Mijn dohc motor van een scorpio wilt niet aanslaan. De bobine geeft geen vonken ook niet met een bougiekabel direct op de bobine gezet. Op de + pool staat 12v maar de - pool maakt geen massa.
Ik heb het groene draadje (het massa makende pulserende draadje, op de andere pool staat +12V) van de bobine gevolgd.
Nu komt uit een bundel kabels 3 connectoren die weer verder gaan in een bundel kabels. Dit zit bij de rechts achterkant van de motor vlakbij de ecu zelf.
Het groene draadje heeft alleen geen andere draad bij de aansluitende connector!
En dus volgens mij kan dan ook nooit massa gemaakt worden waardoor de bobine ook geen vonken kan geven. Klopt dit idee?
Het gaat om een 6 polige connector:
zwart -> zwart
niks -> zwart/groen
groen -> niks =====> deze groene komt van de bobine af!
bruin/groen -> bruin/groen
bruin/wit -> bruin/wit
blauw -> blauw
En de andere connector is 8 polig:
rood/blauw -> rood/blauw
bruin/wit -> bruin/wit
geel -> geel/bruin
zwart/rood -> zwart/groen
zwart/bruin -> zwart/rood
bruin -> bruin/groen
zwart -> zwart
bruin/groen -> niks
En de 3e connector is 4 polig:
blauw/rood -> blauw/rood
rood/blauw -> rood/blauw
niks -> zwart/rood
zwart -> zwart.
Kan iemand dit met een originele ford dohc kabelboom controlleren of dit fout of goed is?
Of iemand zeggen waar het groene draadje naar toe moet gaan zodat ik 'em kan doorverbinden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zal zo ff kijken hoe dit bij mn sierra in elkaar zit dat is ook een 2.0i dohc dus zal neem ik aan hetzelfde zijn dan.
Ramon
Ik heb het net nagekeken en bij mij zit het precies hetzelfde zoals jij het neer hebt gezet dus dit hoort zo te zijn.
Succes met verder zoeken,
Ramon
18 jaar
[b]Er moet natuurlijk wel een signaal draad aan je groene draad zitten anders heb je nooit geen vonk. Is er niet een los draadje in de buurt van de stekker?
Sytze[/b]
Dat groene draadje wordt dichtbij de bobine in 2 draden gesplitst. Die ene gaat naar die connector en krijgt geen vervolg maar die andere gaat naar het ontstekingsunit.
Kan ik die ontstekingsunit op een bepaalde manier controlleren? Of kan ik iets anders checken?
De + pool van de bobine krijgt 12v en bij het ff doorstarten zakt deze naar 9,8v.
18 jaar
In standje II krijg bobine +12V en het zwarte draadje van de ontstekingsmodule ook +12V.
Aarde draadje ontstekingsmodule is geaard.
Groene draad van de bobine op - pool van accu aangetikt geeft vonk (in standje II en bougie direct op bobine).
Blauw/rood draadje ontstekingsmodule geeft 0V en bij starten wisselspanning van 9-10V.
Blauw/rood draadje ontstekingsmodule direct op + of - geeft geen vonk.
Ontstekingsmodules nr's 1, 2 en 3 geprobeerd (had verschillende getest) en geen verschil maw geen vonken te zien.
What's going on?
18 jaar
Nou dat lijkt me appeltje eitje! Bobine is oke, dat heb je net zelf getest. Die 12 volt op beide zijden van de bobine is natuurlijk normaal, zolang de pulszijde niet aan massa gelegd wordt.
Je probleem zit dus in de module, dat kan bijna niet missen. Het enige andere kan een bdp sensor zijn. Beide dingen kun je controleren.
Sytze
Maar ik heb al 3 verschillende modules geprobeerd en bij alle 3 geen vonken.
En die bdp sensor is de krukaspositiesensor? Die sluit ik nu toch uit als ik direct de blauw/rode op de accu tik?
18 jaar
Waarom dan? kan toch wel degelijk stuk zijn, zou um toch maar es controleren.
Is er een manier om de ontstekingsmodule te controlleren of deze sowieso werkt? Of is het try-and-error?
En de krukaspositiesensor hoe zou ik die kunnen controlleren?
Gr, Lennart.
18 jaar
Uit mijn ford ervaring heb ik wel eens meegemaakt, dat bij een sierra dohc motor, als de startmotor al een beetje op leeftijd is deze een behoorlijke inductie spanning afgeeft zodat deze het krukaspositiesensor (BDP) signaal stoort en er geen vonk is.
Oplossing 1: Andere starter monteren.
Of Oplossing 2 : metalen plaatje plaatsen tussen starter en bdp gever.
Meet even het signaal van je gever volgens mij moet daar en spanning van ongeveer 1 volt afkomen tijden het starten.
Ik heb een metalen plaatje geprobeerd tussen de sensor en startmotor maar geen verschil.
En ik heb de accu weer op de lader gehad en is dus weer helemaal vol.
En dus nog wat doorgemeten en de blauw/rode die van de ecu naar de ontstekingsmodule loopt heeft tijdens starten (standje III) een wisselspanning van 10-11 volt.
Als ik de groene draad van de bobine die naar de ontstekingsmodule loopt de spanning meet ten opzichte van de massa van het blok NA het proberen starten (standje II) een gelijkspanning teruglopend van 5 -> 3 volt.
Klopt dit dat de groene geschakelde massa draad spanning heeft?
Ik dacht dat deze alleen massa moest schakelen. En dat alleen de zwarte de positieve spanning moest hebben (+12v).
Kan ik de ontstekingsmodule doormeten of testen (zonder werkende motor) ?
18 jaar
Volgens mij kun je die bij sommige automaterialenzaken laten testen. (die hebben er soms speciale apparatuur voor)
Het eerste probleem is verholpen! Ik had de verkeerde ontstekingsmodule de hele tijd en nu dus eentje voor een DOHC! En ik heb nu vonken na de bobine en ook na de rotor.
De aanvoer brandstofleiding geeft benzine bij de motor.
De startmotor draait maar uiteindelijk wilt de motor nog niet aanslaan.
Kan dit liggen aan de volgorde van de injectoren? De bougiekabels heb ik namelijk zorgvuldig overgenomen en kan (bijna) niet verkeerd zijn.
Of kan dit nog aan iets anders liggen?
18 jaar
Nog even gekeken bij de auto. Ik heb geen benzine bij de retourleiding en de bougies zijn ook niet nat.
18 jaar
Misschien is de aanrijdingschakelaar uitgesprongen in de kofferbak,of hoor je de benzinepomp wel draaien?
Hans
De benzinepomp blijft draaien bij doorstarten. Heb dit doorgemeten.
18 jaar
De benzinepomp blijft draaien bij doorstarten. Heb dit doorgemeten.
18 jaar
Toch niet helemaal klopt wat ik net schreef.... Pomp blijft niet doordraaien!!!
De brandstofaanvoerleiding direct bij de rail los gehaald en de sleutel een paar keer op contact gezet. Er kwam elke keer een scheutje benzine uit. Daarna aangesloten en retourleiding eraf gehaald. Ook dan bij contact zetten een scheutje benzine.
Daarna doorgestart maar wat blijkt, ik heb nu weer geen spanning op de pomp bij starten!
Zekeringen gecontroleerd en relais ook. Allemaal goed.
Dan maar even de pomp direct op +12v gezet en gestart. De bougies gecontroleerd en die vonken maar de motor wilt niet aanslaan.
Hoe kan ik nu opeens weer geen spanning hebben op de pomp terwijl ik dat laatst wel had?
En als ik benzine door de rail heb en vonken dan moet ik toch kunnen starten, of niet?
18 jaar
Waarschijnlijk worden de injectoren dus niet aangestuurd, wel benzinedruk op de rail, wel vonk maar niet starten, dan werken de injectoren dus niet.
succes Marcel
Ik zie net in een ander topic van je, dat je zelf aan het experimenteren bent geslagen, en je een losse motor met kabelboom hebt.
Dat had je er natuurlijk direct bij moeten vertellen in het begin!!!(en je had ook beter 1 topic kunnen aanmaken)
Maar verder met je probleem:
Heb je wel alle relais; zekeringen en andere van belang zijnde zaken aangesloten op de kabelboom? (waarschijnlijk ben je iets vergeten)
Horen alle zaken wel bij elkaar? (kabelboom; ecu; motor; enz.) (je had namelijk ook al een verkeerd ontstekingsmoduul)
Verder draait pomp idd maar ff als je alleen het contact aanzet.
Over de injectoren, hoe kan ik dat testen of die het niet doen of oplossen? De stekkertjes zitten op hun plaats.
Ik heb inderdaad de motor uit een scorpio gehaald en in een andere auto gezet. Ik heb een volledige kabelboom van hetzelfde type motor met ecu enz aangesloten.
De pomp moet toch ook draaien als ik het contact op standje III zet? Want dan heb ik namelijk geen spanning meer op de pomp wel in standje II.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar