accu lampje brand boordspanning is gedaald tot 11.5V accu is 3 maanden geleden vervangen bij meting blijkt de accu niet meer te laden. het wijst erop dat de dynamo defect is (auto heeft 190.000 km gelopen) , mijn vraag is nu hoe vervang/controleer ik de dynamo ik kan er erg slecht bij en als ik het zo zie moet volgens mij de airco pomp ook gedemonteerd worden. Is dit inderdaad nodig?
kunnen de de spanningsregelaar/ koolborstels ook vervangen worden?
dynamo ford 83321823A115IM 90A
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet de accuspanning (12.5volt ongeveer)
start de motor (spanning tussen 13.5 14.5volt)
op toeren 2000rpm (14.5volt)
wijkt hij hiervan af dan is de dynamo niet meer goed
wijkt alleen de accuspanning af dan is de accu niet goed.
meestal gaan de spanningregelaars kapot, koolborstels kunnen ook opraken.
deze kun je apart vervangen, echter er zijn modellen waar de gehele dynamo uit elkaar moet. hierdoor is een vervanging beter aan te raden.
[quote=wimhenstra]accu lampje brand boordspanning is gedaald tot 11.5V accu is 3 maanden geleden vervangen bij meting blijkt de accu niet meer te laden. het wijst erop dat de dynamo defect is (auto heeft 190.000 km gelopen) , mijn vraag is nu hoe vervang/controleer ik de dynamo ik kan er erg slecht bij en als ik het zo zie moet volgens mij de airco pomp ook gedemonteerd worden. Is dit inderdaad nodig?
kunnen de de spanningsregelaar/ koolborstels ook vervangen worden?
dynamo ford 83321823A115IM 90A[/quote]
Kijk eerst eens naar de draden die op de 3 polige stekker op de dynamo zitten, plastic huls open maken, zeker op het stuk tegen het koelvin huis, de draden willen nog wel eens op de plek van zo een bindstripje doorknikken en geen goed contact meer maken.
Als bedrading heel is dan wellicht dynamo defekt.
airco compressor moet inderdaad los maar hoeft niet leeg, alleen de bouten losmaken en compressor opzij hangen en vastbinden.
Suc6
Simpeler is om de dynamo van bovenaf te vervangen. Intercooler demonteren en je kunt bij de dynamo.
Dynamo repareren is bijna niet te doen, meestal is de gelijkrichter/spanningsregelaar defect.
Suc6
15 jaar
Allemaal bedankt voor de suggesties, ik heb de driepolige stekker losgenomen maar kon hier eigenlijk niets aan ontdekken ook niet aan de bedrading en de + draad op de dynamo. hierna heb ik de motor nog eens gestart en gemeten aan de accuklemmen en tot mijn verbazing 14.6V dus dynamo doet het weer. Hierna heb ik de universeelmeter even aan de accu vastgemaakt en heb even de bedrading op de driepolige stekker heen en weer gedaan met draaiende motor, maar deze bleef gewoon 14.6V aangeven. Dus dynamo doet het voorlopig weer alleen weet ik nog niet wat de oorzaak geweest is, misschien toch een slecht contact in de driepolige stekker? Heb inmiddels al weer 80km gereden en een paar keer de spanning gemeten deze was steeds 14.6V, ik wacht het nog maar even af.
15 jaar
Kijk voor de zekerheid ook even naar de massakabel op het schutbord naast de accu.
Op het Focusforum wordt daar melding van gemaakt dat die bij slecht contact ook problemen geeft.
Even losmaken, schoonmaken en er weer op zetten.
Zo gedaan.
Gr Fred
15 jaar
Dynamo heeft weer problemen gegeven laadstroomlampje brand weer, bedrading en stekkers goed dus nu toch de dynamo maar vervangen. Gereviseerde dynamo besteld bij auto electric in Huizen (134,--), na vervanging werkt alles weer. Vervangen is goed te doen met de auto op de brug.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar