vanochtend ineens het vermogen van mijn 2005 Focus 1.6 TDCI 125.000 km weg en een joelend en schrapen geluid vanonder onder de motorkap hoorbaar. Na een bezoek aan de dealer wordt geconstateerd dat de turbo defect is en er ijzer deeltjes in de olie zichtbaar zijn. De volgende opties worden gegeven, het vervangen van de turbo (1.600 - 1.800 euro) met daarbij 30-40% kans dat het probleem zich opnieuw voordoet, of het plaatsten van een ruil motor (10.000 euro). Omdat dit voor mij geen eenvoudige keuze is en ik weinig gevoel heb met het risico en de kosten die eventueel gemaakt worden zou ik hier graag advies inwinnen om zo een goed overwogen besluit te kunnen maken. Daarbij lees ik regelmatig op het forum dat voorkomt dat een turbo defect raakt en vervangen moet worden, zelden lees ik dat dan een volledige motor vervangen moet worden, is dit misschien een Ford gerelateerd probleem? Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor 10.000 euro koop je ook deze >
http://link.marktplaats.nl/294693787
Duuuuuuussssssss .
Gr. Harry
Tsja, staat inderdaad niet in verhouding. Mijn dilemma is echter of het zinvol is om de Turbo te laten repareren. 10.00 euro voor een nieuwe motor is niet echt een optie. Hoewel de dealer het blok volledig doorspoelt en probeert om alle ijzer deeltjes te verwijderen zit ik met de 30 tot 40% kans dat dit niet succesvol zal zijn en de turbo weer kapot gaat. Nu is er zichtbare slijtage aan de inlaat schoepen van de turbo zichtbaar. Ik heb daarom het vermoeden dat de deeltjes hiervan afkomstig is en ik verwacht niet dat er ergens anders schade is waardoor de turbo opnieuw kapot gaat. Misschien is mijn belangrijkste vraag daarom of het spoelen van het blok om de deeltjes te verwijderen een "standaard"procedure is die normaliter succesvol moet zijn. In dat geval zou de turbo vervangen de beste optie zijn. Wordt de mening van de Ford dealer, dat het risico op het opnieuw kapot gaan van een turbo na vervanging 30 - 40 % is, op dit forum gedeeld? Of zijn er andere ervaringen?
Groet,
Marc
15 jaar
Ik denk toch dat spoelen en vervangen van de turbo en plaats een magneet aan de carterstop en een nieuw oliefilter de beste optie is.
Na een week nog maals verversen plus nieuw filter plaatsen.
Gr. Harry
als er deeltjes van de inlaat schoepen af zijn zitten deze in het inlaat traject/interkoeler
deze zou ik reinigen en de interkoeler vervangen
anders eens naar een andere garage gaan en vragenwat een ander(sloop)blok kost
Dat het probleem terug komt is erg groot. Het zijn meestal geen ijzerdeeltjes in de olie maar stukje roet/vervuilde olie.
Omdat er in de aanvoerleiding(olie) van de turbo een klein zeefje zit raakt deze verstopt en gaat de turbo eraan.
Wat ik gezien heb op het forum is dat er mensen zijn die een middel in de olie hebben gedaan van Forte en dat het dan goed gaat.
Kortgeleden 2 turbo's vervangen van een focus 16D de servicebrief er bij gehad van ford en alles gedaan wat er in stond, beide auto's zijn weer terug gekomen met dezelfde klacht. Zijn allebei nieuwe motoren in gekomen.
Ik denk dat een blokje van de sloop met lage km de beste optie is. En regelmatig, misschien vaker dan het hoort olie verversen
het verversen van de olie is niet de maatstaf
olie kan best wel wat hebben en vuil opnemen en afvoeren
het probleem is het olie filter
dit kan de deeltjes niet (meer) opvangen
bij koude motor gaat dan het overdruk ventiel telkens even open met hogere toeren als stationair
en dan begint het probleem omdat er ongefilterde olie in het systeem komt
pas als de olie warmgenoeg is en wer door het filter kan is dit voorbij
dus het filter op tijd vervangen en dan liefst om de 7500 km is veel belangrijker
natuurlijk neem je dan ook de olie mee
Snap je dillemma, heb al een keer een turbo vervangen, ook geheel volgens de TSB van ford, maar na 1500km weer terug. Is toen ook een nieuw blok ingegaan, als het mijn auto zou zijn, zou ik er een ruilblok inhangen met weinig km, als je goed zoekt zijn deze wel te vinden denk ik. let wel dat je dan ook je intercooler vervangt! En alle slangen schoonmaakt, ook moet het ruilblok compleet zijn, zodat je zo min mogelijk onderdelen over hoeft te zetten van je vervuilde blok..
Het is me wat,turbo kapot en je kunt er gelijk een nieuw blok inhangen.
Het moet niet gekker worden.
Dat is toch ook niet te verkopen aan een klant.
15 jaar
dat heet verkoop techniek niek niek
Helaas ben je er niet met alleen het vervangen van de turbo.
Laat je garagebedrijf even bellen met de adviseur van Forté in zijn gebied.
Forté heeft een technisch bullentin gemaakt indien er sprake is van een turbo schade bij een 1.6 common rail diesel. Daarin staat precies wat er gebeuren moet, zodat de turbo niet wederom stuk gaat.
[quote=primera p11]Het is me wat,turbo kapot en je kunt er gelijk een nieuw blok inhangen.
Het moet niet gekker worden.
Dat is toch ook niet te verkopen aan een klant.[/quote]
Je hebt helemaal gelijk, alleen is het bij deze diesels zo, dat als de turbo echt flink is kapotgelopen, heel het blok volzit met gruis, en dan kun je spoelen tot je een ons weegt, heb ik ook een keer gedaan bij een focus, nog 2x extra gespoeld als dat ford voorschrijft, en toch nog vastlopen...
ik zou de gok niet nemen
een anderblokje met weinig km is best te vinden
zet m maar op de onderdelen lijn en laat m komen MET turbo
kan je zien hoe die is
Hartelijk dank voor alle reacties! Het is me duidelijk geworden dat de beste optie voor mij is, het vervangen van het gehele motorblok. Dit wordt dan wel een compleet blok van de sloop.
Wat mij aan dit alle nog het meest irriteert is het feit dat het mannetje van Ford toen mij het goede nieuws kwam brengen een verkoper in zijn kielzog had om mij een andere auto aan te smeren! Het plaatsen van een gebruikt blok met weinig KM werd niet door de dealer zelf aangedragen. Weet iemand wat het vervangen van een gebruikt blok ongeveer gaat kosten, een blok zelf kost me ongeveer 2.000 euro en is niet moeilijk te vinden en weet ook iemand waar dit ik dit het beste kan laten doen? (Bij de dealer, motor revisie bedrijf) of heeft iemand zelfs een geschikt adres?
Groet,
Marc
15 jaar
Kortom, het feit dat er een verkoper gelijk mee komt zegt genoeg over het probleem.
Het komt dus regelmatig voor.
Nu kun je er wel een ander blok inhangen,maar wie zegt dat je daar ook binnen afzienbare tijd niet hetzelfde mee hebt.
Een turbo heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven tegenwoordig.
ik weet niet hoeveel de auto gelopen heeft,maar misschien wel een leuk item voor tros radar.
Het is natuurlijk wel een beetje van de zotte dat je met zulke absurde kosten geconfronteerd word.
ik zou er een belletje/mailtje aan wagen.
ik zou dit ook bij de importeur melden en gewoon zeggen dat je dit eens bij een consumenten programma neer gaat leggen.
kijk,geld kost het je toch,maar vaak zijn ze erg huiverig voor negatieve beeldvorming.
Bij de volvo s60 van bepaalde bouwjaren sneuvelde keer op keer gasklephuizen,daar waren ze bij volvo helemaal niet blij mee toen dit aangekaart werd.
En het ging niet eens meer om recente modellen.
15 jaar
Dit kun je laten doen bij de dealer, of een goede universele garage, weet niet of revisiebedrijven ook monteren/demonteren?
Dat wordt dan een goede universele garage, alleen al voor het inbouwen van een motor van de sloop vraagt de dealer 4500 euro en daar komt dan nog een motor van 2.200 euro bij. Kan iemand mij vertellen wat het uit en in-bouwen van een motor ongeveer zou moeten kosten?
Na enig speurwerk blijk ik overigens niet de enige met het probleem, alleen al bij mijn eigen dealer zijn er in de afgelopen 3 maanden 3 gevallen geweest (Focus 1.6 TDCI) waar na een defecte turbo het gehele blok is vervangen. De dealer vind dit overigens nog steeds geen aanleiding om preventief onderhoud te verrichten en vinden ze het blijkbaar volstrekt normaal dat de motor van een goed onderhouden 4 jaar oude auto met slecht 125.000 km vervangen moet worden. Ik neem dan ook het advies van Primera P11 ter harte en ga eens kijken wat de consumenten organisaties en Ford Nederland hier tegen aankijkt.
Ik laat het wel weten....
15 jaar
een goed blok met 30 a 40 dk is wel te vinden
en kosten zullen met turbo rond de 3 a 4000 komen
heb er een 3 tal bij mn leverancier gezien
denk dat je een G 8 DA hebt
[quote=CARS&MOTORS]een goed blok met 30 a 40 dk is wel te vinden
en kosten zullen met turbo rond de 3 a 4000 komen
heb er een 3 tal bij mn leverancier gezien
denk dat je een G 8 DA hebt[/quote]
Moet ik hier nou nog onderdoor bieden??
Maar goed, in feite zijn de laatste vragen antwoorden niet helemaal problemcar eigen, het inbouwen zou ik gewoon door een universele garage laten doen, in de buurt en vraag eens wat buren of kennissen wat zij een goed en vertrouwd adres vinden. Bel deze bedrijven eens of ga langs en leg het probleem voor. Daaruit kun je dan zelf wel ongeveer de prijs opmaken en sommige garages zullen je best als klant voor onderhoud willen dus dat kan ook nog meewegen in de prijs. (met deze dealer was ik in elk geval klaar)
gr
Mercury, moderator problemcar
we mogen niet bieden
ik heb even gekeken wat waar en ongeveer een prijs
en daar is wel over te praten
is even een richting zodat hij een beetje weet waar op gerekend kan/moet worden
Ik begreep hem wel Jerry, maar zoals reeds eerder gezegd, straks weet iedereen het weer beter en dan wordt het een eindeloze discussie. Ik vindt dit probleem voor de topicstarter te vervelend en sneu om het daarom dicht te moeten gooien. vandaar de opmerking
Evt offertes? gewoon via de mail, daarin staat iedereen vrij. En jouw genoemde prijs zal idd een reele zijn in mijn optiek.
gr
Peco Power
[quote=CARS&MOTORS]een goed blok met 30 a 40 dk is wel te vinden
denk dat je een G 8 DA hebt[/quote]
maar wat is dan een goed blok ? Hebben alle blokken hetzelfde probleem met de turbo ? Als de turbo nog niet in elkaar gelopen is, kun je er dan beter een nieuwe opzetten ? Kun je het probleem voorkomen ?
Allemaal vragen die bij mij opkomen en interessant zijn voor de topicstarter.
ik zou een anderblok erin hangen en dan een ruil turbo
maar dat is wat ik vind
en ik doe dat bij klanten op zeker om dat ik geen ge... achteraf wil
anders is het risico klant
en ik weet dat dat makkelijk gezegd is als t niet je eigen knip is
maar achteraf weer een blok wisselen en alsnog een ruil turbo(die valt dan niet ondergarantie) is duurder
en ik denk niet dat er een blok zomaar met een turbo wordt geleverd
maar dat is de keus van de klant/topicstarter
De 1.6 TDCi (overigens geen Ford blok) wordt erg veel gebruikt en zullen vast wel goede 2e hands blokken te vinden zijn. Als je het relatief bekijkt (aantal blokken in omloop) dan kun je concluderen dat het niet echt een veelvoorkomend probleem is, maar blijft natuurlijk erg vervelend.
Ik zou dus ook gaan voor een ander blok en in laten bouwen bij een goede universele garage. Dealers vragen voor zoiets wel de hoofdprijs vind ik.
15 jaar
komt dit probleem ook voor bij de c-max 1.6TDCI 109pk?
15 jaar
Allen hartelijk bedankt voor de reacties. Mijn vraag wat het hele gebeuren mij ongeveer zou gaan kosten was bedoeld als een indicatie. Het was zeker niet mijn bedoeling om via dit forum te gaan onderhandelen over een prijs.
Na alle reacties heb ik besloten om te zoeken naar een gebruikte motor en deze door iemand (dus niet mijn eigen dealer) te laten inbouwen. Het gaat overigens over de 1.6 TDCI met 109 PK.
@SJAAK10918; Je hebt gelijk en met name de vraag of het probleem verholpen kan worden is interessant want ik denk dat een simpele en eenvoudige controle tijdens een onderhoudsbeurt de ernst van het probleem kan verkleinen. Mijn dealer zag dit overigens niet zitten omdat dan iedereen wel met "verzoekjes" kan komen.........
Groet,
Marc
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar