak van de Ford Escort van P.H. Olving.

De stroom komt inderdaad via een 60A zekering en gaat via een relais, genaamd REL-OL (wat weer in de verklarende lijst als ontlastrelais wordt omschreven) en gaat dan naar de brandstofpomp via een relais dat door de ECU wordt gestuurd, alsmede naar de injectors en via een 3A zekering naar de ECU.
Ook heel merkwaardig is dat de spoel van het ontlastrelais via een 80A zekering (HZ-A) aan de accu hangt.

Zo dus ziet deze onzinschakeling er dus uit:

[img]http://members.home.nl/lodio/new5/deelsc...[/img]

exter 0

18 jaar

de spoel van ol relais zit aan zekering 11 en is 10 amp Die 60 amp gaat naar het contact van ol en niet naar de spoel. Je moet kijken naar het schema 1,8 en 1,6 efi zetec en niet naar 1,4 chv De hoofdstroom van inspuitventielen komt van draad c en de stuurstroom van het relais motorregeling komt van de zwarte draad van de bobine. De hoofdstroom van de brandstofpomp komt van draad c , de stuurstroom komt van klem 22 van de computer dan via de schakelaar van de brandstofpomp naar de spoel van het brandstofpomprelais. Tussen het relais en de pomp zit een zekering van 20 amp. vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Dat schema van jou is niet goed! vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Dat schema van mij is zeker niet goed, maar het is wel het schema van de 1.6 en 1.8 Zetec dat in de vraagbaak staat, ik begrijp niet hoe ze dat er zo in kunnen afdrukken.

In dit schema komen de hoofdstromen trouwens van lijn A.

klem 22 van de ECU aan pompschakelaar en relais kloppen hier wel maar dat is ook zo ongeveer het enige...
zekering 11 gaat hier bv naar de instrumentenverlichting.

exter 0

18 jaar

Dat schema wat jij nou stuurt dat klopt al niet en dan is het nogal een zeer klein schema, want die spoel van dat relais staat tot de eeuwigheid op. De spoel staat geschakeld tussen de plus en min van de accu en dan hebben ze er ook nog een zekering van 80 amp ingezet . vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Ik heb even een deel van het schema getekend en we zijn het er wel over eens dat hier niks van klopt.
Toch staat het zo in de vraagbaak en dat vind ik vreemd.

exter 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.