Ford Mondeo: dieselpomp probleem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDDI 90pk

Goedendag,

Ik heb wat rare problemen met mijn mondeo:

-de motor loopt koud niet goed stationair.. (staat een beetje te stoten) (tegenwoordig ook af en toe als ie warm is)

-bij het optrekken schokt ie af en toe ineens.. net alsof de brandstof een miliseconde (echt heel heel kort..) niet ingespoten wordt en gaat daarna meteen weer verder.. het schokken is heel concreet tussen de 1500 en 2500 toeren.. als ik plank gas geeft doet ie het nooit.. des te rustiger ik rij des te sneller hij het doet. soms bij het optrekken wel 3x per versnelling. Zodra ik op de snelweg ben loopt de motor prima.. geen rare geluiden etc. (zeg maar meer dan 2500 toeren en hij loopt prima)

-Zodra de airco aanstaat gaat ie ook schokken op de snelweg (zo nu en dan heel licht ver weg) en wordt wegrijden moeilijk.. de koppeling lijkt ineens wel een benzine auto en je hebt extra gas nodig om weg te komen

-Hij rookt ook behoorlijk.. ook zodra ie zo'n schok geeft komt er extra rook uit.
Ik heb zelf de EGR klep nu even dicht gezet en dit maakt het roken veel minder erg, en dat is ook het enige wat het doet.

-De motor zelf loopt goed.. als ie eenmaal warm is en je zit op de snelweg hoor je geen kleppen etc etc, geen rare geluiden etc. geen olieverbruik

-de temperatuur meter doet raar.. (misschien sensor?) De auto is zolang ik > 100 rij precies de goede temperatuur.. wordt nooit te warm etc.. zodra ik echter in de file terecht kom zakt de temperatuur meter binnen 2 minuten helemaal naar het nul punt of er net iets boven. echt heel raar lijkt mij namelijk dat de auto eerder warm wordt van in de file staan. (komt niet door airco/kachel oid.. heb dat allemaal al uitgeprobeerd)

Ben met de auto naar de dealer geweest.. die hebben alles uitgelezen en vertellen me dat er met de auto niets meetbaars mis is..
Ze denken dat de dieselpomp versleten is en vervangen moet worden.. Hetzelfde waarschijnlijk voor de verstuivers .

Al met al +/- 3200euro kosten. Iemand enig idee of deze diagnose klopt ? of kan het nog iets anders zijn)

Aangezien ik dit bij lange na niet te besteden heb wil ik zelf proberen om aan deze onderdelen te komen.
Ik ben er al achter dat er in de 90PK versie een VP30 dieselpomp gaat.. in de 110PK versie gaat een VP44 pomp.. (zelfde als een 19TDI van VAG)
Aangezien ik via via een VP44 pomp voor weinig kan kopen vroeg ik mezelf af of er iemand is die weet of ik op mijn motor ook een VP44 kan zetten.
Hetzelfde voor de verstuivers.. voor een mondeo kan ik nergens voor weinig verstuivers vinden dus dacht ik dat er heel misschien ook verstuivers in passen van een andere auto ? (b.v. 19TDI verstuivers?) (die van een 19tdi zijn zelfs nieuw redelijk goedkoop te krijgen)

Als er toevallig iemand is met een garage die voor niet al te veel geld (40eu per uur oid) wil helpen met het monteren van de onderdelen laat me dit dan weten.. (omgeving hoorn of omgeving amsterdam)

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van het bericht en de eventuele reacties !

mondeo2001

Geplaatst door mondeo2001 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit soort pompen kan je niet uitwisselen met een een ander merk(software verschillen).
Ook Vp30 en Vp44 onderling niet.
Gebruikte monteren geeft vaak teleurstellende resultaten (of weer andere problemen).
Origineel nw monteren is soms al een ware kunst.

In de eerste instantie zou een verstuiver het probleem kunnen veroorzaken, maar gezien de vreemde
temperaturen(en het airco effect) zou ik eerst toch nog eens door een garage "heel geduldig" diverse waarden(op juistheid) laten controleren met test app.ook al heeft de ECU(motor) zelf geen fout gezien.
Ook het uitlezen van andere Ecu's (Instrumenten,verwarming ed) zou mischien onlogische waarden of fouten kunnen laten zien.
Zelf zou je ook nog div contacten(massa/plus/relais) kunnen controleren.
Deze pompen gaan nog wel eens stuk (duuuuur) maar er is dan vaak wel een fout opgeslagen.

Oiram

mondeo2001 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Ok goed om te weten van die pompen.. Ik kan aan een gereviseerde Ford Focus 1.8 TDDI 2001 diesel pomp komen. Volgens de Ford Dealer (en het specificatie lijstje op internet) is de 1.8 TDDI 90PK ook een VP30-Ford.. exact dezelfde dus als op de mondeo.. Het schijnt inderdaad wel dat het inbouwen echt moet gebeuren door de ford dealer omdat de pomp moet worden ingesteld op de boordcomputer ?

Verstuivers helaas nog niet kunnen vinden. nog tips iemand ?

Betreft het uitlezen: ik heb voor de vorige sessie 120 euro moeten betalen... en ze zijn er van overtuigd dat er echt niets mis is.. ik zal vragen of ze ook de andere Ecu's willen uitlezen.

Overigens over de airco: de pomp zelf is in orde.. Airco werkt ook perfect.. het is alleen zo dat zodra er wat getrokken moet worden door de motor hij moeilijk wegkomt.. (soms slaat ie ook af) (net alsof de motor levensmoe is) (lichten aan voel je zelfs al met koppellen.)

focuske (0), 17 jaar geleden

mondeo2001, kijk eens op deze website www.buchli.nl daar vind je verstuivers en dieselpompen. voor mijn focus 2002 kost daar een verstuiver 227euro ex btw. dit is toch goedkoper dan in een ford garage groetjes focuske

mondeo2001 (0), 17 jaar geleden

Is inderdaad goedkoper dan bij de Ford dealer.

Moet wel zeggen.. nog steeds pittig..

Heb meteen even het contact formulier ingevoerd misschien kan ik gewoon een afspraak maken en daar even langsrijden.. kijken wat het kost en of ze misschien ook kunnen uitvissen of het maar 1 verstuiver oid is die kapot is.

Bedankt voor je reactie.. goede tip die website.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

je zult toch eerst moeten weten wat er fout gaat. Wat mij niet bevalt is het terugvallen van de temperatuur van de motor bij lage toerentallen (in ieder geval de meetwaarde). Het kan zijn dat een hoop problemen komen door een verkeerde meetwaarde van de temperatuur van de motor en dat daardoor de motor te veel brandstof (of te vroeg) krijgt en daardoor beroerd loopt (want de inspuitcomputer denkt dat de motor koud is). Het eerste waar ik aan moet denken is een slechte circulatie van de koelvloeistof, wat zich uit bij lage toerentallen. Ik weet dat bij volkswagen en audi er bepaalde typen zijn dat de schoepen van de waterpomp afbreken, wat zich uit in een slechte circulatie en rare problemen.

En de verstuivers zou je eerst ook kunnen reinigen in een ultasoon bad, indien de problemen daar in zitten

Sjaak

mondeo2001 (0), 17 jaar geleden

Hoi Sjaak! bedankt voor je reactie!

Goede tip van het reinigen van de verstuivers... Ik heb al een mail gestuurd naar www.buchli.nl om te vragen of zij voor mij een concrete professionele diagnose kunnen stellen..

Hopelijk is het voor hen ook mogelijk dit te reinigen.. ik had er zelf nog nooit van gehoord.

Betreft de temperatuur... Dit probleem heb ik pas sinds een paar weken.. (het andere probleem rij ik al een tijdje mee) Het klopt inderdaad dat de motor ook reageert op de temperatuur.. als ik lang stil sta met lopende motor loopt de motor eerst wel redelijk stationair (alleen hoorbaar wat onrustig) maar zodra de meter helemaal plat ligt gaat ie schokken net zoals hij doet in de ochtend.

Morgenochtend langs de ford dealer.. hopelijk kunnen ze me wel wat vertellen over het temperatuur verhaal.. Erg vervelend als ik daar elke keer sta en vervolgens wordt er weer beweert dat er niets mis is met de auto :)

Ik laat morgen even weten of er wat gevonden is ! (betreft de temperatuur dan)

JanT5139 (0), 17 jaar geleden

Beste John,
Mogelijk heb je verschillende problemen tegelijk, ik zou zeker NIET meteen nieuwe onderdelen gaan kopen en monteren en ook niet per definitie je garage geloven op dit vlak. dat er geen fout gemeten wordt wil niet zeggen dat die er niet is, zeker niet als het iets met boardcompu of electronica zelf is..
Dat van die Airco invloed op het beschikbare vermogen lijkt me bekend en daar is niet zoveel aan te doen (minder met airco rijden).
Het schommelen van het toerental bij stationair heb ik ook gehad (soms nog). Dit is veel minder geworden na het afstoppen/loskoppelen van de EGR in combinatie met het reinigen van de motor/verstuivers door de dealer. Alhoewel deze ingreep bij mij heeft werkt heb ik een vermoeden dat het (ookbij mij) niet persé met de mechanica te maken heeft maar wellicht ergens in het electronische circuit (van mischien bij mij de EGR). Bij mij gaf de auto soms tijdens het rijden gas bij, ook met cruisecontrol aan en airco uit. Vandaar dat ik meer in de richting van de regeling denk dan in die van mechanische componenten. Of dit bij jou ook zo is weet ik niet.
Misschien dat bij jou de temperatuurmeting zoals Sjaak aangeeft ook roet in het eten gooit. Daarop wordt ook eea afgeregeld.
Zelf had ik nog een andere waarneming die me in de electronica richting triggerde; in kon mijn storing ook tijdelijk wegkrijgen door ff grootverbruikers van stroom in en uit te schakelen.
Iets met dynamo zou ook nog kunnen, of de spannings/laadregeling. Nogmaals; zonder zekerheid dure onderdelen vervangen is de minst slimme manier van fout-opsporen. Magoed, wat wel te doen kan ik je niet vertellen. Veel succes ermee iig!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.